Jak to działa
4.3 6 228 0
30.04.2018

RETRO: Super Castlevania IV

Pierwsza Castlevania, jak w zawsze w przypadku wielkich marek, otrzyma┼éa wiele port├│w na r├│┼╝ne konsole. Nie by┼éoby nic w tym dziwnego, gdyby nie to, ┼╝e wersje gry diametralnie si─Ö mi─Ödzy sob─ů r├│┼╝ni┼éy. Nie wiadomo wr─Öcz jak traktowa─ç takie gry. To remake? Remaster? Reboot? Super Castlevania IV, pomimo czw├│rki w tytule jest w┼éa┼Ťnie takim... portem? remake'iem?...niewa┼╝ne.

Wa┼╝ne jest jednak to, ┼╝e z ponad 30 cz─Ö┼Ťci to Super Castlevania IV jest jedn─ů z lepszych i zdecydowanie ma najlepsze sterowanie.

Fabularnie nic si─Ö nie zmieni┼éo wzgl─Ödem pierwszej cz─Ö┼Ťci. Sterujemy tym samym Simon'em Belmont'em, uzbrojonym w ten sam bicz, Vampire Killer.
Jednak cała reszta gry to zupełnie inna bajka (a raczej horror).
Zaczn─Ö od sterowania, kt├│re jest REWELACYJNE. Belmont mo┼╝e atakowa─ç biczem w 8 r├│┼╝nych kierunkach, nawet podczas skoku, podczas kt├│rego mo┼╝emy normalnie si─Ö porusza─ç i szybko reagowa─ç na niebezpiecze┼ästwa. Bardzo przydatnym elementem jest te┼╝ fizyka bicza. Je┼Ťli przytrzymamy przycisk odpowiedzialny za atak, to b─Ödziemy nim mogli obraca─ç, wymachiwa─ç i wykonywa─ç dowolne ruchy. Mo┼╝emy nim rusza─ç nawet podczas skoku, co daje spore pole do popisu.
Gruntowne zmiany te┼╝ przesz┼éy lokacje w grze. Podczas, gdy Castlevania I dzia┼éa si─Ö w ca┼éo┼Ťci w zamku, to sama forteca Draculi stanowi niewielk─ů cz─Ö┼Ť─ç IV. Pojawi┼éo si─Ö sporo teren├│w otwartych i r├│┼╝nych ciekawych lokacji: Bagna, lasy, ruiny i wiele wi─Öcej. W samym zamku pojawi┼éy si─Ö dodatkowe komnaty, podziemia itd.

Wizualnie jest bardzo dobrze, ale jednak wol─Ö Castlevania: Bloodlines, kt├│ra mia┼éa mniej detali, b─Öd─ůc przy tym czytelniejsza.
Dziwn─ů rzecz─ů s─ů spadki wydajno┼Ťci. Podczas wymachiwania biczem w stron─Ö kilku przeciwnik├│w gra lubi przyci─ů─ç, a te┼╝ niekt├│re momenty obni┼╝aj─ů wydajno┼Ť─ç. Nie przeszkadza to a┼╝ tak, ale momentami denerwuje.
"He's only just begun to fright!"

Odst─ůpiono ca┼ékowicie od nieliniowo┼Ťci i tak jak w pierwowzorze mamy do wyboru tylko jedn─ů drog─Ö.
Gra czasem pokazuje nam ciekawe efekty np. komnat─Ö, kt├│ra ca┼éy czas si─Ö obraca czy przeciwnik├│w, kt├│rzy przed ┼Ťmierci─ů nas na chwil─Ö o┼Ťlepiaj─ů.

Zabawy fizyk─ů nie ko┼äcz─ů si─Ö te┼╝ na ruchach bicza. Mo┼╝emy zaczepia─ç biczem specjalne metalowe punkty, kt├│re umo┼╝liwiaj─ů pokonywanie sporych przepa┼Ťci.
Gra tworzy do tej mechaniki ukryty samouczek, podobnie jak w Super Mario Bros.: Przed pierwszym zaczepieniem nie ma niczego, potem mamy przepa┼Ť─ç, kt├│r─ů r├│wnie dobrze mo┼╝emy pokona─ç skacz─ůc, a trzecie, obowi─ůzkowe zaczepienie, dzi─Öki uprzednim zapoznaniu si─Ö z mechanik─ů, pokonujemy bez problemu.

