Jak to działa
5.0 1 44 0
11.09.2020

Retro Sektor I. Recenzja Gothic

Ostatnio przegl─ůdaj─ůc sobie zar├│wno nowe i stare tytu┼éy i wiedziony mas─ů nostalgii zacz─ů┼éem sobie bada─ç starsze i nowsze gry, i wiecie co : co┼Ť dalej jest w tych starych grach, i to wcale nie tylko nostalgia ale i rozwi─ůzania fabularne, klimat czy styl prowadzenia rozgrywki. I tak postanowi┼éem stworzy─ç seri─Ö artyku┼é├│w o starych grach, no ┼╝eby by┼éa jasno┼Ť─ç b─Öd─ů to g┼é├│wnie gry od 2000 do 2006 gdzie granic─ů retor jest dla mnie ustalona premiera Obliviona (no i Gothica 3 a tak w og├│lnie by┼é to okres prze┼éomu), oczywi┼Ťcie pewnie te┼╝ zjawi─ů si─Ö gry starsze. Tak czy siak zapraszam na pierwszy artyku┼é serii Retro Sektora. A pierwsz─ů gr─ů o kt├│rej powiem b─Ödzie gra legenda w Polsce... zreszt─ů moja ukochana seria i gra od kt├│rej zacz─Ö┼éa si─Ö wspania┼éa przygoda. Oto przed pa┼ästwem pierwsza ods┼éona serii Gothic.

Co prawda o Gothic ju┼╝ powiedziano tak wiele a gra ma status kultowy ┼╝e nie wiem kto jeszcze m├│g┼é o nim nie s┼éysze─ç, jednak z pewnym ┼╝alem zauwa┼╝am ┼╝e seria Gothic si─Ö starzej a to g┼éownie dla tego ┼╝e brak jej ┼Ťwie┼╝ej krwi, brak nowych ods┼éon a co za tym idzie nowych graczy. Jednak ci powracaj─ůcy do klasyka mog─ů bez opami─Ötania zanurzy─ç si─Ö w cudownym ┼Ťwiecie Koloni Karnej. Swego czasu materia┼é├│w o Gothicu by┼éo pe┼éno, nadal s─ů a sam Arhon nakr─Öci┼é ca┼é─ů histori─Ö sagi, czyli s┼éynne Gothic w pigu┼éce gdzie zawar┼é wiele informacji o grze, procesie jej tworzenia i og├│lnie bardzo wiele, zatem ta recenzja tego kultowego klasyka b─Ödzie kr├│tka a zaczn─Ö od pewnego osobistego stwierdzenia. Gothic to dla mnie gra prze┼éomowa, by┼é to pierwszy taki RPG kt├│ry mia┼é genialn─ů fabu┼é─Ö, klimat i wci─ůgaj─ůcy ┼Ťwiat, i to co dzisiaj wielu ju┼╝ kuje na swoje czasy by┼é nawet ┼éadny wizualnie. Nie wspomn─Ö nawet o sztucznej inteligencji i przekonywuj─ůcym ┼Ťwiecie gry. Dla mnie jednak osobi┼Ťcie Gothic jest prze┼éomowy pod tym wzgl─Ödem ┼╝e, w Polsce przynajmniej, rozpocz─ů┼é mod─Ö na gry RPG osadzone za plecami bohatera, do tej pory kr├│lowa┼éy g┼éownie Baldury i gry z rzutu izometrycznego a tu taka rewolucja. I w┼éa┼Ťnie dla tego Gothic jest dla mnie taki prze┼éomowy, i te┼╝ w┼éa┼Ťnie dla tego nie rozumiem dlaczego nie odni├│s┼é jakiego┼Ť znacz─ůcego sukcesu na zachodzie gdzie znu┼╝enie rzutem izometrycznym by┼éo ju┼╝ wszech obecne. To jest dla mnie jednak z takich zagadek i historii gier komputerowych.

