Jak to działa
3.5 2 103 0
05.09.2018

Castlevania: Harmony of Dissonance - Recenzja

Po roku i kilku miesi─ůcach po wydaniu Circle of The Moon, Koji Igarashi dostarczy┼é do graczy tytu┼é Castlevania: Harmony of Dissonance. Patrz─ůc na dzisiejsze mega serie, to wida─ç, ┼╝e rok to zdecydowanie za ma┼éo, aby stworzy─ç co najmniej dobr─ů kontynuacj─Ö, jednak Konami nie zatrzymywa┼éo si─Ö i rok za rokiem otrzymywali┼Ťmy now─ů ods┼éon─Ö. Czy by┼éa to dobra decyzja?

Okazało się, że tak. Rok dla tamtejszej branży growej był zdecydowanie bardziej intensywny i zmienny niż nasz obecny, co pokazywało wiele gier, do których Castlevania również należała.

Akcja Harmony of Dissonance rozgrywa si─Ö 50 lat po wydarzeniach z Simon's Quest, co pozwoli┼éo czytelnie nakre┼Ťli─ç fabu┼é─Ö. Przedstawia ona histori─Ö Juste Belmont, kt├│ra po szkoleniu zwi─ůzanym z przej─Öciem Vampire Killer odkrywa, ┼╝e jej przyjaci├│┼éka z dzieci┼ästwa, Lydie Erlanger, zosta┼éa porwana i jest trzymana w tajemniczym zamku. Juste i jej przyjaciel, Maxim Kischine wyruszaj─ů do zamku, aby j─ů uratowa─ç.

Cz─Östo eksploracja zamku b─Ödzie przerywana r├│┼╝nymi dialogami i scenami, a sama gra obfituje w ciekawy zwrot akcji, czyni─ůc fabu┼é─Ö ca┼ékiem niez┼é─ů.

Dzi─Öki poznawaniu konsoli przez tw├│rc├│w, ruchy bohaterki sta┼éy si─Ö p┼éynniejsze, walka bardziej satysfakcjonuj─ůca, a rozgrywka sta┼éa si─Ö ┼éatwiejsza od poprzednika.

Circle of The Moon wyr├│┼╝nia┼é si─Ö na tle innych cz─Ö┼Ťci unikaln─ů mechanik─ů zwi─ůzan─ů z kartami. Harmonia dysonansu nie bawi si─Ö odtw├│rczo┼Ť─ç i dostarcza w┼éasny system, jakim s─ů magiczne ksi─Ögi.
Sprawiaj─ů one, ┼╝e wszystkie klasyczne i znane bronie poboczne, jakie b─Ödziemy mieli okazj─Ö zdoby─ç, mo┼╝emy zmodyfikowa─ç wybieraj─ůc dan─ů ksi─Ög─Ö i u┼╝ywaj─ůc broni na wiele r├│┼╝nych ciekawych sposob├│w, na kt├│re nie pozwala┼éy poprzednie ods┼éony np. Je┼Ťli b─Ödziemy mie─ç wyekwipowany zawsze powracaj─ůcy do nas krzy┼╝, to u┼╝ywaj─ůc ksi─Ögi ognia zamieniamy go w przywo┼éywacza dw├│ch ognistych smok├│w, kt├│re same atakuj─ů wrog├│w niszczycielsk─ů si┼é─ů, pozostawiaj─ůc nas przy tym niewra┼╝liwymi na ataki.
To moja ulubiona kombinacja, ale jest ich naprawd─Ö wiele i ka┼╝dy mo┼╝e skomponowa─ç w┼éasny atak, kt├│ry b─Ödzie mu odpowiada─ç. Ataki zasilane s─ů man─ů, zwi─Ökszaj─ůc─ů si─Ö co ka┼╝dy poziom i uzupe┼énian─ů automatycznie lub miksturami.
Podstawowe bronie mo┼╝emy oczywi┼Ťcie zasila─ç zdobytymi podczas gry sercami, ale dzi─Öki zakl─Öciom schodz─ů one na drugi plan.
Gameboy Advance dopiero się rozgrzewał

