Jak to działa
3.0 4 100 0
18.08.2018

Fallout: Nevada - "What A Wonderful World"

Na mody typu Total Conversion, czyli takie, kt├│re zupe┼énie zmieniaj─ů gr─Ö, nie pozostawiaj─ůc za wiele z historii orygina┼éu, zawsze patrz─Ö z odpowiednim uprzedzeniem i zazwyczaj w swojej niech─Öci i sceptyczno┼Ťci mam wiele racji. Wyj─ůtkiem od tej regu┼éy jest Fallout 1.5: Ressurection, kt├│ry niesamowicie pozytywnie mnie zaskoczy┼é daj─ůc mi namiastk─Ö Fallout├│w z lat 90., kt├│re kr├│tko m├│wi─ůc wygrywaj─ů walkowerem z tworami firmy Bethesda.

Po uko┼äczeniu Fallout: Nevada mog─Ö stwierdzi─ç, ┼╝e nie da┼é mi namiastki, a ca┼éego Fallout'a ze ska┼╝onej krwi i os┼éabionych promieniowaniem ko┼Ťci. Nevada to tak ogromny mod o tak wysokiej jako┼Ťci, ┼╝e nie zapomn─Ö por├│wna─ç go z innymi ods┼éonami serii.

Warto te┼╝ wspomnie─ç, ┼╝e mimo, ┼╝e gra bazuje na Fallout 2, to jest w pe┼éni samodzielnym modem i nie wymaga podstawi do dzia┼éania. Tekst jest oparty o wersj─Ö Crazy Edition, kt├│ra jest tak naprawd─Ö modem do moda, naprawiaj─ůcym wiele b┼é─Öd├│w i usprawniaj─ůcym sporo element├│w. Podstawka otrzyma┼éa kilka tygodni temu spolszczenie, jednak CE jest dost─Öpny wy┼é─ůcznie po angielsku i rosyjsku.

Po klasycznym wst─Öpie filmowym, otwieranym s┼éowami "War, war Never Changes" (stoj─Ö jednak za pogl─ůdami Old Snake'a) nast─Öpuje doskonale przemy┼Ťlany pocz─ůtek, kt├│ry wprowadza nas w w─ůtek nie ra┼╝─ůc zbyt mocno rozwi─ůzaniem typu amnezja, kt├│rym jeste┼Ťmy do┼Ť─ç cz─Östo faszerowani. W ci─ůgu naszej przygody b─Ödziemy mieli okazj─Ö obejrze─ç kilka razy renderowane cutscenki, kt├│re dor├│wnuj─ůc tym oryginalnych ods┼éon i czujemy si─Ö wr─Öcz nagrodzeni, gdy si─Ö pojawi─ů.

┼Üwietnym rozwi─ůzaniem jest to, ┼╝e ka┼╝da umiej─Ötno┼Ť─ç jest u┼╝yteczna, dzi─Öki czemu nigdy nie czujemy, ┼╝e niepotrzebnie wydali┼Ťmy punkty na np. Outdoorsman, pozwalaj─ůcy unika─ç spotka┼ä na pustkowiach, a opr├│cz tej funkcji pozwala tak┼╝e na wykonywanie posi┼ék├│w.
Naj┼Ťwie┼╝szym z wprowadzonych rozwi─ůza┼ä jest system craftingu, kt├│ry zmienia podej┼Ťcie do gry. Nie jest to na szcz─Ö┼Ťcie system z gier AAA, czyli zbieranie masy ┼Ťmieci i tworzenia z tego kolejnych element├│w zamieniaj─ůc wszystko w logistyczny chaos, tylko wykorzystanie znanych przedmiot├│w w sensowny, logiczny i nie wymagaj─ůcy absurd├│w spos├│b.
System ten wykorzystuje prawie bezu┼╝yteczne dot─ůd przedmioty oraz rzadko przydatne w innych cz─Ö┼Ťciach umiej─Ötno┼Ťci, wi─Öc tylko wzbogaca i ulepsza gr─Ö. Przydaje si─Ö te┼╝ do kilku zada┼ä, a samo tworzenie pancerza wspomaganego jest ┼Ťwietnie wykonane i rzeczywi┼Ťcie czujemy, ┼╝e zostali┼Ťmy wynagrodzeni i zas┼éu┼╝enie go dostajemy. Cz─Ö┼Ťci do niego mo┼╝emy zdoby─ç na wiele sposob├│w, czyli jak na porz─ůdnego CRPG przysta┼éo.

