Jak to działa
4.1 13 4072 0
23.09.2017

Gry z lat 70, które warto znać!

Lata 70, czas kiedy gry zaczęły rzeczywiście przypominać te dzisiejsze i ogólnie można powiedzieć, że od tego czasu zaczął się drastyczny rozwój gier. Kamieniem milowym, który rozpoczął masowe tworzenie gier, była gra Pong.

Pong - gra wydana została w 1972 roku przez Atari, zaprojektowana przez Allana Alcorna, jest jedną z najstarszych przeznaczonych na automaty. Jest symulacją tenisa stołowego w grafice dwuwymiarowej. Oczywiście były gry przed Pongiem, ale jak mówiłem, to on osiągnął sukces jako pierwszy. Jeśli ktoś chciałby zobaczyć jak mniej więcej wyglądał, proszę, o to link:
http://jawnesny.pl/wp-content/uploads/2011/06/Pong1.png

Computer Space - komputerowa gra zręcznościowa na automaty, wyprodukowana przez Nutting Associates w 1971 roku. W grze sterowaliśmy statkiem, który musiał zestrzelić obiekty przeciwnika. Kto w czasie 99 sekund zestrzelił przeciwnika więcej razy, wygrywał. Gra niestety nie zdobyła sukcesu komercyjnego, głównie ze względu na zbyt trudne sterowanie (sama gra trafiała do barów, a jak wiemy tam raczej nie było jakichś ludzi z super zręcznością, więc podwójny problem). Mimo to, warto zapamiętać.

Shark Jaws - gra na automaty to gier, zaprojektowana przez Atari, wydana w 1975 roku. Sterujemy tam nurkiem, musimy łowić ryby i jednocześnie uważać, aby nie zostać pożartym przez rekina ludojada. Gra nawiązywała do filmu "Szczęki", jako pierwsza zastosowała animację postaci i była pierwszą komercyjną adaptacją.
Gun Fight - strzelanka na automaty produkcji japońskiej firmy Taito, projektu Tomohiry Nishikady, wydana w 1975 roku. Była to gra dla dwóch graczy, gdzie jako kowboje toczyli między sobą pojedynek rewolwerowy. Za każdą rundę, w której przeciwnik zostawał pokonany, zdobywało się punkty. Jest uznawana za pierwszą grę, w której był pojedynek między postaciami ludzkimi. Ciekawostką jest, że amerykański port użył pierwszego mikroprocesora.

Breakout (screen powyżej) - gra zręcznościowa wyprodukowana i wydana przez firmę Atari 13 maja 1976 roku na automaty do gier. Gra, która jako pierwsza wykorzystała mechanikę znaną nam z Arkanoida, czyli mamy platformę od której odbija się piłka, a naszym zadaniem jest zniszczenie wszystkich cegiełek na planszy z jej pomocą. Oczywiście, nie możemy dopuścić aby piłka nam wypadła. Można nawet powiedzieć, że Arkanoid jak i większość następnych gier z tą samą mechaniką, są jego klonami. Więc jeśli kiedykolwiek wchodziliście w google grafika i wpisując "atari breakout" myśleliście, że gracie w Arkanoida, mam smutną wiadomość, otóż to nie był Akranoid.

Space Invaders - gra na automatach zaprojektowana przez Tomohiro Nishikado, wydana w 1978. Najpierw była wydawana przez Taito, później licencję sprzedano Midway Games. Jest to najwcześniejszy shoot'em up. Gra polega na niszczeniu fal kosmitów którzy na nas spadają, korzystając z działka.
Ciekawostka: Gra zarobiła 500 mln dolarów i trafiła na listę Rekordów Guinessa (Najważniejsza Gra na Automaty).
Asteroids (screen powyżej) - gra komputerowa stworzona przez firmę Atari, wypuszczona została w roku 1979 na automaty arcade oraz konsolę Atari 2600. Gra polega na kierowaniu pojazdem kosmicznym i unikaniu zderzenia z asteroidami, za które dostajemy punkty. Asteroidy oczywiście kruszą się na mniejsze kawałki, aż w końcu je niszczymy. Jeśli wyeliminujemy wszystkie, przechodzimy do następnego poziomu. Co jakiś czas pojawia się ufo, za które dostajemy jeszcze więcej punktów.

Galaxian - japońska konsolowa gra zręcznościowa, wyprodukowana przez Namco w grudniu 1979 roku. Kolejny shoot'em up, gdzie strzelaliśmy do kosmitów. To co było w niej wyjątkowego to unikalni przeciwnicy, np. niektórzy z nich zachowywali się jak kamikadze, czyniąc ją pierwszą grą, która posiadała przeciwników z unikalnymi osobowościami (w grach z tamtego okresu przeciwnicy działali tak samo, nikt np. nie atakował na ukos czy spadał szybciej od innych).

Akalabeth: World of Doom - Tutaj mamy ciekawy przypadek. Sama gra powstała w 1979 roku, ALE w wersji niekomercyjnej. Ta została wypuszczona rok później, na komputery osobiste Apple II. Jest to jedna z pierwszych komercyjnych gier fabularnych. Została stworzona przez Richarda Garriotta, inspirowana grą Dungeons & Dragons.
4.1 (głosów: 13)
Art napisany przez Dawid035

Zaloguj się, aby zobaczyć komentarze

Gorące artykuły
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

World Of Warcraft- Genialny MMO-RPG

Recenzja Trykpiarz
2

League of Legends League of Legends - Evelynn Jungla Poradnik

Poradnik Koko_5
3

Minecraft TWORZENIE SERWERA EASYHC #1

Poradnik Harrty
4

CSGO Prime (B2P) Sekrety i ciekawostki, ukryte znaki i inne w skinach! [1#]

Poradnik JestemKacper
5

Margonem Margonem -> Wszystko o Głowach Zbira!

Poradnik Quaresma
6

Shakes & Fidget Poradnik do Shakes and Fidget- Zwiadowca

Poradnik JanuszB
7

"Detroit: Become Human"

Recenzja bananek_strażak
8

Wolni farmerzy Jak zarobić dużo pieniędzy na Wolni Farmerzy?

Poradnik SPEEDDs
9

CSGO Prime (B2P) Hazard w CS:GO: Obstawianie meczy.

Poradnik lynnSSky
10

Rail Nation Rail Nation - Gry za bananki #4

Recenzja toya_xd
Chat