Pierwszy Gothic zosta┼é wydany 15 marca 2001 r. przez niewielkiego niemieckie studio Piranha Bytes. Gothic by┼é debiutem studia pierwsz─ů gr─ů z kt├│r─ů wi─ůzano ogromne nadziej─Ö, jak to zwykle z debiutami bywa albo ci─ůgn─ů na szczyt albo na dno. Na szcz─Ö┼Ťcie dla Pirani Gothic poci─ůgn─ů┼é ich na szczyt. Gothic bowiem by┼é ciekawym powiewem ┼Ťwie┼╝o┼Ťci stworzonym przez zapalonych fan├│w RPG, co jednak ciekawe nie przyj─ů┼é si─Ö dobrze na zachodzie, jednak odni├│s┼é ogromny sukces w ┼Ťrodkowej i wschodniej Europie. Akcja gry rozgrywa si─Ö w kr├│lestwie Myrtany, nad kt├│rym panuje kr├│l Rhobar II, kr├│lestwo jest w stanie wyczerpuj─ůcej wojny z orkami, istotami z p├│┼énocy, wojna nie idzie jednak po my┼Ťli kr├│la a w celu jej wygrania kr├│l decyzje si─Ö na coraz to dramatyczniejsze decyzj─Ö. Decyduj─ůc─ů broni─ů w tej wojnie jest magiczna ruda, minera┼é za pomoc─ů kt├│rego mo┼╝na tworzy─ç o wiele skuteczniejsz─ů bro┼ä i pancerze, a kt├│rej z┼éo┼╝a s─ů ulokowane na wyspie Khorinis a konkretnie w G├│rniczej Dolinie. W celu zapewnienia sobie taniej si┼éy roboczej kr├│l skazuje ka┼╝dego przest─Öpce, nawet za niewielkie zbrodnie na do┼╝ywotnie prace w kopaniach rudy w Khorinis. Aby uniemo┼╝liwi─ç im ucieczk─Ö wysy┼éa swoich najpot─Ö┼╝niejszy mag├│w kt├│rzy otocz─ů dolinie magiczn─ů barier─ů, jednak w czasie rzucania zakl─Öcia co┼Ť idzie nie tak, bariera robi si─Ö o wiele wi─Öksza i nikt nie jest w stanie jej kontrolowa─ç. Nikt nie mo┼╝e wyj┼Ť─ç z doliny, mo┼╝liwe jest przej┼Ťcie przez barier─Ö i uwi─Özienie (tym sprytnym zagraniem tw├│rcy fabularnie wyt┼éumaczyli ograniczenia lokacji). Wi─Ö┼║niowie wykorzystuj─ů moment zaskoczenia i morduj─ů stra┼╝nik├│w, od tej pory to skaza┼äcy, kryminali┼Ťci, mordercy i z┼éodzieje sprawuj─ů rz─ůdy nad bogat─ů w magiczn─ů rud─Ö dolin─ů. Kr├│l nie maj─ů wyboru decyduje si─Ö na handel z wi─Ö┼║niami, w zamian za towary kt├│rych za┼╝ycz─ů sobie wi─Ö┼║niowie kr├│l otrzymuje ┼éadunki cennej rudy. Nasz─ů przygod─Ö zaczynami kiedy nasz bohater bez imienia, zostaje wtr─ůcony do Koloni Karnej na do┼╝ywotni─ů katorg─Ö. Jednak przed wrzuceniem otrzymuje on list od mag├│w, celem nap─Ödowym i nadaj─ůcym tempo grze jest motyw dostarczenia tego listu magom ognia pod barier─ů. Szybko okazuje si─Ö aby dosta─ç si─Ö do mag├│w Bezimienny musi do┼é─ůczy─ç do kt├│rego z trzech oboz├│w w koloni : Do Starego Obozu ┼Ťwietnie zorganizowanego rz─ůdz─ůcego przez magnat├│w oraz handluj─ůcym ze ┼Ťwiatem zewn─Ötrznym, Nowego Obozu w kt├│rym ┼╝yj─ů ludzie bez zasad i stawiaj─ůcy na wolno┼Ť─ç oraz trzecim obozem Sekty ┼Üni─ůcego, ludzi kt├│rzy ┼╝yj─ů na bagnach, cip─ů ziele i wierz─ů w jakiego┼Ť dziwnego bo┼╝ka. Oto ca┼éy Gothic. System podzia┼éu na frakcje sta┼é si─Ö cech─ů rozpoznawaln─ů studia, trzeba przyzna─ç ┼╝e frakcje w grze s─ů doskonale z charakteryzowane i wiarygodne. Na dodatek gwo┼║dziem do klimatu jest doskona┼éa i nastrojowa muzyka Kaia Rosenkranza kt├│ra stawia na mieszank─Ö folklor├│w i niepokoj─ůcych nastroj├│w zmieszanych z elementami muzyki sielankowej. No w┼éa┼Ťnie klimat i atmosfera, bardzo wielu graczy jak i recenzent├│w zwraca┼éo uwag─Ö na ten aspekt, ┼Ťwiat w grze jest mocno odczuwalny, na w┼éasnej sk├│rze mo┼╝emy si─Ö przekona─ç ┼╝e ┼╝yjemy w ┼Ťwiecie pe┼énym bandyt├│w, kryminalist├│w i innych podejrzanych typ├│w co sprawia ┼╝e naprawd─Ö czujemy si─Ö jak wi─Özie┼ä. R├│wnie┼╝ na ka┼╝dym kroku spotykamy miejsca tajemniczej i niebezpiecznej, co nadaje Koloni Karnej klimatu nie tylko wi─Özienia ale r├│wnie┼╝ wisz─ůcej w powietrzu tajemnicy i niebezpiecze┼ästwa.

