Jak to działa
5.0 1 66 0
01.03.2023

Retro Sektor XII. Warcraft III: Reign of Chaos

Dawno, dawno, dawno temu... czyli ca┼ékiem niedawno... istnia┼éo sobie pewne legendarne studio Blizzard, studio to wyrobi┼éo sobie doskona┼éa renom─Ö dzi─Öki doskona┼éym produkcj─ů, kt├│re lubi┼éy romansowa─ç z wieloma innymi gatunkami klasycznymi, np ┼é─ůczono RPG z RTSami, ich gry znane by┼éy z porywaj─ůcej i niesamowitej historii oraz g─Östego mrocznego nieraz klimatu, pe┼énym tajemnicy oraz wielow─ůtkowo┼Ťci. Ale przed wszystkim znane by┼éo z tego ┼╝e gry od tego studia by┼é niesamowicie dobrze zaprojektowane, doskonale przemy┼Ťlane i bardzo, ale to naprawd─Ö bardzo szczeg├│┼éowo DOPRACOWANE. I taki w┼éa┼Ťnie kiedy┼Ť by┼é Blizzard. Firma kt├│re tworzy┼éa gry z pasji, aby ostatecznie zamieni─ç si─Ö w korporacyjn─ů pijawk─Ö, smutna prawda ale ! Ale wa┼╝ne jest ┼╝e nie dosz┼éo do tego z dnia na dzie┼ä, i bardziej Blizzard zdoybwa┼é na znaczeniu oraz na blichtcie tym wi─Öcej go ho┼éubiono i wybaczano ale nie zauwa┼╝ano ┼╝e z czasem priorytety firmy uleg┼éy zmianie. A sta┼éo si─Ö to w momencie kiedy zmieni┼éy si─Ö warunki i mo┼╝liwo┼Ťci, kiedy banda pasjonat├│w zacz─Ö┼éa bardziej przeszkadza─ç ni┼╝ pomaga─ç, kiedy bardziej zacz─Ö┼éy si─Ö liczy─ç pieni─ůdze od pasji, i kiedy okaza┼éo si─Ö ┼╝e RTSy odchodz─ů w swoj─ů w┼éasn─ů nisze, i tak rozpocz─ů┼é si─Ö powolny upadek firmy kt├│rej wisienk─ů na torcie by┼éo przemianowanie na Activision Blizzard, czyli wielkiego molocha giganta bran┼╝y gier wideo. No ale nie o tym, nawet nie b─Ödziemy wspominali o tym nieszcz─Ösnym znienawidzonym Reforged. Zamiast tego udamy si─Ö w nostalgiczn─ů podr├│┼╝ do roku 2002, do tego z┼éotego okresu gier wideo kiedy wydawano wiele ┼Ťwietnych produkcji, z┼éote czasy (dla tych co sta─ç by┼éo na kompa albo chocia┼╝ na porz─ůdnego kompa, bo mnie by┼éo sta─ç na czarno bia┼éego hlip) do okresu kiedy mia┼éa mie─ç miejsce premiera gry od ju┼╝ uznanego tw├│rcy Blizzard, gry kt├│ra sta┼éa si─Ö g┼é├│wn─ů podstaw─ů, filarem od kt├│rej uros┼éo znaczenie firmy, Warcraft III. Ale jak to u mnie najpierw nieco historii : Produkcja trzeciej cz─Ö┼Ťci ods┼éony historii w uniwersum Warcafta by┼éa ciekaw─ů form─ů eksperymentu, tw├│rcy nieco znu┼╝eni dotychczasow─ů sztampowo┼Ťci─ů dotychczasowej historii z pierwszego oraz drugiego Warcafta chcieli spr├│bowa─ç czego┼Ť nowego, a jednocze┼Ťnie zachowa─ç jak najwi─Öcej starych element├│w, po za tym marzy┼éo im si─Ö u mrocznienie nieco historii na dark fantazy, chcieli zrobi─ç pewn─ů hybryd─Ö gatunkow─ů,a przede wszystkim chcieli za pomoc─ů swojego RTS opowiedzie─ç niesamowit─ů histori─Ö... przy tym chcieli porzuci─ç klasyczn─ů form─Ö RTSa i zamieni─ç gr─Ö w hybryd─Ö gatunkow─ů, mieli┼Ťmy mie─ç ma┼éo jednostek, nie budowa─ç bazy a jedynie w niej uzupe┼énia─ç potrzebne nam przedmioty, gra mia┼éa si─Ö skupia─ç na kierowaniu niewielk─ů dru┼╝yn─ů. Wczesne prototypy tej gry jednak tak nie spodoba┼éy si─Ö fanom kt├│rzy nie byli zachwyceni z porzucenia klasycznego RTSa, ┼╝e Blizzard postanowi┼é zmieni─ç kolejny raz koncepcie gry, wracaj─ůc nieco do RTsowych korzeni a jednocze┼Ťnie nie porzucaj─ůc zaplanowanych mechanik nowego trybu rozgrywki.

