Jak to działa
4.2 5 1316 0
29.03.2018

Downwell - czyli o kimś, kto skacze do studni

Zacznijmy od tego czym jest gra. Jest to platformówkowy rouge-like, z generowanymi procedularnie poziomami. Producentem tej gry jest Moppin, a wydawcą Devolver Digital. Pojawiła się na Steamie 15 października 2015 roku. Kosztuje 11zł.
Gdybym miał opisać cechy gry jest to pixelowy rouge-like, arcade'owy z procedularnie generowanymi poziomami.

Downwell ma kilka charakterystycznych cech, które warto wymienić na sam początek:
1. Grafika - cała gra wykorzystuje tylko 3 kolory. Mimo to, modele postaci są dość szczegółowe, nawet jeśli styl wykorzystuje wyłącznie pixele. Nie obciąża to zbytnio komputera, więc może grać w nią praktycznie każdy.
2. "Waga gry" - nie zajmuje dużo miejsca na dysku, tylko 200 MB, nie mniej, nie więcej. Szybko się zainstaluje nawet na słabym połączeniu sieciowym.
3. Szybkość rozgrywki - jeśli szukasz dynamicznego i szybkiego gameplayu powinieneś być zadowolony. Jeden pełny przebieg powinien ci zająć max. 15-20 minut (najszybszy czas, w jakim można przejść grę, to ok. 9 minut).

Po krótkim wstępie możemy przejść dalej.
W Downwell naszym celem jest dojście do dna studni, z nie do końca jasnego powodu. W poszukiwaniu skarbu, czy może czegoś więcej? To tutaj nie jest ważne. Grunt, że jest wypełniona ogromem potworów.
Na szczęście nie jesteśmy bezbronni!

Tutaj pojawia się mechanika oryginalna dla Downwella - broń zwana Gunboots. "Broniobuty" pozwalają nam nie tylko zabijać przeciwników, ale również niszczyć niektóre obiekty oraz spowalniać swoje spadanie.
Mamy również kilka rodzajów pocisków do butów. Po co wystrzelać standardowe pociski, jeśli możemy strzelać z lasera albo jak z shotguna? Różnorodność jest tutaj na plus.

Z przejściem każdego poziomu mamy do wyboru jeden bonus. Może on np. dać nam drona, poprawić celność, uleczyć, czy nawet pozwolić utrzymać się dłużej w powietrzu. Jeśli dobrze manewrujesz nimi możesz przejść grę!

Ważne są tutaj dwie rzeczy - życie oraz magazynek amunicji do butów.
Życie możemy zregenerować mając specjalny bonus czy chociażby kupując jedzenie w sklepach, mogących się pojawić podczas rozgrywki.
Jak widzicie, pod liczbą zdrowia jest specjalny pasek, jeśli wypełni się on w całości, zostanie zresetowany, a my otrzymamy 1 punkt do maksymalnego zdrowia. Wypełnia się on jednak, kiedy mamy wszystkie punkty zdrowia, a otrzymujemy leczenie. Możemy pominąć ten proces kupując specjalny przedmiot - curry (de facto - znowu jedzenie).
Magazynek również możemy poszerzać podobnymi sposobami jak życie. Jest tym bardziej ważny, gdyż niektóre bronie mają specyficzny magazynek i na jeden strzał potrzebują więcej naboi, niż inne.

Szczerze, mógłbym o mechanikach tej gry zrobić cały osobny artykuł, więc postaram się trochę to streścić.
Tutejszą metodą płatności są klejnoty. Możemy je zdobyć z przeciwników oraz niszcząc w specjalnych pokojach. Jeśli uzbieramy ich wystarczająco dużo w krótkimi odstępie czasu, otrzymujemy status "GemHigh" który wzmacnia nasze pociski.

Są tutaj dwa sposoby zabicia przeciwników. Jeden wymaga skoku "według Mariana", czyli naskoczeniu na przeciwnika, a drugi to po prostu zabicie wroga pociskiem. Nie każdy przeciwnik może zostać zabity oboma sposobami, miejcie to na uwadze!
O tym, czym jeszcze nie wspomniałem, a jest miłą rzeczą, to odblokowajki. Po zdobyciu pewnej ilości klejnotów zaliczają się one pod koniec podejścia jako punkty postępu, za które możemy odblokować dwie rzeczy - zmianę kolorystyki gry oraz style. Każdy "styl" daje postaci konkretne umiejętności, co urozmaica rozgrywkę.

To na co warto zwrócić uwagę to poziom trudności. Ta gra jest szybka, ale również trudna. Świat dzieli się na kilka lokacji. Przy lokacji 4, poziom trudności gry jest już o wiele większy. Dlatego sądzę, że nie przejdzie się gry za pierwszym podejściem i dla niektórych może być odstraszająca.
Oczywiście, jeśli uważacie, że jest poziom trudności zbyt łatwy mam dla was wiadomość - po przejściu gry macie do dyspozycji Hardmode!

Zróbmy w takim razie krótkie podsumowanie (postaram się w nich również wymienić zalety, które nie znalazły się powyżej)

Plusy
:
1. Szybka i regrywalna rozgrywka
2. Niska cena
3. Małe wymagania sprzętowe
4. Unikatowi przeciwnicy dla danej lokacji
5. Bonusy za nie dotykanie podłoża
6. Różne zachowania przeciwników
7. Kilka typów pocisków
8. Duży wachlarz bonusów
9. Dostępny tryb Hardmode
10. Safezone'y - miejsca, gdzie możesz spokojnie przerwać grę

Minusy:
1. Wysoki poziom trudności, który może niektórych odtrącić.
2. Brak możliwości zapisu gry (przejdziesz albo zginiesz)
3. Grafika może niektórym się nie spodobać.

Ciekawostki dla zainteresowanych (mały bonus dla tych, co czytają ten artykuł):
1. W grze, mimo, że nie jest takowo wspominany, możliwy jest wall jump.
2. Od 23 stycznia 2018, twórca gry, Ojiro Fumoto, pracuje w Nintendo.
4.2 (głosów: 5)
Art napisany przez Dawid035

Zaloguj się, aby zobaczyć komentarze

Gorące artykuły
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

Diablo III (B2P) Diablo III - czyli jedna z lepszych produkcji jakie znam.

Recenzja kabev1
2

Dark Orbit Godziny niezapomnianych wrażeń !

Poradnik krywlo123
3

MovieStarPlanet MSP Recenzja Gry Moviestarplanet Gry dla małych i dużych

Recenzja JUSI
4

League of Legends Caitlyn - uniwersalny build

Poradnik Gremlininio
5

Goodgame Empire Goodgame Empire. Monety - na co je wydawać i ,co ważniejsze, jak je zdobywać.

Poradnik Banankowiec2453
6

Star Stable Aktualizacja 28.09.2022 | STAR STABLE

Poradnik pytelcnie990
7

Star Stable Wbijanie poziomów w Star Stable

Poradnik AnnMary
8

League of Legends Kha'Zix - build do LoLa

Poradnik LiquidSnake
9

Jak stworzyć ładny dom w The Sims 4?

Poradnik ni.colaa
10

Gry o policji

Recenzja Cesere
Chat