Mechanika Gothica jest przez wielu bardzo lubiana a przez jednych znienawidzona. Cz─Östy zarzut graczy w stosunku do Gothica ┼╝e wszystko jest niesamowicie drewniane. Osobi┼Ťcie uwa┼╝am ┼╝e o ile gra ma nieco drewna, model walki jest do┼Ť─ç przemy┼Ťlany skupiaj─ůcy si─Ö na przemy┼Ťleniu swojej strategi ataku i wykorzystaniu umiej─Ötno┼Ťci. Model walki jest z┼éo┼╝ony, mamy wiele mo┼╝liwo┼Ťci toczenia walk a do tego pot─Ö┼╝ny arsena┼é mieczy,topor├│w, kusz i ┼éuk├│w, mamy podzia┼é na bronie jedno i dwur─Öczne, bro┼ä dystansow─ů oraz magi─Ö. Ciekawy jest rozw├│j postaci, w grze zdobywamy do┼Ťwiadczenie i punkty nauki, a nast─Öpnie znajdujemy nauczycieli kt├│rzy, za zdobyte punkty nauki, naucz─ů nas konkretnych umiej─Ötno┼Ťci, trzeba przyzna─ç ┼╝e jak na te czasy taki rodzaj systemu rozwoju by┼é bardzo autorski i ca┼ékiem przyst─Öpny (do dzi┼Ť pozosta┼é we wszystkich grach studia). Trzeba jednak przyzna─ç krytyk─ů ┼╝e poziom trudno┼Ťci Gothica by┼é faktycznie wysoki, gra nie wybacza┼éa b┼é─Öd├│w i ┼éatwo by┼éo w niej zgin─ů─ç, jednak je┼Ťli zrozumieli┼Ťmy system gra potrafi┼éa nas nagrodzi─ç, tak gra by┼éa trudna ale przy tym te┼╝ i sprawiedliwa. Mocnym aspektem gry pr├│cz systemu rozwoju, ca┼ékiem zreszt─ů udanego i ciekawego by┼éa absolutna wolno┼Ť─ç, w grze mogli┼Ťmy spersonifikowa─ç nasz─ů posta─ç jak chcieli┼Ťmy, je┼Ťli chcieli┼Ťmy to mogli┼Ťmy walczy─ç samym mieczem, prze┼╝uci si─Ö na ┼éuk albo te┼╝ rzuca─ç pot─Ö┼╝ne czary. ┼Üwiat gry mimo ┼╝e nie du┼╝o to by┼é bardzo barwy i wype┼éniony zawarto┼Ťci─ů. Z┼éo┼Ťliwie powtarzaj─ů ┼╝e jedynym sukcesem Gothica by┼éa genialna lokalizacja i polonizacja, prawda to te┼╝ jest jeden z mocnych aspekt├│w gry, i na pewno nie jedyny. Gothic jest z pewno┼Ťci─ů jedn─ů z najlepiej przet┼éumaczonych i spolonizowanych gier w historii Polskiego dubbingu, a Jacek Miko┼éajczak spisa┼é si─Ö doskonale w roli Bezimiennego. M├│g┼é bym godzinami m├│wi─ç jaki to Gothic wci─ů┼╝ jest dobry i jaki wspania┼éy, ale po co, skoro najwa┼╝niejsze rzeczy przedstawi┼éem ? Zamiast tego uracz─Ö was opini─ů. Wed┼éug mnie Gothic to jeden z najlepszych RPG├│w w historii nie doceniony na zachodzie ze wzgl─Ödu na mroczny klimat i trudn─ů mechanik─Ö walki, oraz co wa┼╝ne drewniano┼Ť─ç gry i koszmarny w obs┼éudze interfejs. Jednak gra przyj─Ö┼éa si─Ö ┼Ťwietnie w krainach gdzie kr├│lowa┼éy PC czyli w Europie, Gothic tutaj donios┼éy sukces, i cho─ç gra ma wiele niedoci─ůgni─Ö─ç jak dla mnie jest niesamowicie innowacyjna. Gothic zapocz─ůtkowa┼é zupe┼énie inna fabu┼é─Ö i ┼Ťwiat oraz by┼é pierwszym takim RPG nowej generacji, mia┼é ┼éadn─ů przyst─Öpn─ů grafik─Ö i co wa┼╝ne kamer─Ö za plecami bohatera, co to dotychczas nie by┼éo a┼╝ tak popularne w RPG (do tej pory kr├│lowa┼é rzut izometryczny albo widok z oczu bohatera).