Pod─ů┼╝aj─ůc ze schematem Symphony of The Night, b─Ödziemy przemierza─ç ogromny, otwarty zamek zgodnie ze wzorem MetroidVanii
, wi─Öc nie zabrak┼éo tu relikt├│w, czyli specjalnych przedmiot├│w, kt├│re dodaj─ů nam takie specjalne umiej─Ötno┼Ťci, jak podw├│jny skok czy w┼Ťlizg. Ze wzgl─Ödu na to, ┼╝e gramy Belmontem, to towarzyszy nam nasz nieodzowny Vampire Killer, kt├│rego nie mo┼╝emy wymieni─ç na ┼╝adn─ů inn─ů bro┼ä. Mo┼╝emy za to zmienia─ç reszt─Ö naszego ekwipunku, jak na przyk┼éad pancerze, co sprawia, ┼╝e eksploracja nas nie nu┼╝y i nie polega tylko na maksowaniu ┼╝ycia i many, a sama w sobie wypada lepiej ni┼╝ w Circle of The Moon. Dodatkowo, je┼Ťli b─Ödziemy naprawd─Ö mocno eksplorowa─ç zamek, to b─Ödziemy mogli uzyska─ç najlepsze zako┼äczenie, co ma wi─Öcej sensu ni┼╝ w Simon's Quest i wygl─ůda podobnie jak w Symfonii Nocy.

Wr├│ci┼éa te┼╝ fizyka bicza, co uszcz─Ö┼Ťliwi fan├│w Super Castlevanii IV, czyli znaczn─ů wi─Ökszo┼Ť─ç os├│b zaznajomionych z seri─ů.

"Destiny calls you to hunt for all eternity."

Graficznie tytu┼é pokazuje, ┼╝e tw├│rcy nie stali w miejscu i rozwijali swoje mo┼╝liwo┼Ťci w Gameboy Advance.
Pojawi┼éo si─Ö kilka ciekawych efekt├│w 3D, takich jak ruchome niebo, "cienie" pod─ů┼╝aj─ůce za bohaterk─ů na zw├│r SOTH czy og├│lne zwi─Ökszenie detali. Wszystko sta┼éo si─Ö r├│wnie┼╝ delikatnie wi─Öksze, co mo┼╝e kojarzy─ç si─Ö z np. Rondo of Blood.
Ca┼éa gra sta┼éa si─Ö ja┼Ťniejsza, co nie wysz┼éo jej na z┼ée i dalej utrzymuje g─Östy, charakterystyczny klimat.

Pomaga w tym tak┼╝e kilka utwor├│w z ┼Ťcie┼╝ki d┼║wi─Ökowej. Pisz─Ö kilka, poniewa┼╝ nie ka┼╝dy utw├│r tw├│rcom wyszed┼é, ale soundtrack ma swoje momenty. Jest te┼╝ bardzo kr├│tki, co dziwi jeszcze bardziej, ze wzgl─Ödu na d┼éugo┼Ť─ç muzyki w CoTM, kt├│ra te┼╝ by┼éa ma┼éa i zwracano na to uwag─Ö w recenzjach.

Poziom trudno┼Ťci znacznie spad┼é wzgl─Ödem poprzedniej cz─Ö┼Ťci, na co wp┼éyn─Ö┼éo kilka czynnik├│w, takich jak o wiele s┼éabsi bossowie, kt├│rzy mimo niez┼éego wygl─ůdu nie stanowi─ů wi─Ökszego wyzwania oraz przede wszystkim sklep, w kt├│rym to mo┼╝emy uzbroi─ç si─Ö w ogromne zapasy mikstur, kt├│re znacznie u┼éatwiaj─ů nasze zmagania. Potwory posiadaj─ů wachlarz ruch├│w, kt├│rych powinni┼Ťmy si─Ö nauczy─ç, co nieznacznie zwi─Öksza wyzwanie i czujno┼Ť─ç.
"We shall meet again, son of Belmont!"

Podczas naszej przygody trafiamy do alternatywnej wersji zamku
, kt├│ry stanowi ekwiwalent odwr├│conego zamku z hitu z 97. W nim to spotkamy silniejszych boss├│w i przeciwnik├│w (ale bez szale┼ästw), a ca┼éy wygl─ůd fortecy jest mroczniejszy. Cz─Östo b─Ödziemy zmuszeni do odwiedzania znanych ju┼╝ lokacji, co nie jest wielk─ů nowo┼Ťci─ů, ale tw├│rcy po┼éo┼╝yli na to wi─Ökszy nacisk ni┼╝ uprzednio.
W inspiracji pope┼éniono niestety jeden krok za daleko, sprawiaj─ůc, ┼╝e uniki s─ů szybsze od zwyk┼éego chodzenia, co ko┼äczy si─Ö "szuraniem", a nie przechodzeniem gry.

