Jak to działa
5.0 1 4 0
29.06.2025

The Last of Us – opowieść o przetrwaniu, człowieczeństwie i granicach moralności

The Last of Us, stworzone przez studio Naughty Dog, to jedna z najbardziej wpływowych i poruszających gier w historii elektronicznej rozrywki. Akcja toczy się w postapokaliptycznych Stanach Zjednoczonych, dwadzieścia lat po wybuchu epidemii grzyba Cordyceps, który zamienia ludzi w agresywne, zmutowane istoty. Choć motyw „zombie” był już wcześniej eksploatowany w popkulturze, The Last of Us nie skupia się na strachu i przetrwaniu w sensie fizycznym – to historia przede wszystkim emocjonalna.

Gracz wciela się w Joela – zgorzkniałego przemytnika, który po osobistej tragedii przestał ufać ludziom i pogodził się z brutalną rzeczywistością świata. Jego zadaniem jest przetransportowanie nastoletniej Ellie – dziewczynki odpornej na infekcję – przez ruiny kraju do grupy rebeliantów zwanych Świetlikami. Z pozoru prosta misja z czasem zamienia się w głęboką, intymną podróż, podczas której bohaterowie nawiązują coraz silniejszą więź. To nie tylko relacja opiekun–dziecko, ale brutalna lekcja człowieczeństwa, miłości i granic, jakie jesteśmy w stanie przekroczyć w imię bliskich.

Świat gry to majstersztyk projektowania. Zdewastowane miasta, zarośnięte ulice, puste szkoły i opustoszałe centra handlowe opowiadają swoją historię bez słów. Gra zachęca do eksploracji, czytania porzuconych notatek i podsłuchiwania rozmów NPC-ów. Twórcy oddali realia życia w świecie po upadku cywilizacji: od milczącej rozpaczy po przebłyski nadziei. Fabuła porusza tematy traumy, zaufania, straty i poświęcenia – bez moralizowania, ale z ciężarem, który gracz czuje długo po zakończeniu rozgrywki.

Choć The Last of Us jest grą przygodową, nie brakuje tu elementów akcji, skradanki i survivalu. Rozgrywka skupia się na eksploracji, zbieraniu zasobów, tworzeniu przedmiotów (crafting), walce i rozwiązywaniu prostych zagadek środowiskowych. Gracz nie jest nadludzki – Joel i Ellie to zwykli ludzie. Każdy nabój ma znaczenie, apteczka jest cenniejsza niż karabin, a starcie z dwoma wrogami potrafi być śmiertelnie niebezpieczne. Dlatego gra premiuje ostrożność i planowanie – walka to często ostateczność.

System walki jest brutalny i realistyczny. Czuć ciężar ciosów, desperację w szamotaninie, panikę podczas ucieczki. Gra nie gloryfikuje przemocy – wręcz przeciwnie, często zadaje pytania o sens zabijania i jego konsekwencje psychiczne. Zróżnicowani przeciwnicy (od bandytów po zainfekowanych) zmuszają gracza do adaptacji: czasem trzeba skradać się między wrakami aut, innym razem uciekać przed ślepymi, ale śmiertelnie groźnymi Klikaczami.

Ellie nie jest tylko postacią fabularną – aktywnie pomaga w walce, komentuje otoczenie i rozwija się w trakcie gry. Relacja gracza z nią jest zbudowana nie tylko przez cutscenki, ale przez wspólne przeżycia – rozmowy, dzielenie się zapasami, wspinanie się na dachy. To mistrzowsko zaprojektowana immersja, gdzie gracz naprawdę czuje odpowiedzialność za drugą osobę. Interakcje z otoczeniem są płynne, animacje naturalne, a tempo rozgrywki dobrze wyważone – gra nie nudzi, ale też nie przytłacza akcją.

Jednym z największych atutów The Last of Us jest jego artystyczna oprawa. Gra wyglądała oszałamiająco już na PlayStation 3, a późniejsze remastery i remake tylko podniosły poprzeczkę. Modele postaci, mimika twarzy, tekstury otoczenia – wszystko stoi na najwyższym poziomie. Ale to nie tylko grafika techniczna – to także kompozycja scen, kadrowanie, światło i kolory. Nawet zrujnowane środowisko potrafi być piękne w swojej melancholii. Studio Naughty Dog stworzyło świat tak przekonujący, że trudno nie poczuć się jego częścią.

Muzyka to kolejny element, który zasługuje na osobne wyróżnienie. Ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Gustavo Santaolallę (znanego z filmów „Babel” czy „Amores Perros”) to mieszanka minimalizmu, nostalgii i niepokoju. Charakterystyczne dźwięki gitary towarzyszą nie tylko dramatycznym momentom, ale i chwilom ciszy, nadając im emocjonalnej głębi. Udźwiękowienie ambientowe – szelest liści, echo w pustych budynkach, krzyk z oddali – potęguje immersję.

The Last of Us zapisało się w historii gier jako tytuł przełomowy. Nie tylko sprzedało się w milionach egzemplarzy, ale także zdobyło dziesiątki nagród i... zostało zaadaptowane jako serial przez HBO, który również odniósł wielki sukces. Gra udowodniła, że medium interaktywne może opowiadać historie na poziomie najlepszych filmów i książek – dojrzałe, trudne i poruszające. Jej wpływ na całą branżę jest niepodważalny – od podejścia do narracji, przez projektowanie postaci, po podnoszenie standardów produkcji.

5.0 (głosów: 1)
Art napisany przez królewna śnierzka

Zaloguj się, aby zobaczyć komentarze

Gorące artykuły
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

Star Stable Recenzja Star Stable

Recenzja kochamlindvika
2

MovieStarPlanet MSP Jak używać Desou.xyz

Tutorial ishmael
3

Anocris Anocris - co i jak? Poradnik

Poradnik smiesznie
4

Lineage II Lineage II - klasyk w kategorii MMORPG

Recenzja dagmara_
5

Ostatnie Światło. Recenzja Metro Last Light Redux

Recenzja Tybero
6

Roblox Jak zacząć grać w Bloxburg ? - ROBLOX

Tutorial LooLxD
7

Margonem Margonem Najlepsza Gra

Recenzja ibeb
8

CSGO Prime (B2P) Rezenzja gry CS:GO !

Recenzja barteku444
9

Najlepsza gwiezdna opera. Recenzja StarCrafta II

Recenzja Tybero
10

5 Najlepszych modów do gry Wiedźmin 3 Dziki Gon

Recenzja Wiktor0204
Chat