Warcraft III: Reign of Chaos mia┼é swoj─ů premier─Ö 3 lipca 2002, za jego stworzenie oraz wydanie jest odpowiedzialna legendarna w├│wczas firma Blizzard Entertainment, w Polsce odpowiedzialnym za wydanie i dubbing by┼éa firma CD Projekt. Trzeci ods┼éona Warcfrafta ponownie zabiera nas do ┼Ťwiata Azeroth i jest 'lu┼║n─ů' kontynuacj─ů poprzednich dw├│ch ods┼éon cyklu, czyli pierwszego i drugiego Warcafta (wydarzenia z obu gier co prawda kanonicznie mia┼éy miejsce ale nie wiadomo dok┼éadniej jak one przebiega┼éy oraz jakie by┼éy szczeg├│┼éy tych zdarze┼ä). Fabu┼é─Ö dzieli si─Ö na kampanie ras kt├│rymi przyjdzie nam sterowa─ç. W grze mamy cztery kampanie, nie licz─ůc prologu, kampania ludzi, nieumar┼éych, ork├│w oraz nocnych elf├│w odpowiadaj─ůce czterem rasom kt├│re w grze si─Ö pojawi┼éy. Cho─ç w ultra skr├│cie Warcraft opowiada o kolejne inwazji demon├│w na ┼Ťwiat Azeroth, no ale po kolei. Prolog zapocz─ůtkowuje histori─Ö Warcrafta, oto m┼éody w├│dz Hordy ork├│w Thrall po otrzymaniu dziwnych wizji ze strony tajemniczego proroka kt├│ry przepowiedzia┼é mu zniszczenie Lordaeron nakazuje mu aby razem ze swoimi pobratymcami uciek┼é za morze do dalekiej krainy zwanej Kalindorem. Thrall mimo w─ůtpliwo┼Ťci decyduje si─Ö ukara─ç ludziom statki i uda─ç si─Ö w podr├│┼╝ kt├│ra ma przynie┼Ť─ç now─ů przysz┼éo┼Ť─ç ludowi ork├│w. Plaga Lordaeronu z kolei opowiadana z perspektywy ludzi skupia si─Ö na tajemniczej zarazie nieumar┼éy kt├│ra rozpowszechni┼éa si─Ö w kr├│lestwie, jak ludzie musz─ů z ni─ů walczy─ç, ale g┼é├│wnie jest to opowie┼Ť─ç o m┼éodym ksi─Öciu Arthasie Menethilu, to g┼é├│wnie jego opowie┼Ť─ç o jego wzlocie oraz powolnym, lecz systematycznym upadku z powodu zemsty kt├│ry ko┼äczy si─Ö si─Ögni─Öciem po przekl─Öty miecz Ostrze Mrozu, przez co zatraci┼é si─Ö kompletnie i sta┼é si─Ö niewolnikiem kr├│la Lisza pot─Ö┼╝nej istoty w┼éadaj─ůcej nieumar┼éymi. Kampania nieumar┼éych opowiada z kolei o tym tak nie umarli zniszczyli kr├│lestwo ┼╝ywych i po raz koleiny b─Ödziemy ┼Ťwiadkami opowie┼Ťci o Arthasnie kt├│ry sta┼é si─Ö ┼╝ywym zaprzeczeniem wszystkich swoich wcze┼Ťniejszych idea┼é├│w, niegdy┼Ť pot─Ö┼╝ny i bohaterski paladyn a dzi┼Ť rycerz ┼Ťmierci i wielki w├│dz nieumar┼éych. Plaga nieumar┼éych niszczy kr├│lestwo ludzi a tak┼╝e dokonuje wielu innych zbrodni, historia tej kampanii ko┼äczy si─Ö przyzwaniem P┼éon─ůcego Legionu i wielkiego demona Archimonde. Trzecia kampania ork├│w opowiada o ich przybyciu do Kalindoru, pr├│bie odnalezienia swojego przeznaczenia oraz miejsca do ┼╝ycia a tak┼╝e o konflikcie w jakim popadaj─ů w ludzkimi uchod┼║cami kt├│ry zjawili si─Ö w tej krainie prowadzeni przez czarodziejk─Ö Jaina Proudmoore uciekaj─ůc przed demonami. Orkowie w tej historii musz─ů si─Ö po raz kolejny zmierzy─ç ze swoj─ů demoniczn─ů przesz┼éo┼Ťci─ů, jako by┼ée s┼éugusy legiony b─Öd─ů musia┼éy zrzuci─ç z siebie to jarzmo. Czwarta kampania Koniec Wieczno┼Ťci opowiada o historii nocnych elf├│w z Kalindoru kt├│ry zostaj─ů najechani przez ludzi oraz ork├│w musz─ů najpierw broni─ç swoich ┼Ťwi─Ötych las├│w a na dodatek z powodu ponownej inwazji P┼éon─ůcego Legionu elfy ponownie musz─ů stawi─ç czo┼éa hordom demon├│w. Okazuje si─Ö ┼╝e w─ůtek wszystkich ras (z wyj─ůtkiem nieumar┼éych) przeplataj─ů si─Ö na koniec, aby przetrwa─ç wszystkie wolne rasy musz─ů pokona┼ä P┼éon─ůcy Legiony, aby to zrobi─ç b─Öd─ů musieli po┼é─ůczy─ç si┼éy.

