Jak to działa
3.7 3 128 0
21.12.2017

Co wybierze gracz? O wyborach

Ka┼╝dy gracz wybieraj─ůc swoje zaj─Öcie na najbli┼╝sze godziny kieruje si─Ö wieloma aspektami gry. Czy istnieje jaka┼Ť ,,nadwarto┼Ť─ç"? Nie, poniewa┼╝ ka┼╝dy z nas jest inny. W dzisiejszych czasach wyb├│r gier sprawia, ┼╝e rozwijaj─ů si─Ö nurty wyspecjalizowane g┼é├│wnie w paru cechach gry. W pewnych momentach nast─Öpuje przesyt i nikt ju┼╝ nie si─Öga po gry, kt├│re wydaj─ů si─Ö kopi─ů innych.
Dzisiaj chcia┼ébym si─Ö skupi─ç na tytu┼éowym wyborze. Pierwsze gry nie zr─Öczno┼Ťciowe, czyli przygody tekstowe skupia┼éy si─Ö na urozmaiceniu wybor├│w, bo poza pixelartem nie mia┼éy czego rozwija─ç.
Następnie skomplikowane historie ,tworzone przez graczy pod przewodnictwem twórców, spopularyzował Baldur's Gate.
Wtedy nast─ůpi┼é przesyt takich gier i odchodzono od tego na rzecz bardziej grywalnych cz─Ö┼Ťci przygody. Powstawa┼éy gry odrzucaj─ůce wybory, ale z powodu ma┼éej popularno┼Ťci zosta┼éo to zmienione
Gry otrzyma┼éy poz├│r wybor├│w, kt├│re wp┼éyw mia┼éy tylko na fabu┼é─Ö obecnej misji, a nie ca┼éo┼Ťci rozgrywki. Wystarczy┼éo to by uspokoi─ç graczy roku 2000.
Cz─Ö┼Ťciowo powr├│cono tak┼╝e do znanych ju┼╝ wcze┼Ťniej historii z napis├│w ko┼äcowych. Przyk┼éadem takiej gry jest Lords of the Fallen. Mamy system rozm├│w, a odpowiedzi udzielane w nich wp┼éywaj─ů jedynie na otrzymane przedmioty. Istnieje jednak par─Ö rozm├│w, kt├│re zmieniaj─ů wy┼Ťwietlany na ko┼äcu film. Jest to na przyk┼éad rozmowa z kowalem przed ostatnim bossem lub k┼é├│tnia przed wielkim potworem obok kt├│rego znajduje si─Ö d┼║wignia do Niszczyciela.
Czy ma to duży wpływ na gracza?
Pozornie ┼╝aden, a szczeg├│lnie, ┼╝e pozosta┼ée z wielu zako┼äcze┼ä zobaczy w Internecie. W rzeczywisto┼Ťci, daje mu nowe wyzwanie. W NG+ nie b─Ödzie zamierza┼é rozegra─ç tego tak samo, a pomaga─ç mu w tym b─Ödzie przekonanie, ┼╝e z inn─ů histori─ů jest to inna gra.
Istniej─ů jednak gry, kt├│re ca┼éo┼Ť─ç par┼éy na wyborach. G┼é├│wnym przedstawicielami s─ů Papers, Please oraz Beholder. Obie gry zosta┼éy umieszczone w dystopijnych pa┼ästwach. Jeste┼Ťmy urz─Ödnikiem pa┼ästwowym, rozdzieranym pomi─Ödzy wol─ů partii, a niewinnymi lud┼║mi i cz┼éonkami ruchu oporu.
Pierwszy z nich przypomina wspomniane na pocz─ůtku gry tekstowe. Bardziej polega na przyjrzeniu si─Ö sytuacji, dokonaniu wyboru, a nast─Öpnie zobaczeniu skutk├│w. Nie zawsze od razu.
Drugi bardziej przypomina symulator zarz─ůdzania. Mamy do dyspozycji narz─Ödzia do naprawy mebli, urz─ůdze┼ä elektrycznych i remontu mieszka┼ä. Z woli wodza mamy tak┼╝e zadanie szpiegowania obywateli. Wszystko zale┼╝y od nas jak to rozegramy. Tutaj wyb├│r ma znaczenie na stosunek ministerstwa i mieszka┼äc├│w wzgl─Ödem nas. P├│j┼Ťcie jedn─ů lini─ů zaciera inne. Gra nie jest taka prosta jak na pierwszy rzut oka. Z┼éa decyzja i tracimy 3 godziny pracy.
Wszystkie te przyk┼éady pokazuj─ů, ┼╝e wyb├│r ma znaczenie, skoro tw├│rcy nie robi─ů ju┼╝ tylko p┼éytkich zr─Öczno┼Ťci├│wek.
3.7 (głosów: 3)
Art napisany przez Boomboxpl

Zaloguj si─Ö, aby zobaczy─ç komentarze

Gor─ůce artyku┼éy
Discord