Jak to działa
5.0 1 61 0
10.07.2018

Castlevania: Circle of the Moon - Echo

Pocz─ůtek XXI wieku dla Castlevanii sta┼é pod znakiem pok┼éosia powsta┼éego przez Symphony of The Night. Od wydania tego tytu┼éu wi─Ökszo┼Ť─ç stworzonych Castlevanii by┼éo metroidvaniami, kt├│re czerpa┼éy gar┼Ťciami z hitu z 1997 roku.
Pierwszym takim tytułem był wydany w 2001 roku na Gameboy Advance Circle of the Moon, który jest tematem głównym tej recenzji.
Zanim zaczn─Ö omawia─ç fabu┼é─Ö, to musz─Ö koniecznie nadmieni─ç, ┼╝e jest ona ca┼ékowicie niekanoniczna wzgl─Ödem innych tytu┼é├│w, wi─Öc nie ma o niej ┼╝adnego s┼éowa w rozwalonej do granic mo┼╝liwo┼Ťci i stoj─ůcej logik─ů na poziomie The Legend of Zelda chronologii.

Jest rok 1830. W starym, austriackim zamku, czciciele ciemno┼Ťci (nazwa wyj─Öta z opisu gry) szykuj─ů si─Ö do wskrzeszenia Lorda Ciemno┼Ťci, Draculi. ┼üowca wampir├│w, Morris Baldwin oraz jego uczniowie, Hugh Baldwin i Nathan Graves, kt├│rym te┼╝ przyjdzie nam kierowa─ç, us┼éyszeli o ich zamiarach i postanowili uda─ç si─Ö do fortecy w celu powstrzymania rytua┼éu. Przybywaj─ů jednak za p├│┼║no i Camilla, s┼éugus Draculi ko┼äczy rytua┼é. Morris zostaje uwi─Öziony, a jego uczniowie przez ca┼é─ů gr─Ö pr├│buj─ů go uwolni─ç oraz pokona─ç Lorda.

Fabu┼éa jest niez┼éa i ca┼ékiem ciekawa, ale nie zapominajmy, ┼╝e pisz─Ö o serii, w kt├│rej g┼é├│wny z┼éy zmartwychwstaje ok. 20 razy, a dialogi cz─Östo s─ů niepotrzebnie teatralne.

Zmiany mo┼╝emy odczu─ç ju┼╝ po wykonaniu pierwszego kroku, poniewa┼╝ bieg aktywujemy po dwukrotnym przyci┼Ťni─Öciu przycisku chodu, co znacznie zmienia dynamik─Ö gry. Podobnie jest ze skokami, po wykonaniu kt├│rych o wiele szybciej wracamy na ziemi─Ö (za┼éamanie grawitacji w zamku Draculi?). Skakanie na szcz─Ö┼Ťcie jest identyczne jak w SOTH i problemy z lat 90. s─ů ju┼╝ tylko pie┼Ťni─ů przesz┼éo┼Ťci. Bicz straci┼é ca┼ékowicie jak─ůkolwiek fizyk─Ö, jednak tw├│rcy pokusili si─Ö o dodanie innego i jeszcze ciekawszego elementu, jakim s─ů karty.
"I will never be truly gone."

Karty
zdobywamy z poleg┼éych przeciwnik├│w, ale je┼Ťli nie mamy ochoty ich zbiera─ç to zawsze na pocz─ůtku gry mo┼╝emy wpisa─ç kod "FIREBALL", kt├│ry na starcie automatycznie odblokuje ca┼é─ů zawarto┼Ť─ç. Karty dziel─ů si─Ö na dwie sekcje: akcja i atrybuty. Mo┼╝emy je dowolnie ┼é─ůczy─ç, dzi─Öki czemu otrzymamy naprawd─Ö przydatne bonusy np. zamra┼╝aj─ůcy bicz czy wsp├│┼éczynnik obrony zwi─Ökszaj─ůcy si─Ö z % odkrytego zamku.

Co do zamku, to jest on skonstruowany podobnie jak ten z SOTH, tyle ┼╝e o wiele cz─Ö┼Ťciej b─Ödziemy u┼╝ywa─ç ruch├│w pobocznych, takich jak szybkie wzbicie si─Ö w g├│r─Ö czy w┼Ťlizg.
Zrezygnowano z pieni─Ödzy jak i sklepikarza, co mnie zaskakuje, poniewa┼╝ by┼é on bardzo dobrym elementem w grze. Jego brak sprzyja r├│wnie┼╝ poziomowi trudno┼Ťci, kt├│ry jest wy┼╝szy, ale nie jest to poziom liniowych ods┼éon. Bronie poboczne r├│wnie┼╝ tu s─ů bez ulepsze┼ä, aczkolwiek ka┼╝da zebrana dzia┼éa tak, jak ulepszona na na max z poprzednich cz─Ö┼Ťci, czyli np. krzy┼╝ - boomerang od razu strzela 3 pociskami.
Po fizyce bicza zosta┼éa jej namiastka w formie animacji kr─Öcenia nim, lecz straci┼é on na u┼╝yteczno┼Ťci.
Walczy─ç nim b─Ödziemy oczywi┼Ťcie z potworami, a opr├│cz starych znajomych, to znajdziemy tu sporo nowych potwor├│w, kt├│rych design ma bardziej przedstawia─ç powykr─Öcane monstra ni┼╝ pouk┼éadane szkielety czy nietoperze, co wida─ç nawet po ostatecznej formie fina┼éowego bossa, Draculi.

