Jak to działa
3.7 3 1618 0
21.12.2017

Co wybierze gracz? O wyborach

Każdy gracz wybierając swoje zajęcie na najbliższe godziny kieruje się wieloma aspektami gry. Czy istnieje jakaś ,,nadwartość"? Nie, ponieważ każdy z nas jest inny. W dzisiejszych czasach wybór gier sprawia, że rozwijają się nurty wyspecjalizowane głównie w paru cechach gry. W pewnych momentach następuje przesyt i nikt już nie sięga po gry, które wydają się kopią innych.
Dzisiaj chciałbym się skupić na tytułowym wyborze. Pierwsze gry nie zręcznościowe, czyli przygody tekstowe skupiały się na urozmaiceniu wyborów, bo poza pixelartem nie miały czego rozwijać.
Następnie skomplikowane historie ,tworzone przez graczy pod przewodnictwem twórców, spopularyzował Baldur's Gate.
Wtedy nastąpił przesyt takich gier i odchodzono od tego na rzecz bardziej grywalnych części przygody. Powstawały gry odrzucające wybory, ale z powodu małej popularności zostało to zmienione
Gry otrzymały pozór wyborów, które wpływ miały tylko na fabułę obecnej misji, a nie całości rozgrywki. Wystarczyło to by uspokoić graczy roku 2000.
Częściowo powrócono także do znanych już wcześniej historii z napisów końcowych. Przykładem takiej gry jest Lords of the Fallen. Mamy system rozmów, a odpowiedzi udzielane w nich wpływają jedynie na otrzymane przedmioty. Istnieje jednak parę rozmów, które zmieniają wyświetlany na końcu film. Jest to na przykład rozmowa z kowalem przed ostatnim bossem lub kłótnia przed wielkim potworem obok którego znajduje się dźwignia do Niszczyciela.
Czy ma to duży wpływ na gracza?
Pozornie żaden, a szczególnie, że pozostałe z wielu zakończeń zobaczy w Internecie. W rzeczywistości, daje mu nowe wyzwanie. W NG+ nie będzie zamierzał rozegrać tego tak samo, a pomagać mu w tym będzie przekonanie, że z inną historią jest to inna gra.
Istnieją jednak gry, które całość parły na wyborach. Głównym przedstawicielami są Papers, Please oraz Beholder. Obie gry zostały umieszczone w dystopijnych państwach. Jesteśmy urzędnikiem państwowym, rozdzieranym pomiędzy wolą partii, a niewinnymi ludźmi i członkami ruchu oporu.
Pierwszy z nich przypomina wspomniane na początku gry tekstowe. Bardziej polega na przyjrzeniu się sytuacji, dokonaniu wyboru, a następnie zobaczeniu skutków. Nie zawsze od razu.
Drugi bardziej przypomina symulator zarządzania. Mamy do dyspozycji narzędzia do naprawy mebli, urządzeń elektrycznych i remontu mieszkań. Z woli wodza mamy także zadanie szpiegowania obywateli. Wszystko zależy od nas jak to rozegramy. Tutaj wybór ma znaczenie na stosunek ministerstwa i mieszkańców względem nas. Pójście jedną linią zaciera inne. Gra nie jest taka prosta jak na pierwszy rzut oka. Zła decyzja i tracimy 3 godziny pracy.
Wszystkie te przykłady pokazują, że wybór ma znaczenie, skoro twórcy nie robią już tylko płytkich zręcznościówek.
3.7 (głosów: 3)
Art napisany przez Boomboxpl

Zaloguj się, aby zobaczyć komentarze

Gorące artykuły
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

Łowcy Zombi Czy apokalipsa zombi może mieć miejsce? Naukowe podstawy istnienia zombi

Poradnik JestemKacper
2

CSGO Prime (B2P) Jak dobrze grać zespołowo?

Poradnik wzarek
3

Margonem Poradnik dla Maga! (1-25lvl)

Poradnik Dominicekk
4

Trine 2- platformówka to już nie martwy gatunek

Recenzja Boomboxpl
5

Najlepsze gry o batmanie.

Poradnik Typowypolak nr 1
6

Star Wars The Old Republic Star Wars: The Old Republic

Poradnik bananek_bananowski
7

Crossout WoT dla niespokojnych

Recenzja mb_bananki
8

Jak urozmaicić rozgrywkę w The Sims

Poradnik Tekka
9

Eternal Edge+ Prologue Recenzja bezpłatnej gry na Steam

Recenzja xKuler
10

Fortnite Fortnite - Recenzja Gry

Recenzja hinc14
Chat