Je┼Ťli chodzi o skal─Ö ca┼éego post-apokaliptycznego przedstawienia, to mod plasuje si─Ö mi─Ödzy Fallout 1 i 2, kieruj─ůc si─Ö bli┼╝ej do 2. Miast jest do┼Ť─ç ma┼éa liczba, ale jest masa ma┼éych lokacji, kt├│re mog─ů by─ç interesuj─ůce. Czasem jednak natrafimy na opuszczony hotel czy Stref─Ö 51, kt├│re nie wykorzysta┼éy w pe┼éni swojego potencja┼éu, ale nie zapominajmy o tym, ┼╝e jak na moderski tw├│r jest to i tak du┼╝e osi─ůgni─Öcie. Na pewno nigdy nie poczujemy, ┼╝e co┼Ť zosta┼éo stworzone niepotrzebnie lub na si┼é─Ö.
Uczniowie przero┼Ťli mistrza?

Klimat Nevady bardziej przypomina lu┼║niejsz─ů drug─ů cz─Ö┼Ť─ç ni┼╝ ponur─ů 1 czy przesyconego wulgaryzmami Ressurection. Sprzedawanie dzieci w niewole, przeszczep organ├│w od niewinnych ludzi czy gejowski romans w celu uzyskania informacji by┼éy du┼╝o mroczniejsze ni┼╝ elementy Nevady. Nie czujemy w ┼╝adnej lokacji klimatu pt. "Jest ┼║le i b─Ödzie gorzej", co bardziej nas rozlu┼║nia. Nie zmienia to jednak faktu, ┼╝e podczas gdy reszta Fallout├│w przedstawia do┼Ť─ç zwyczajne zadania (co nie jest wad─ů) z paroma wyj─ůtkami, to Nevada inspiruje si─Ö arcydzie┼éem gatunku, czyli Planescape: Torment. Nie jest to ten sam poziom, ale wiele zada┼ä mo┼╝emy wykona─ç na mas─Ö r├│┼╝nych sposob├│w oraz bez przelewania niczyjej krwi, ani wystrzeliwania kul, co uznaj─Ö za spory plus.

Najcz─Ö┼Ťciej mo┼╝emy to zauwa┼╝y─ç w zadaniach, kt├│re polegaj─ů na naprawie jakiego┼Ť elementu i dostarczenia go do danej osoby: element mo┼╝emy naprawi─ç u kt├│rego┼Ť z mechanik├│w, ale ka┼╝dy b─Ödzie wymaga┼é innej kwoty pieni─Ö┼╝nej, a czasem jakiego┼Ť innego przedmiotu lub za┼╝─ůda wykonania innego zadania. Je┼Ťli mamy odpowiednio wysok─ů umiej─Ötno┼Ť─ç naprawy i sprz─Öt, to mo┼╝emy ca┼ée zadanie wykona─ç w kilka chwil i odda─ç przedmiot w odpowiednie r─Öce, ale tutaj te┼╝ nie jest tak prosto, bo np. naprawion─ů pomp─Ö wodn─ů mo┼╝emy odda─ç spo┼éeczno┼Ťci, co uratuje i u┼éatwi im ┼╝ycie, aczkolwiek mo┼╝emy j─ů sprzeda─ç pobliskiej firmie, co i tak nie b─Ödzie zagra┼╝a┼éo ludno┼Ťci, ale obci─ů┼╝y j─ů op┼éatami.

Za bardzo staroszkolne elementy.

W Nevadzie jest zawarty element, kt├│ry wielu osobom si─Ö nie zapewne nie spodoba i tak┼╝e nale┼╝─Ö do tego grona. Ot├│┼╝, o ile w niekt├│rych grach mo┼╝na narzeka─ç na zbyt zawalony dziennik niepotrzebnymi aktywno┼Ťciami, to tego w Fallout: Nevada z pewno┼Ťci─ů nie zauwa┼╝ymy, poniewa┼╝ ├│w dziennik prawie nie istnieje. Lwia cz─Ö┼Ť─ç zada┼ä po prostu si─Ö w nim nie zapisuje, a jak ju┼╝ ┼éaskawie Pip-Boy je zapami─Öta, to po zajrzeniu do nich po d┼éugim czasie za nic nie jeste┼Ťmy w stanie przypomnie─ç sobie o co w nich naprawd─Ö chodzi┼éo. Nawigowanie si─Ö dziennikiem przypomina wr─Öcz kr├│tkie zapisanie sobie czego┼Ť, a potem wr├│cenie do tego i zastanawianie si─Ö, co si─Ö mia┼éo na my┼Ťli. Gra wi─Öc zmusza do chwycenia za rzeczywist─ů kart─Ö z d┼éugopisem i zapisywanie sobie zada┼ä samemu, bo Pip-Boy nie oferuje nawet takiej funkcji.

