Jak to działa
5.0 1 139 0
03.03.2022

Rainbow Six Extraction - Recenzja

W jednej z powtarzaj─ůcych si─Ö misji w Rainbow Six Extraction tw├│j weteran operacji specjalnych zostaje przeniesiony do piekielnego r├│wnoleg┼éego wymiaru, gdzie staje do walki ze z┼éo┼Ťliw─ů, zmutowan─ů facjat─ů jednego z twoich koleg├│w z obsady Rainbow Six Siege. W g├│rnej cz─Ö┼Ťci ekranu pojawia si─Ö opancerzony, wielopoziomowy pasek zdrowia, kt├│ry wyczerpuje si─Ö, gdy wrzucasz do jego ┼éuskowatego pancerza magazynek za magazynkiem amunicji. Jest to kosmiczna, apokaliptyczna walka z bossem i trudno nie pomy┼Ťle─ç o tym, jak daleko ta seria odesz┼éa od swojej niegdy┼Ť dogmatycznej wierno┼Ťci realizmowi Navy SEAL. W Extraction, Ubisoft z powodzeniem przenosi seri─Ö do jej najdzikszych granic, ale chocia┼╝ ta gra kooperacyjna o wysok─ů stawk─Ö wywo┼éuje dreszczyk emocji ju┼╝ od samego pocz─ůtku, nie wydaje si─Ö mie─ç takiej samej si┼éy przebicia jak jej konkurencyjny kuzyn.

Extraction podejmuje skromn─ů pr├│b─Ö usprawiedliwienia swojego science fiction: Na marginesach gry pojawiaj─ů si─Ö kr├│tkie scenki oraz niepor─Öczny kodeks przepe┼éniony tekstem obja┼Ťniaj─ůcym masywne onyksowe obeliski, kt├│re wystaj─ů z ziemi na ca┼éym ┼Ťwiecie. Niekt├│re z nich s─ů wielko┼Ťci drapaczy chmur - jeden wbija si─Ö w Statu─Ö Wolno┼Ťci - i uwolni┼éy band─Ö zombifikowanych paso┼╝ytniczych aberracji, irytuj─ůco nazwanych "Arch├ęanami", kt├│re po raz pierwszy pojawi┼éy si─Ö w ograniczonym czasie wydarzenia Outbreak 2018 w Siege. Ci sami bohaterowie zostali wys┼éani, aby utrzyma─ç lini─Ö i jako tr├│jka, dw├│jka lub samemu zag┼é─Öbi─ç si─Ö w fetor podbrzusza tej groteskowej rebelii. To czysta miazga - body horror zmieszany z tward─ů taktyk─ů - i jako kto┼Ť, kto docenia g┼éupsze strony Rainbow Six (takie jak dwie wycieczki do Las Vegas), cieszy┼éem si─Ö z mo┼╝liwo┼Ťci zag┼é─Öbienia si─Ö w ten dziwaczny, nowy ┼Ťwiat bez zadawania zbyt wielu pyta┼ä.




