Jak to działa
7 0 145 0
16.04.2018

Ile gry pokazuje grafika?

Oczywistym jest fakt, ┼╝e grafika stanowi najwa┼╝niejszy element gier. Dla os├│b, kt├│re si─Ö z tym nie zgadzaj─ů (a znajd─ů si─Ö takie na pewno), to grafika stanowi fundament gier, bez kt├│rego by nie istnia┼éy. Przez dziesi─ůtki lat grafika posuwa┼éa si─Ö do przodu. Z 2D, do gier daj─ůcych z┼éudzenie 3D opartych na sprite'ach, ko┼äcz─ůc na pe┼énoprawnym tr├│jwymiarze. 3D, wbrew pocz─ůtkowym przewidywaniom nie wypar┼éo zupe┼énie 2D, a oba gatunki razem tworz─ů bran┼╝─Ö gier.
Wracaj─ůc, s─ů te┼╝ gry paragrafowe, ale to w┼éa┼Ťnie grafika pozwala nam rusza─ç do przodu i rozwija inne mechaniki gier, bez kt├│rych by┼éyby tylko wydmuszk─ů.

W┼éa┼Ťnie, wydmuszk─ů, to ile gry stanowi sama grafika? Gra to tw├│r, kt├│ry ┼é─ůczy w sobie cechy film├│w, ksi─ů┼╝ek dodaj─ůc do tego wszystkiego interakcj─Ö.
Skoro grafika ma pe┼éni─ç pierwsze skrzypce w grach, to czy na ksi─ů┼╝kow─ů wr─Öcz wyobra┼║ni─Ö nie ma w nich zupe┼énie miejsca?
"There's something wrong with this town"

Zanim tekstury w grach by┼éy ostre i w wysokiej rozdzielczo┼Ťci, to pr├│bowano osi─ůgn─ů─ç dobr─ů grafik─Ö w tr├│jwymiarze z lepszym b─ůd┼║ gorszym skutkiem.
Jedn─ů z konsol, kt├│ra przeciera┼éa szlaki dla gier 3D by┼éo Sony Playstation (PSX).

To w┼éa┼Ťnie na t─Ö konsol─Ö w 1999 trafi┼éo Silent Hill 1, jeden z pierwszych horror├│w w pe┼énym 3D (nie licz─Ö Alone in the dark i Resident Evil z prerenderowanymi t┼éami). Gra zachwyca┼éa, a raczej przera┼╝a┼éa mrocznym klimatem samego miasteczka, osnutego wieczn─ů mg┼é─ů (kt├│ra ukrywa┼éa ograniczenia technologiczne konsoli). Gdy zobaczy┼éem t─Ö gr─Ö ostatnio na screenach, to lekko mnie roz┼Ťmieszy┼éa, bo widzia┼éem, ┼╝e klimat ma, ale nie wierzy┼éem, ┼╝e mo┼╝e dzi┼Ť kogo┼Ť przestraszy─ç.
Dla sprawdzenia tego, zagra┼éem d┼éu┼╝szy moment w Silent Hill, a po jakim┼Ť czasie w o wiele nowszy horror z kilkunastokrotnie lepsz─ů grafik─ů, czyli Outlast.

To mo┼╝e wyda─ç si─Ö ┼Ťmieszne, ale wi─Ökszy strach, napi─Öcie i emocje zapewni┼é mi Silent Hill, a nie Outlast.

Outlast po jakiej┼Ť godzinie zacz─ů┼é mnie m─Öczy─ç, momenty z jumpscarami by┼éy przewidywalne i powodowa┼éy chwilowe drgni─Öcie, a potem gra si─Ö toczy┼éa dalej. Nie mamy ┼╝adnej broni, a nawet latarki. Nie ma tu zagadek, wi─Ökszej interakcji, czy czego┼Ť, co mo┼╝na by nazwa─ç dobr─ů rozgrywk─ů. Wi─Ökszo┼Ť─ç gry ogl─ůdamy przez zielony filtr, co nawet nie pozwala docenia─ç pracy grafik├│w.
Nie traktuje nas nawet powa┼╝nie: na pocz─ůtku informuje o licznych okropno┼Ťciach zawartych w podczas gry, po czym ┼╝yczy dobrej zabawy.

