Guardians of Ember - ogólna recenzja
Guardians of Ember to gra action-MMORPG typu hack & slash, opracowana przez tajwańskie studio Runewaker i pierwotnie wydana w Azji pod nazwą „Embergarde”. W wersji zachodniej gra pojawiła się na platformie Steam w ramach wczesnego dostępu 13 grudnia 2016 roku dzięki wydawnictwu Insel Games. Początkowo funkcjonowała w modelu buy-to-play, lecz po niskim zainteresowaniu została później przekształcona przez wydawcę Gameforge w grę free-to-play na początku 2019 roku. Produkcja oferowała szeroki wybór klas postaci (m.in. Knight, Dark Knight, Ranger, Mage, Engineer, Priest) oraz ras, co dawało graczom początkowo sześć klasycznych opcji do wyboru. Gra miała działać na platformie Windows i stawiać na szybkie, efektowne starcia, losowe lochy oraz rywalizację PvP. Warto jednak zaznaczyć, że serwery oficjalne zostały zamknięte 14 lutego 2020 roku, co oznacza, że tytuł nie jest już aktywnie wspierany przez twórców w wersji zachodniej.
W rozgrywce Guardians of Ember gracz rozpoczyna od wyboru klasy i rasy, a następnie eksploruje świat Olyndale – pełen demonów, potworów i lochów. System walki opiera się na mechanice hack & slash – celujemy, wykonujemy szybkie ataki, wykorzystujemy umiejętności aktywne i pasywne (ponad 300 w grze!) oraz przemierzamy losowo generowane dungeony. Gra zachęca także do współpracy – w trybie PvE można dobrać się w grupy do czterech graczy, by pokonywać trudniejsze wyzwania, natomiast w PvP dostępne są areny 1v1, 3v3 i 5v5. Rozwój postaci obejmuje system podwójnej klasy – po osiągnięciu poziomu 15 gracz może wybrać drugą specjalizację, co zwiększa możliwości taktyczne. Kolejnym elementem jest duży nacisk na loot, crafting, zdobywanie rzadkich przedmiotów i dekorację własnego domu w grze. Choć walka i eksploracja stanowią główny rdzeń rozgrywki, to również rozwój bohatera i ekwipunku odgrywa istotną rolę. Niestety, ze względu na zamknięcie serwerów oficjalnych, aktualna rozgrywka może być niedostępna lub ograniczona w regionach, co warto mieć na uwadze.
i 100
Graj
Zalety: Guardians of Ember wyróżniał się na tle przeglądarkowych MMORPG ciekawym połączeniem hack & slash z elementami MMO – szybka akcja, wiele klas do wyboru, duży zestaw umiejętności oraz tryby grupowej kooperacji i PvP. System podwójnej klasy i losowe lochy dawały sporo zawartości do odkrycia. Grafika i oprawa wizualna, choć nie topowe wśród największych tytułów, były solidne i wystarczające by przyciągnąć fanów gatunku. Wady: Brak wystarczającej stabilności w wydaniu zachodnim, słaba adopcja graczy, co skutkowało zamknięciem serwerów w 2020 roku. Model płatności i balans gry bywają krytykowane – część graczy uważała, że rozwój bez wydawania pieniędzy był utrudniony. Dodatkowo, pomimo losowych lochów, powtarzalność misji i loot grind może zniechęcić tych, którzy oczekują bardziej zróżnicowanej gry. Podsumowując, Guardians of Ember to interesujący eksperyment w gatunku MMO-hack & slash, który miał potencjał, ale niestety nie utrzymał się na rynku – mimo to może być ciekawym wspomnieniem dla fanów.


