Jak to działa
5.0 0 110 0
23.01.2020

THE OUTER WORLDS - REZENZJA

Oto gra, w kt├│rej odwiedzamy wymieraj─ůce, prawie post-apokaliptyczne osady, a ich ponury obraz ┼éagodzony jest czarnym humorem. Oto wirtualny ┼Ťwiat, w kt├│rym kr├│luje retrofuturyzm, bo chocia┼╝ akcja osadzona jest w odleg┼éej przysz┼éo┼Ťci to wszystko wygl─ůda jak z fantastyki naukowej lat sze┼Ť─çdziesi─ůtych ubieg┼éego wieku. Zapraszam...

Oto retroprzysz┼éo┼Ť─ç za kilkaset lat. Kilka korporacji zbudowa┼éo par─Ö statk├│w i wys┼éa┼éo do odleg┼éego systemu gwiezdnego, aby za┼éo┼╝y─ç koloni─Ö. Niestety jeden ze statk├│w - Nadzieja - nie dotar┼é na miejsce o czasie, a jego zahibernowani pasa┼╝erowie sp─Ödzili w kapsu┼éach kriogenicznych dziesi─ůtki lat. Po┼Ťr├│d nich znale┼║─ç mo┼╝na naszego protagonist─Ö. Go┼Ť─ç zostaje rozmro┼╝ony przez szalonego naukowca, na oko chyba potomka Christophera Walkena, i zrzucony na jedn─ů z planet za┼éo┼╝onej kilkadziesi─ůt lat wcze┼Ťniej kolonii, aby szuka─ç chemikali├│w potrzebnych do odmro┼╝enia reszty ludzkich mro┼╝onek ze statku Nadzieja. Oto jak zaczyna si─Ö nasza historia w kolonii zwanej Arkadi─ů, a to jak si─Ö zako┼äczy b─Ödzie ju┼╝ zale┼╝a┼éo tylko od nasÔÇŽ i od opcji, kt├│re przygotowali tw├│rcy. The Outer Worlds jest gr─ů Obsidian Entertainment, a wi─Öc tw├│rc├│w bardzo wielu gier RPG - w tym te┼╝, jeszcze sprzed czas├│w istnienia tego studia, oryginalnych Fallout├│w. A tak┼╝e New Vegas. I oto niespodzianka - weterani RPG├│w zrobili kolejnego RPGa.

Oto wi─Öc zwiedzamy sobie kolejne tereny kolonii, rozmawiamy z r├│┼╝nymi lud┼║mi, godzimy lub wyniszczamy zwa┼Ťnione frakcje, a od czasu do czasu zdarzy nam si─Ö nawet kogo┼Ť lub co┼Ť zastrzeli─ç. Albo roztrzepa─ç. Staro-Falloutowe klimaty czu─ç tu od samego pocz─ůtku, bo mamy tu to samo, ponure poczucie humoru. Co prawda dystopia post-apokaliptyczna zosta┼éa zamieniona na dystopi─Ö korporacyjn─ů, w kt├│rej zysk, wynaturzona korpo-kultura, z┼ée zarz─ůdzanie i biurokracja po┼╝eraj─ů cz┼éowieka, ale og├│lny obrazek jest podobny. Ale do┼Ť─ç szybko okazuje si─Ö, ┼╝e ta mieszanka ma wi─Öcej smak├│w. The Outer Worlds chwilami przypomina te┼╝ÔÇŽ Mass Effecta, bo do┼Ť─ç szybko otrzymujemy sw├│j statek, aby m├│c lata─ç mi─Ödzy planetami kolonii, a do tego kompletujemy za┼éog─Ö, kt├│ra ma w┼éasne historie i zwi─ůzane z nimi, opcjonalne, misje, a w terenie nierzadko wtr─ůcaj─ů si─Ö do prowadzonych dialog├│w. No i w paru momentach mia┼éem te┼╝ skojarzenia z serialem Firefly. Zamiast jednej du┼╝ej mapy gra oferuje kilka mniejszych, ale wci─ů┼╝ do┼Ť─ç rozleg┼éych, a tak┼╝e gar┼Ť─ç relatywnie niewielkich lokacji, kt├│re wykorzystywane s─ů jako miejsce akcji jednej lub kilku misji. I w prawie ka┼╝dej z tych wi─Ökszych
miejsc├│wek pojawiaj─ů si─Ö jakie┼Ť przeciwstawne frakcje i ich niejednoznaczny konflikt b─Ödziemy musieli rozwik┼éa─ç - albo wybieraj─ůc zwyci─Özc─Ö, albo znajduj─ůc kompromisowe rozwi─ůzanie.