Tak wi─Öc Extraction to tradycyjna strzelanka kooperacyjna, wzbogacona o wysublimowan─ů mechanik─Ö, kt├│r─ů Ubisoft opanowa┼é w popularnym Siege. Kluczem jest tu skradanie si─Ö - wraz z dw├│jk─ů przyjaci├│┼é przedzieracie si─Ö przez grz─Özawisko, maj─ůc nadziej─Ö, ┼╝e uda wam si─Ö za┼éatwi─ç demony w ciszy, by nie rozp─Öta─ç drzemi─ůcego za ka┼╝dym rogiem t┼éumu. Z punktu widzenia projektowania gry jest to oczywista oczywisto┼Ť─ç: Extraction to szansa, aby cieszy─ç si─Ö jedyn─ů w swoim rodzaju rozgrywk─ů Siege w wolniejszym ┼Ťrodowisku ni┼╝ szalone mecze rywalizacji w grze macierzystej. Siege pozwala ci unicestwia─ç cele z chirurgiczn─ů precyzj─ů: mo┼╝esz strzela─ç w g┼éow─Ö z ca┼éej mapy przez gipsowe ┼Ťciany lub zlokalizowa─ç cel na podstawie samego odg┼éosu jego krok├│w. Ale Siege ma r├│wnie┼╝ w pe┼éni skostnia┼é─ů baz─Ö graczy, kt├│rzy maj─ů obsesj─Ö na jego punkcie od siedmiu lat, a wskoczenie do matchmakingu jako mniej do┼Ťwiadczony gracz cz─Östo czuje si─Ö jak wej┼Ťcie na pi┼é─Ö mechaniczn─ů. Extraction, z drugiej strony, pozwala nam bawi─ç si─Ö mechanik─ů strzelania, jednocze┼Ťnie celuj─ůc w g┼éupszych i wolniejszych bohater├│w niezale┼╝nych. Mo┼╝emy odda─ç si─Ö euforii bardziej ni┼╝ kiedykolwiek. W rzeczywisto┼Ťci Extraction cz─Östo przypomina rozbudowane rozszerzenie do Siege - w innym ┼Ťwiecie mo┼╝na by to spokojnie przedstawi─ç jako hojny pakiet DLC. Wszyscy Operatorzy, kt├│rych mo┼╝esz wybra─ç wraz z przyjaci├│┼émi, s─ů bezpo┼Ťrednio zaimportowani z Siege, a┼╝ po ich specjalne zdolno┼Ťci i modele postaci. Geometria w grze jest ciasna i zwarta jak mapa 5v5, co stanowi odej┼Ťcie od rozbudowanych, prze┼éajowych w─Ödr├│wek, jakich wymagaj─ů gry takie jak Back 4 Blood czy Left 4 Dead. W rzeczywisto┼Ťci wszystko, od projektu graficznego po modele broni, wykazuje niezwyk┼ée pokrewie┼ästwo z formu┼é─ů, kt├│r─ů Ubisoft okre┼Ťli┼é w 2015 roku. Jedyn─ů nie┼Ťcis┼éo┼Ťci─ů jest gruba warstwa t┼éustego, galaktycznego b┼éota, rozlana na ka┼╝dej powierzchni. M├│wi─Ö to w najlepszy mo┼╝liwy spos├│b: Rainbow Six Extraction jest obrzydliwe. ┼Üciany i pod┼éogi bulgocz─ů czarn─ů, t┼éumi─ůc─ů pr─Ödko┼Ť─ç ma┼║─ů, a bulwiaste krosty ┼Ťwiec─ů w ciemno┼Ťci i mo┼╝na je puszcza─ç jak balony z wod─ů. Wrogowie s─ů przer├│┼╝ni - od przera┼╝aj─ůcych, przypominaj─ůcych minotaury bestii przemierzaj─ůcych korytarze po nad─Öte czworonogi, kt├│re po trafieniu pociskiem wybuchaj─ů truj─ůcym gazem. Do diab┼éa, kiedy operator zostaje znokautowany, zostaje oblepiony ┼╝├│┼ét─ů warstw─ů piany, kt├│ra najwyra┼║niej go konserwuje - jest to jedna z najbardziej nieprzyjemnych rzeczy, jakich kiedykolwiek by┼éem ┼Ťwiadkiem w grze wideo. Extraction jest jak dziwaczna alternatywna rzeczywisto┼Ť─ç, w kt├│rej David Cronenberg wyre┼╝yserowa┼é Rainbow Six Siege, budz─ůc zjadliwy koszmar, kt├│ry do tej pory le┼╝a┼é u┼Ťpiony. Nie mam tu na my┼Ťli ┼╝adnej krytyki. W ko┼äcu Extraction by┼éo reklamowane jako g┼éo┼Ťny, dumny spinoff Siege, a jako zwyk┼éy gracz mainline'owej serii mi┼éo by┼éo podnie┼Ť─ç ukochanego operatora jak Tachanka i wiedzie─ç, jak─ů rol─Ö pe┼éni w dru┼╝ynie. Jednak ka┼╝dy, kto oczekuje, ┼╝e Extraction b─Ödzie nowym, odwa┼╝nym rozdzia┼éem kanonu Rainbow Six, srogo si─Ö zawiedzie. To dziki eksperyment, kt├│ry przywodzi na my┼Ťl Far Cry 3: Blood Dragon czy Red Dead Redemption: Undead Nightmare. Oba te tytu┼éy by┼éy ┼Ťmia┼éymi przedsi─Öwzi─Öciami, kt├│re oferowa┼éy radykalnie now─ů interpretacj─Ö ustalonych system├│w rozgrywki, ale nie mia┼éy zbyt du┼╝ej si┼éy przebicia ani nie posun─Ö┼éy naprz├│d w┼éa┼Ťciwej historii. Przyk┼éad na to: Extraction ma cztery r├│┼╝ne strefy, podzielone na 12 podstawowych poziom├│w, a wszystkie z nich rozgrywaj─ů si─Ö dok┼éadnie w ten sam spos├│b.