Co do Boss├│w, to s─ů naprawd─Ö solidnie wykonani. Areny s─ů du┼╝e, z platformami, a sami adwersarze cz─Östo u┼╝ywaj─ů gamy w┼éasnych atak├│w, dzi─Öki czemu tak ┼éatwo si─Ö nam nie poddaj─ů. Jedynym minusem jest to, ┼╝e nie wida─ç pask├│w ┼╝ycia boss├│w, a t─Ö dziwn─ů mod─Ö rozpocz─ů┼é w┼éa┼Ťnie SOTH z nieznanego mi powodu.
Grafika jest do┼Ť─ç mroczna, jednak wida─ç, ┼╝e s─ů to dopiero pocz─ůtki GBA, co najbardziej czu─ç w animacjach, kt├│re s─ů mocno ubogie.
"And we will be there to stop you."

Sprite'y s─ů nie┼║le wykonane, ale prawdziwy poziom poka┼╝─ů w nast─Öpnych cz─Ö┼Ťciach trylogii GBA.

Nie spos├│b za to nie pochwali─ç muzyki, kt├│ra bardziej przypomina dynamiczne utwory grozy, co dodaje grze unikatowego klimatu. Jest on do┼Ť─ç kr├│tki, ale starcza i m─Öczy w czasie gry, kt├│ry wynosi ok. 7 godzin.
Eksploracja jest odrobin─Ö zubo┼╝ona, przez brak innych broni opr├│cz bicza, cho─ç rekompensuj─ů nam to znajd┼║ki zwi─Ökszaj─ůce ┼╝ycie i amunicj─Ö, poniewa┼╝ ze wzgl─Ödu na wysoki poziom trudno┼Ťci rzeczywi┼Ťcie nam si─Ö przydaj─ů.

Zabrak┼éo tutaj przemieniania si─Ö w zwierz─Öta, ale za to mamy szereg ruch├│w, kt├│re staraj─ů nam si─Ö wype┼éni─ç t─Ö dziur─Ö np. odbijanie si─Ö od ┼Ťcian, wy┼╝ej wspomniane wybijanie si─Ö itd.
Nie zabrak┼éo tak┼╝e kilku prostych zagadek ┼Ťrodowiskowych, kt├│re wymagaj─ů chwili pomy┼Ťlenia.

Ze wzgl─Ödu na to, ┼╝e nie ma sklepikarza, mikstury lecz─ůce zdobywamy z niekt├│rych potwor├│w, co sprawia, ┼╝e mikstury te jak i inne zobaczymy tylko kilka razy w ca┼éej grze. Na szcz─Ö┼Ťcie, tw├│rcy wycofali si─Ö z tego pomys┼éu i w przysz┼éo┼Ťci sklepikarz w takie czy innej formie b─Ödzie m├│g┼é z nami dzieli─ç si─Ö swoimi dobrami.

Podsumowuj─ůc, Circle of The Moon by┼é dobrym startem na nowej konsoli, a prawdziwe dzie┼éa mia┼éy si─Ö ukaza─ç ju┼╝ nied┼éugo.
5.0 (głosów: 1)
Art napisany przez LiquidSnake

Zaloguj si─Ö, aby zobaczy─ç komentarze

Gor─ůce artyku┼éy
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

10 Gier na słabszy komputer 2018

Video ChceBanana
2

Roblox Jak zdobyc darmowe robuxy? [Bananki.pl]

Video Mr Gracjan
3

MovieStarPlanet MSP MSP - Najskuteczniejsze sposoby na fame!

Poradnik bananamother
4

CSGO (B2P) CS:GO - gdzie gra─ç na powa┼╝nie?

Poradnik lynnSSky
5

Team Fortress 2 Set żołnierza na MVM

Poradnik Silento
6

Rust (B2P) Rust - Jak rozpocz─ů─ç wipe na serwerze?

Poradnik Banankowy01
7

SKILL - Special Force 2 S.K.I.L.L Special Force 2 - Jak zacz─ů─ç? Jak zdobywa─ç monety?

Tutorial _SkyLone
8

Tajemnice i Ciekawostki z gier.

Recenzja XjasiekX22
9

Forge of Empires Jak zacz─ů─ç gr─Ö w Forge of Empires?

Poradnik menelica123
10

Star Stable O co tutaj chodzi???

Poradnik HorseQ
Discord