Wci─ů┼╝ bardzo dobry, wci─ů┼╝ inspiruj─ůcy, wci─ů┼╝ zas┼éuguje na solidne 8,5/10 mimo wielu bol─ůczek to wci─ů┼╝ wspania┼éa gra.

Witamy w Koloni.

Pozdrawiam Tybero.

5.0 (głosów: 1)
Art napisany przez Tybero

Zaloguj si─Ö, aby zobaczy─ç komentarze

Gor─ůce artyku┼éy
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

Minecraft Jak zrobi─ç dzia┼éaj─ůcy sklep w Minecraft 1.16.2 bez Mod├│w i Plugin├│w za pomoc─ů command block├│w.

Poradnik Milosze
2

Roblox Top 4 gier w ROBLOX!

Recenzja PiotrekXD123
3

Najlepsze servery treningowe w CS GO.

Poradnik TurboBagiety
4

War Thunder Om├│wienie ka┼╝dej linii samolot├│w - War Thunder

Recenzja FlupixDD
5

Czy warto czeka─ç - Cyberpunk 2077?

Poradnik TurboBagiety
6

Warframe Najdziwniejsza gra w jak─ů gra┼éem

Recenzja Tybero
7

War Thunder War Thunder - Wojenny grom

Recenzja FilipAl
8

Top 3 Tibio podobnych gier

Recenzja Bernik
9

Dark Orbit Poradnik dla nowych graczy

Poradnik Pizcat
10

League of Legends Poradnik League of Legends czyli jak gra─ç Sorak─ů?!

Poradnik Isune
Chat