Chyba najwi─Öksza zalet─ů tej gry jest to jak zosta┼éa napisana, a tak┼╝e to jak mo┼╝emy kszta┼étowa─ç dane questy swoimi wyborami i statystykami postaci. Wysoka percepcja i perswazja cz─Östo otwieraj─ů inne drogi, ale czasem i si┼éa lub zr─Öczno┼Ť─ç mog─ů mie─ç kluczowe znaczenie w jakim┼Ť dialogu. Niestety niekt├│re zadania poboczne ju┼╝ nie s─ů tak dobre. To znaczy - nie mamy tu quest├│w typu ÔÇťzbierz dziesi─Ö─ç ogon├│w zmutowanych szczur├│wÔÇŁ. Praktycznie ka┼╝de zadanie poboczne ma fabu┼é─Ö i cz─Östo jest to kolejna okazja do prowadzenia dialog├│w oraz podejmowania decyzji. Bardzo rzadko te opcjonalne questy opieraj─ů si─Ö na powtarzaniu nudnych czynno┼Ťci, czyszczeniu lokacji z przeciwnik├│w lub zbieraniu czego┼Ť. Niestety problem tych pobocznych zada┼ä bywa czasem inny - snuj─ů nudn─ů opowie┼Ť─ç i prowadz─ů do nieciekawego rozwi─ůzania. Za to zaskoczy┼éo mnie to jak ma┼éo jest tu walki - szczeg├│lnie je┼Ťli chcemy jej unika─ç. Czasami zdarza┼éo mi si─Ö gra─ç nawet dwie godziny nie poci─ůgaj─ůc ani razu za spust. A sama walka jest ca┼ékiem niez┼éa jak na taki tytu┼é. Gdyby to by┼éa strzelanka z krwi i ko┼Ťci to by┼éoby to ┼Ťrednie, ale nie z tak─ů gr─ů mamy tu do czynienia. Wszystko rozgrywane jest w formule pierwszoosobowej strzelanki, ale mamy tu te┼╝ mo┼╝liwo┼Ť─ç chwilowego spowolnienia czasu, kt├│re sprawdza si─Ö, moim zdaniem, lepiej od systemu VATS w tr├│jwymiarowych Falloutach, bo tu zamiast prawdopodobie┼ästw trafienia celujemy sami, a celuj─ůc w okre┼Ťlon─ů cz─Ö┼Ť─ç cia┼éa decydujemy o tym jaki efekt chcemy uzyska─ç - powalenie, o┼Ťlepienie, okaleczenie i tak dalej. Pasek spowolnienia ledwo si─Ö zu┼╝ywa kiedy stoimy w miejscu, ale szybko znika je┼Ťli chodzimy i strzelamy, wi─Öc jest czas na podj─Öcie decyzji o tym co wrogowi podziurawimy. W walce pomagaj─ů nam te┼╝ towarzysze wyposa┼╝eni w specjalne ataki aktywowane przyciskiem i maj─ů one zawsze form─Ö kr├│tkiej animacji, kt├│ra robi z nich totalnych z┼éodupc├│w.

5.0 (głosów: 0)
Art napisany przez Kacper12361838

Zaloguj si─Ö, aby zobaczy─ç komentarze

Gor─ůce artyku┼éy
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

Roblox Wprowadzenie do "Adopt Me"

Recenzja MaxxY
2

Recenzja od┼Ťwie┼╝onego need for speeda

Recenzja adrianos253
3

Armored Warfare Recenzja Gry Armored Warfare

Recenzja Diana07
4

Czy Sleeping Dogs to kolejny klon Grand Theft Auto?

Recenzja BLAZEJ1
5

Plemiona Pierwsze dni gry w Plemiona

Poradnik Pucior
6

Roblox Roblox - Gra dla dzieci, i nie tylko!

Recenzja Cesere
7

Devil May Cry 1 - styl starych nastolatk├│w

Recenzja LiquidSnake
8

Overwatch - poradnik dla pocz─ůtkuj─ůcego Genjiego

Poradnik Porarzo
9

World of Tanks Pershing, zapomniany przez wszystkich czołg

Recenzja ChUcKxPoMpA
10

Farmerama Wirtualna farma dla "leniwego" rolnika :)

Recenzja Pablito87
Chat