Silent Hill ma niesamowity klimat, intryguj─ůc─ů i przejmuj─ůc─ů fabu┼é─Ö (mimo swojej wt├│rno┼Ťci wzgl─Ödem film├│w), a dzi─Öki mrokowi ci─ůgle trzyma w napi─Öciu i stawia w ci─ůg┼éej gotowo┼Ťci do walki, ale dlaczego wci─ů┼╝ to wszystko si─Ö przy nim utrzymuje, mimo okropnej grafiki?
"Najstarszym i najsilniejszym uczuciem znanym ludzko┼Ťci jest strach,
a najstarszym i najsilniejszym rodzajem strachu jest strach przed nieznanym" - H.P. Lovecraft

W grze jest miejsce na wyobra┼║ni─Ö. Brzmi to pretensjonalnie, ale tak jest. Np. na pocz─ůtku gry mo┼╝emy znale┼║─ç psy przy budzie. S─ů ca┼ée we krwi, obdarte ze sk├│ry i przera┼╝aj─ů. Nie potrzebujemy tekstur w HD, aby zobaczy─ç, ┼╝e s─ů obdarte ze sk├│ry i s─ů przera┼╝aj─ůce, jest to granica umowno┼Ťci, a gracz sam przez wyobra┼║nie dopowiada sobie ca┼éo┼Ť─ç.

D┼║wi─Ök te┼╝ pe┼éni wa┼╝n─ů rol─Ö. Zast─Öpuje nam graficzn─ů groz─Ö i wprowadza w nasze uszy niepok├│j i niepewno┼Ť─ç. Mimo, ┼╝e na ekranie nic si─Ö nie dzieje, ca┼éy czas jeste┼Ťmy w napi─Öciu i boimy si─Ö stwor├│w czekaj─ůcych w mroku.

"You're dead meat''

Kolejn─ů gr─ů wykraczaj─ůc─ů poza ramy realistycznej i jak najlepiej wygl─ůdaj─ůcej grafiki jest Hotline Miami. Niesamowicie brutalna i tak samo przepe┼éniona psychodelicznym klimatem w stylu lat 70/80/90. Krew wylewa si─Ö z ekranu litrami, gra cz─Östo ociera si─Ö o gore, fabu┼éa, niewa┼╝ne od momentu jest dynamiczna, nie nudzi, a tylko bardziej zatraca w psychodel─Ö i nap─Ödza akcj─Ö niczym w Goodfellas. Sama rozgrywka daje ogromn─ů satysfakcj─Ö i mimo repetycyjno┼Ťci, nie nudzi (w przeciwie┼ästwie do pewnej gry od Rockstar Games).

Dla kolejnego por├│wnania, to GTA V i scena tortur okraszonych pseudo wa┼╝n─ů otoczk─ů i satyr─ů wymierzon─ů w Ameryk─Ö (jak i ca┼éa gra) doprowadza mnie do za┼╝enowania i przypomina┼éa czasy Manhunt 1.
HM nie bawi si─Ö w pseudo powa┼╝ne w─ůtki, b─Öd─ůc przy tym ┼Ťwietny.

Hotline Miami wygl─ůda jednak jakby urwa┼éo si─Ö z Sega Mega Drive czy innego PSX. Jaki p┼éynie z tego wniosek?

Gra nie musi mie─ç fotorealistycznej grafiki, a nawet tekstur w wysokiej rozdzielczo┼Ťci. Graficznie musi mie─ç na siebie oryginalny pomys┼é, styl i jako┼Ť─ç sam─ů w sobie, aby by─ç dobra, a nawet przewy┼╝szy─ç fotorealizm, do kt├│rego niekt├│rzy tak ┼Ťlepo d─ů┼╝─ů.
Ile gry pokazuje grafika? 5.0 7
7 0
Art napisany przez LiquidSnake

Zaloguj si─Ö, aby zobaczy─ç komentarze

Gor─ůce artyku┼éy
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

Martwe kanały na Youtube 2018 cz.2

Video kosus33
2

Sonic - kr├│l platform├│wek 2D

Recenzja LiquidSnake
3

MovieStarPlanet Jak szybko zdoby─ç Star Coins i darmowy vip.

Poradnik xRozzy
4

Throne: Kingdom at War Szybki sposób na zadania, słabsza wersja War of Clans?

Poradnik BananekEw
5

Najlepsze wtyczki do Steam!

Poradnik JestemKacper
6

Wiedźmin 3 Dziki: Gon - Świetna, a co najważniejsze polska produkcja!

Recenzja JestemKacper
7

Jak zarabia─ç bananki? Poradnik inny ni┼╝ wszystkie!!!

Poradnik Seb0L03
8

Minecraft Mało popularny serwer? - CZAS TO ZMIENIC!

Poradnik ketty
9

Margonem Wszystko o reputacji

Poradnik Quaq
10

ÔÇ×Ten artyku┼é zosta┼é odrzuconyÔÇŁ - B┼é─Ödy.

Poradnik ketty
Discord