Je┼Ťli wi─Öc podejdziecie do Fallout: Nevada jak do... ka┼╝dego normalnego CRPG, czyli b─Ödziecie zbiera─ç zadania i zostawia─ç je sobie na p├│┼║niejszy czas, to srogo za to zap┼éacicie.

Kolejn─ů osobliw─ů rzecz─ů jest absolutny brak towarzyszy, poniewa┼╝ Resurrection mia┼é ich czterech i byli naprawd─Ö solidnie napisani. Przez wi─Ökszo┼Ť─ç podr├│┼╝y po pustkowiach nie czujemy zbytnio ich braku, ale czasem mamy wra┼╝enie, ┼╝e czego┼Ť, a raczej kogo┼Ť tu brakuje, a teksty naszego bohatera, kt├│re kieruje je sam do siebie s─ů do┼Ť─ç nienaturalne. Ich brak powoduje, ┼╝e cz─Östo nie mamy gdzie upcha─ç naszego ekwipunku, ale zmienia si─Ö to ca┼ékowicie z uzyskaniem samochodu, kt├│re samo w sobie te┼╝ jest ┼Ťwietnym zadaniem. Tw├│rcy nawet przewidzieli ten pocz─ůtkowy problem i w najwi─Ökszych miastach mamy schowki, w kt├│rych to mo┼╝emy przechowywa─ç rzeczy, ale samo otworzenie ich wi─ů┼╝e si─Ö z minigierk─ů wymagaj─ůc─ů u┼╝ycia kartki i d┼éugopisu.
Fallout 2.5?

Pozytywne strony konstrukcji zada┼ä wcale si─Ö nie ko┼äcz─ů, poniewa┼╝ dodatkowo nie robi─ů z nas idiot├│w. Ot├│┼╝, gdy jedna posta─ç powie nam, ┼╝e tr─Öbacz, kt├│rego chcemy znale┼║─ç, mieszka w dzielnicy slums├│w i nie pami─Öta dok┼éadnie gdzie, bo dawno go nie widzia┼éa, to rzeczywi┼Ťcie nie dostaniemy wi─Ökszych podpowiedzi i tr─Öbacza b─Ödziemy musieli sami odszuka─ç bez ┼╝adnych strza┼éek czy dok┼éadnych radar├│w.

O wiele lepiej rozwi─ůzano zwi─Ökszanie swoich bazowych statystyk S.P.E.C.I.A.L. Podczas, gdy np. wytrzyma┼éo┼Ť─ç mogli┼Ťmy ulepszy─ç dzi─Öki operacji, kt├│ra po prostu wymaga┼éa ogromnej kwoty pieni─Ö┼╝nej, to Nevada b─Ödzie od nas wymaga┼éa wygrania kilku wymagaj─ůcych star─ç na ringu w wielkich miastach. Z kolei inteligencja poprawi si─Ö po wykonaniu wielu zada┼ä, kt├│re s─ů zagadkami detektywistycznymi. Nie jest to naci─ůgane i zwi─Öksza immersje, kt├│ra jest wysoka mimo kilku potkni─Ö─ç, w postaci sytuacji, kt├│rych tw├│rcy nie przewidzieli np. zamiast liny mamy ┼éa┼äcuch, a ┼╝eby dosta─ç si─Ö gdzie┼Ť mo┼╝emy wykorzysta─ç tylko ┼éa┼äcuch.
Brak tego typu zagra┼ä z Fallout 2 jest paradoksalnie problemem, poniewa┼╝ w szybkim czasie mo┼╝emy zdoby─ç ogromne kwoty pieni─Ö┼╝ne, z kt├│rymi nie b─Ödziemy mieli za bardzo co zrobi─ç, bo jedyne nasze wydatki to amunicja, albo okazjonalne zadania, w kt├│rych kogo┼Ť obdarowujemy i tak niewielkimi sumami. Nie wiem, czy to kwestia mojego sk─ůpstwa, ale gr─Ö sko┼äczy┼éem z jakimi┼Ť 80000 tysi─ůcami w kieszeni, co w Fallout 1,2 czy Tactics nie mia┼éoby zupe┼énie prawa bytu.