Cho─ç Wracraft III jest uwa┼╝any za klasycznego przedstawiciela gier RTS to trzeba sobie jasno powiedzie─ç ┼╝e gra pocz─ůtkowo RTSem by─ç nie mia┼éa, dopiero po krytyce ze strony fan├│w tw├│rcy zdecydowali si─Ö wr├│ci─ç do mechanik RTS ale w nieco uproszczonej formie. Przez to do dzisiaj Warcraft III jest w sumie tak─ů hybryd─ů RTSa oraz RPGa, gdy┼╝ w grze wyst─Öpuj─ů klasyczne mechaniki dla obu tych gatunk├│w. Zacznijmy od tego ┼╝e w Warcraft zbieramy tylko dwa rodzaje surowc├│w, s─ů to z┼éoto oraz drewno kt├│re mo┼╝emy wykorzystywa─ç do budowy nowych jednostek oraz ulepsze┼ä. Jednostek w grze jest zdecydowanie mniej jednak s─ů one o wiele wytrzymalsze a do tego drogie, dla tego utrata cho─çby jedno drogo nas mo┼╝e kosztowa─ç, tym bardziej ┼╝e mapy maj─ů sko┼äczon─ů pul─Ö zasob├│w, kt├│re kiedy┼Ť si─Ö musz─ů one bowiem sko┼äczy─ç. Ka┼╝da z jednostek dost─Öpnych w grze ma swoje s┼éabe b─ůd┼║ mocne strony a tak┼╝e rodzaj obra┼╝e┼ä kt├│re zadaje, np jednostki mog─ů zadawa─ç odra┼╝enia magiczne b─ůd┼║ te┼╝ zwyk┼ée, odpowiednie dopasowanie balansu naszych jednostek do odpowiednich cech jakie chcemy nada─ç naszemu oddzia┼éowi sprowadza si─Ö do poznania zamiar├│w przeciwnika i poznania jego taktyki, np nie zawsze mocniejsze jednostki mog─ů da─ç nam przewag─Ö je┼Ťli np b─Öd─ů mili wysoki wsp├│┼éczynnik odra┼╝e┼ä od jednostek magicznych, lub co ciekawe mo┼╝emy zrobi─ç jednostki lataj─ůce ale te b─Öd─ů zadawa┼éy obra┼╝enia jedynie jednostk─ů lataj─ůcym, chyba ┼╝e je odpowiednio ulepszymy (mo┼╝na trafi─ç na jednostki kt├│re zadaj─ů obra┼╝enia jedynie jednostk─ů magicznym i zupe┼énie pozbawione tych element├│w jednostki nie b─Öd─ů otrzymywa┼éy obra┼╝e┼ä). Odnalezienie odpowiedniego balansu mi─Ödzy r├│┼╝nymi typami jednostek i obra┼╝e┼ä kt├│re zadaj─ů jest kluczowe dla rozgrywki, tym bardziej ci─ůg┼ée szpiegowanie przeciwnika i odkrywanie w jakie taktyki idzie on, przez co co mo┼╝emy go ┼Ťmia┼éo kontrowa─ç. Ogromn─ů w rol─Ö w rozgrywce maj─ů elementy RPG czyli specjalne jednostki : bohaterowie. S─ů to jednostki zadaj─ůce wi─Öksze obra┼╝enia i dysponuj─ůce specjalnymi umiej─Ötno┼Ťciami, co wi─Öcej bohaterowie zdobywaj─ů do┼Ťwiadczenie i leveluj─ů na nast─Öpne poziomy staj─ůc si─Ö coraz silniejsi, co wi─Öcej mog─ů si─Ö wyposa┼╝a w specjalne przedmioty aby dodawa─ç sobie statystyk b─ůd┼║ te┼╝ grupie wojownik├│w kt├│rym towarzysz─ů. Na ka┼╝d─ů frakcj─Ö przypada wyb├│r 3 bohater├│w (w dodatku do Warcafta 3 mo┼╝na by┼éo wybiera─ç 4). No w┼éa┼Ťnie frakcje, s─ů tutaj dla rozgrywki kluczowe gdy┼╝ ka┼╝da jest od siebie bardzo inni.Jest ich cztery : Przymierze (czyli ludzie, elfy i krasnoludy), Horda (czyli orkowie, trolle i taureny), Plaga (czyli nieumarli i wszystkie istoty ┼Ťmierci) oraz Nocne Elfy (w tym przypadku s─ů to jedynie nocne elfy). Ludzie np dysponuj─ů jednostkami lecz─ůcymi, czyli kap┼éanami, z kolei Nieumarli mog─ů wznosi─ç swoje budowle jedynie na spaczonej ziemi a to co leczy ludzi ich zabija wi─Öc ludzie mog─ů leczenie zamieni─ç w bro┼ä, Nocne Elfy z kolei nie ┼Ťcinaj─ů drewna jako ┼╝e s─ů istotami g┼é─Öboko kochaj─ůcymi natur─Ö, jedynie wysuwaj─ů drewno nie niszcz─ůc lasu, do tego ich bazy potrafi─ů by─ç mobile gdy┼╝ wi─Ökszo┼Ť─ç ich budynk├│w oparta jest to prastare drzewce, czyli drzewa kt├│re potrafi─ů chodzi─ç. Orkowie z kolei np mog─ů zamieni─ç swoje domostwa w wie┼╝yczki obronne i s─ů pozbawieni leczenia, gdy┼╝ w ich kultura pod wzgl─Ödem leczenia ran jest wci─ů┼╝ prymitywna. I tak dalej, jest ca┼éa masa zale┼╝no┼Ťci i uwarunkowywa┼ä w zale┼╝no┼Ťci kt├│r─ů frakcj─Ö zdecydujemy si─Ö poprowadzi─ç. Wa┼╝nym elementem Warcrafta a┼╝ do dzisiejszego dnia pozostaje tryp multi, na kt├│rym gracze odbywaj─ů pojedynki, i tu trzeba powiedzie─ç ┼╝e pod tym wzgl─Ödem mechanicznie Warcraft pasuje idealnie do takiego trybu rozgrywki.