Design lokacji przypomina SOTH, jednak stawiaj─ů na o wiele bardziej ja┼Ťniejsze tony, przez co maj─ů sw├│j unikalny styl. Potwory z kolei chyl─ů si─Ö wygl─ůdem ku Bloodlines czy Circle of The Moon, a tytu┼é dodaje te┼╝ wiele od siebie.
Ich animacje oraz bohaterki nie s─ů na najwy┼╝szym mo┼╝liwym poziomie, ale i tak tw├│rcy w ci─ůgu roku pope┼énili spory post─Öp.
Uwa┼╝am jednak, ┼╝e tw├│rcy mogli powinni zauwa┼╝y─ç, ┼╝e Juste jest kobiet─ů i zastanowi─ç si─Ö nad dawaniem jej m─Öskiego g┼éosu. Tak, s─ů to same j─Öki, ale prezentuje si─Ö do do┼Ť─ç dziwnie, gdy za ka┼╝dym w┼é─ůczeniem menu ze statystykami wita nas portret g┼é├│wnej BOHATERKI. Nie wiem, czy kobiety w Japonii maj─ů niskie g┼éosy, ale element ten utrzymywa┼é si─Ö w serii jeszcze troch─Ö, ale na szcz─Ö┼Ťcie nie tak d┼éugo, jak skok bez mo┼╝liwo┼Ťci ruchu. Co do ruchu, to pozosta┼é w┼Ťlizg Nathana, ale nie ma ju┼╝ skoku w ty┼é (kt├│rego przydatno┼Ť─ç by┼éa i tak niska), co zrekompensowa┼é nam atak z g├│ry, kt├│ry jest niesamowicie efektowny.

Wszystkie zamachni─Öcia biczem, zebranie pot─Ö┼╝nego ekwipunku i odnalezienie wszystkich sekret├│w zajmuje ok. 10 godz, co jest solidn─ů liczb─ů, a ┼╝adna minuta w grze nie b─Ödzie sztucznie wyd┼éu┼╝ona. Opr├│cz tego, zastaje nam zaoferowany tryb Boss Rush, kt├│ry jest w serii od dawna, jednak nie wspomina┼éem o nim, poniewa┼╝ rzadko z niego korzystam. Mo┼╝emy te┼╝ przej┼Ť─ç gr─Ö ponownie przyjacielem Juste, kt├│ry przypomina stylem Richtera z SOTH, czyli nie mo┼╝emy awansowa─ç na wy┼╝sze poziomy, zbiera─ç sprz─Ötu czy innych nowinek. Rozgrywka wtedy chyli si─Ö bardziej w stron─Ö klasycznych ods┼éon.
Dodatkow─ů atrakcj─ů jest dekorowanie jednego z pokoi w grze meblami, kt├│re kolekcjonujemy w czasie gry.

Podsumowuj─ůc, Harmony of Dissonance to kapitalna ods┼éona serii, kt├│ra pope┼énia kolejny krok do przodu, pozwalaj─ůc na potkni─Öcia, kt├│re w przysz┼éo┼Ťci b─Öd─ů eliminowane.
3.5 (głosów: 2)
Art napisany przez LiquidSnake

Zaloguj si─Ö, aby zobaczy─ç komentarze

Gor─ůce artyku┼éy
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

Fortnite P─Ökni─Öcie kostki | FORTNITE BATTLE ROYALE

Video IKY
2

Komputer VS Nagrywanie

Video ChceBanana
3

SZALONA GONITWA*ŚMIESZNE*PUBG

Video DEADSHUTFIRE
4

CSGO (B2P) Skiny, kt├│re maj─ů inne elementy w Chinach ni┼╝ normalnie.

Poradnik JestemKacper
5

Czy istnieje CS GO na przegl─ůdark─Ö??

Poradnik ÔśůÔťśđŻ╬▒cđ║╬ÁdÔťśÔśůÔäó
6

Metin2 Moje spotkanie po latach z Metin 2.

Recenzja Kruciak
7

Roblox Roblox - Event Universe

Poradnik Fragorski
8

Portal. ┼Üwietny pocz─ůtek ┼Ťwietnej serii.

Recenzja Banankowiec2453
9

Eldarya Eldarya - Świat pełen magi

Recenzja Weronikamis
10

Beat Cop recenzja nie typowej gry o policji.

Recenzja LOGIN
Discord