Grafika z moda doskonale komponuje si─Ö orygina┼éem, jednak mog┼éaby wprowadza─ç wi─Öcej nowo┼Ťci jak np. modele postaci, poniewa┼╝ wiele jest sytuacji, gdzie wa┼╝na posta─ç ma model zwyk┼éego przechodnia i nie wiemy kim jest. Cz─Östo si─Ö mo┼╝e zdarzy─ç, ┼╝e okazyjnie klikniemy na jak─ů┼Ť przypadkow─ů posta─ç i oka┼╝e si─Ö, ┼╝e mo┼╝emy przeprowadzi─ç z ni─ů naprawd─Ö bogaty dialog, a nawet wykona─ç zadanie. Tw├│rcy bronili si─Ö przed tym wstawiaj─ůc wa┼╝ne postaci w jak najbardziej kluczowych miejscach, jednak┼╝e nie zawsze to si─Ö sprawdza.
Mo┼╝na by┼éo te┼╝ podbi─ç jako┼Ť─ç wszystkich modeli, ale nie b─Öd─Ö narzeka┼é, poniewa┼╝ tw├│rcy nie s─ů profesjonalistami, a i tak tworz─ůc modele broni czy nowe elementy ┼Ťwiata wykonali kawa┼é dobrej roboty.

Muzyka w ca┼éo┼Ťci zosta┼éa skomponowana przez jednego z rosyjskich moder├│w. Mimo to, uda┼éo mu si─Ö utrzyma─ç mistrzowski poziom Marka Morgana, kt├│ry wprowadza mrok i zaszczucie, jakiego w serii po drugiej cz─Ö┼Ťci nie jeste┼Ťmy w stanie dostrzec (wybacz New Vegas, stara┼ée┼Ť si─Ö). U┼╝yto te┼╝ kilku utwor├│w z 1 i 2, a 95% d┼║wi─Ök├│w r├│wnie┼╝ pochodzi z nich.
W protoplastach kluczowe postaci mia┼éy swoje g┼éosy, czego niestety nie u┼Ťwiadczymy w Nevadzie, ale rosyjski i tak nie jest zbyt ┼Ťwiatowym j─Özykiem, a zrobienie angielskich g┼éos├│w nie wchodzi┼éoby w znikomy bud┼╝et produkcji. Na otarcie ┼éez mamy klasyczne gadaj─ůce g┼éowy. Niekt├│re z nich s─ů ┼Ťci─ůgni─Öte z orygina┼éu, ale te zrobione na potrzeby moda im dor├│wnuj─ů lub nie wyr├│┼╝niaj─ů si─Ö, co wychodzi tylko na plus.

Kilka lat temu nast─ůpi┼éa premiera moda o nazwie Fallout 1.5: Ressurection, kt├│ry rzeczywi┼Ťcie zas┼éugiwa┼é na to miano. Czy zatem Nevad─Ö mo┼╝na nazwa─ç Fallout 2.5? Nie by┼ébym taki pewien, jednak na spokojnie mo┼╝na by┼éoby go uzna─ç za lepszego od Fallout 3, kt├│ry przy Nevadzie przypomina z┼éy koszmar.
3.0 (głosów: 4)
Art napisany przez LiquidSnake

Zaloguj si─Ö, aby zobaczy─ç komentarze

Gor─ůce artyku┼éy
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

Roblox [Roblox] TOP 10 Serwer├│w na kt├│rych warto zagra─ç.

Recenzja Shadow YouTube
2

Roblox Roblox - Top 6 Tycoon├│w

Recenzja Sucharek39
3

Travian Travian gra która uczy strategii i na pewno spędzisz w niej długie godziny!

Recenzja Crisovski
4

L.A noire czyli ┼Ťwiat pe┼éen tajemnic i krymina┼éu

Recenzja impuls54
5

Margonem Nowy kolos na 63 poziomie ju┼╝ w grze! + minievent sierpniowy

Poradnik Deez
6

Roblox Szybkie spos├│by na Lamborghini. w trybie Jailbreak.

Poradnik ketty
7

Roblox Chcesz zarabia─ç na graniu ? To co┼Ť dla CIEBIE

Video Florep
8

Fortnite Fortnite: Battle Royale gra

Tutorial HAPPY345
9

Jak zdobywa─ç gry za darmo?

Poradnik Wiktor0204
10

World of Tanks M6A2E1 - Kryptonim Katrofel

Recenzja HansOmen
Discord