Podsumowuj─ů Warcaraft III Reign of Chaos mimo ju┼╝ oko┼éo 20 lat na karku wci─ů┼╝ bawi i cieszy, wci─ů┼╝ jest grywalny i wci─ů┼╝ daje mas─Ö frajdy, czy polecam ? Zdecydowanie tak (cho─ç trzeba przyzna─ç ┼╝e raczej w wersji z dodatkiem) pozostawiam grze 8.5/10.

Polecam i pozdrawiam.

Tybero

5.0 (głosów: 1)
Art napisany przez Tybero

Zaloguj si─Ö, aby zobaczy─ç komentarze

Gor─ůce artyku┼éy
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

Clash Royale dobre decki na areny i grandy.

Poradnik HXGames
2

Chroma Squad. Nietypowa gra RPG.

Recenzja Banankowiec2453
3

Don't Starve - 5 najbardziej przydatnych mod├│w

Recenzja Czostek
4

My Free Zoo Tw├│j w┼éasny ┼Ťwiat zwierz─ůt

Poradnik Bananek2014
5

Grand Theft Auto V (B2P) Grand Theft Auto V - Gra warta pi─Öni

Recenzja Cesere
6

World of Tanks Jakie zmiany, nowo┼Ťci oraz poprawki zobaczymy w wersji 9.19.1?

Poradnik JestemKacper
7

MovieStarPlanet MSP Moja opinia o Msp- co o nim uwa┼╝am i jakie plusy i minusy w nim widz─Ö

Recenzja *_Luna_*
8

CSGO Prime (B2P) Heroic - om├│wienie dru┼╝yny.

Poradnik lynnSSky
9

3 najlepsze gry bijatyki

Poradnik Jakacz
10

MovieStarPlanet MSP TUTORIAL MSP- zarabianie starcoins├│w, dostanie darmowego vipa i robienie Awards

Poradnik bibi.bananek
Chat