Bestiariusz znacznie si─Ö zwi─Ökszy┼é. Opr├│cz potwor├│w znanych z NES'owej trylogii napotkamy te┼╝ sporo nowych przeciwnik├│w np. lataj─ůce g┼éowy koni czy szkielety z biczami.

Muzyka jest bardziej powolna i minimalistyczna ni┼╝ w poprzednich cz─Ö┼Ťciach. Niekt├│re utwory wr─Öcz przesz┼éy do legendy, jednak w wi─Ökszo┼Ťci gra stawia na bardziej klimatyczne i mroczne ┼Ťcie┼╝ki. Cieszy te┼╝ to, ┼╝e pod koniec gry u┼╝yto wiele utwor├│w z poprzednich cz─Ö┼Ťci, co daje nam uczucie ewolucji serii.

Bossowie bardzo dobrze wygl─ůdaj─ů, s─ů ciekawie zaprojektowani, jednak ich poziom trudno┼Ťci znacznie spad┼é. Wystarczy mie─ç krzy┼╝ na wysokim poziomie i nie b─Öd─ů stanowi─ç dla nas wi─Ökszego wyzwania. Jednak nie uwa┼╝am tego za wad─Ö, bo gra i tak jest wystarczaj─ůco trudna. Nie jest to poziom trylogii na NES, ale zdecydowanie bardziej uczciwy.
Skala

Wszystko w tej cz─Ö┼Ťci zosta┼éo powi─Ökszone, dos┼éownie. Przeciwnicy s─ů duzi, a bicz d┼éugi. Jest to ciekawy zabieg, jednak przyzwyczajenie si─Ö do niego zajmuje troch─Ö czasu i nie jest zrobiony tak dobrze, jak w nast─Öpnych cz─Ö┼Ťciach.
Momentami denerwowa┼é mnie limit czasowy. W tamtych czasach ogromna popularno┼Ť─ç gier automatowych przemija┼éa, jednak limit czasu zosta┼é zachowany, co kilka razy negatywnie mnie zaskakiwa┼éo.

Tw├│rcy czasem zaskakuj─ů swoj─ů kreatywno┼Ťci─ů w projekcie poziom├│w np. jeden z nich ca┼éy czas si─Ö obraca i musimy odpowiednio manewrowa─ç, aby nie da─ç si─Ö zabi─ç. Wizualnie te┼╝ ciesz─ů (ogromny skarbiec w zamku Draculi na drugim screenie).

SUPER Castlevania

Mimo, że tytuł "Super" jest dodany z powodu konsoli, na której IV została wydana, to jest to bezspornie tytuł adekwatny gry.
Smuci to, ┼╝e wiele ┼Ťwietnych element├│w umieszczonych w tej cz─Ö┼Ťci ju┼╝ nigdy wi─Öcej nie zosta┼éa wykorzystana (genialne sterowanie). Po IV stworzono jeszcze kilka bardzo dobrych cz─Ö┼Ťci, ale pope┼éniaj─ůcych te same b┼é─Ödy.

Prawdziwa i sta┼éa rewolucja jednak mia┼éa dopiero nadej┼Ť─ç wraz z Symphony of The Night.
4.3 (głosów: 6)
Art napisany przez LiquidSnake

Zaloguj si─Ö, aby zobaczy─ç komentarze

Gor─ůce artyku┼éy
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

Roblox [Roblox] TOP 10 Serwer├│w na kt├│rych warto zagra─ç.

Recenzja Shadow YouTube
2

#1 Ultimate Custom Night - Poradnik

Poradnik TheMa┼Ťlak
3

Roblox Roblox - Top 6 Tycoon├│w

Recenzja Sucharek39
4

Travian Travian gra która uczy strategii i na pewno spędzisz w niej długie godziny!

Recenzja Crisovski
5

Margonem Nowy kolos na 63 poziomie ju┼╝ w grze! + minievent sierpniowy

Poradnik Deez
6

Star Stable Wszystko o Star Stable

Poradnik Lena Kinga
7

Recenzja serii gier FNaF

Recenzja Typowypolak nr 1
8

Roblox Chcesz zarabia─ç na graniu ? To co┼Ť dla CIEBIE

Video Florep
9

L.A noire czyli ┼Ťwiat pe┼éen tajemnic i krymina┼éu

Recenzja impuls54
10

Co wiemy o Fifie 19?

Tutorial ElSkiller
Discord