Ty i twoi przyjaciele wybierzecie swoich Operator├│w i zrzucicie si─Ö w powietrzu na pole bitwy, gdzie b─Ödziecie musieli wykona─ç losowo wybrane trzy cele. Mo┼╝e trzeba zwabi─ç w pu┼éapk─Ö szczeg├│lnie grubego Arch├Žana, mo┼╝e trzeba oczy┼Ťci─ç kom├│rk─Ö z uli, a mo┼╝e uratowa─ç przera┼╝onego cywila. Trzeba przyzna─ç, ┼╝e zadania s─ů bardzo zr├│┼╝nicowane i cho─ç z pewno┼Ťci─ů b─Öd─ů si─Ö powtarza─ç pomi─Ödzy kolejnymi etapami, nigdy nie czu┼éem, ┼╝e utkn─ů┼éem w tej samej p─Ötli. Po wykonaniu tych trzech zada┼ä, dru┼╝yna mo┼╝e zdecydowa─ç si─Ö na przej┼Ťcie przez ┼Ťluz─Ö powietrzn─ů i podj─Öcie kolejnej misji lub wr├│ci─ç do bazy ze wszystkimi zgromadzonymi punktami do┼Ťwiadczenia. Jest to zabawna rozgrywka, kt├│ra bez w─ůtpienia ujawni konserwatywne i agresywne tendencje w┼Ťr├│d twojej dru┼╝yny. Ja sk┼éania┼éem si─Ö ku ostro┼╝no┼Ťci, podczas gdy przyjaciel by┼é bardziej ni┼╝ szcz─Ö┼Ťliwy, mog─ůc pcha─ç si─Ö do nast─Öpnego bloku, pomimo naszych kurcz─ůcych si─Ö zapas├│w zdrowia. Podoba mi si─Ö to, ┼╝e Extraction anga┼╝uje moj─ů bardziej emocjonaln─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç, wykraczaj─ůc─ů poza grup─Ö wrog├│w przed nami. Czasem wystarczy┼éa mi tylko dobra motywacja, by uwierzy─ç, ┼╝e moja grupa jest w stanie przetrwa─ç kolejn─ů pr├│b─Ö. Czasami nawet mieli┼Ťmy racj─Ö.

Najwi─Öksz─ů frajd─Ö mia┼éem z Ekstrakcji, gdy kto┼Ť z mojej grupy uleg┼é hordzie. W takim wypadku trzeba odeskortowa─ç jego cia┼éo do punktu ekstrakcji - bo je┼Ťli tego nie zrobisz, operator, kt├│rym gra┼éa ta osoba, zostanie usuni─Öty z jej spisu. Tak, je┼Ťli polegniesz jako Hibana, czerwony X pojawi si─Ö na jej twarzy na nast─Öpnym ekranie wyboru postaci. Je┼Ťli ca┼éa partia ulegnie zniszczeniu, jedynym sposobem na odzyskanie operatora MIA jest ponowne wej┼Ťcie na poziom w kolejnej rundzie (inn─ů postaci─ů) i pr├│ba wyrwania go ze szpon├│w paso┼╝yta. Tylko wtedy mog─ů oni powr├│ci─ç do walki w nast─Öpnej rundzie. Uwielbiam t─Ö mechanik─Ö. Przypomina mi to moje najbardziej niespokojne rundy w XCOM 2, w kt├│rych pr├│bowa┼éem eskortowa─ç moj─ů zaufan─ů grup─Ö agitator├│w zabijaj─ůcych kosmit├│w, aby wydosta─ç si─Ö z nieudanej walki. Jako ca┼éo┼Ť─ç, Ubisoft cz─Östo decydowa┼é si─Ö na ┼éagodne traktowanie kar - mam na my┼Ťli Assassin's Creed, w kt├│rym autozapisy nast─Öpuj─ů mniej wi─Öcej co 30 sekund - ale w Extraction ka┼╝de zaanga┼╝owanie to ┼╝ycie lub ┼Ťmier─ç. Nawet punkty zdrowia przenosz─ů si─Ö mi─Ödzy zadaniami, co oznacza, ┼╝e je┼Ťli Smoke zostanie zniszczony na granicy wytrzyma┼éo┼Ťci, b─Ödzie musia┼é sp─Ödzi─ç kilka sesji na p├│┼éce, aby si─Ö odbudowa─ç. Co wi─Öcej, je┼Ťli kt├│ry┼Ť z operator├│w zostanie stracony, do czasu jego uratowania b─Ödziesz cierpia┼é z powodu znacznego os┼éabienia progresji w stylu presti┼╝u. Raz straci┼éem poziom po spartaczeniu zadania, co - cho─ç brutalne - dodawa┼éo dramaturgii ka┼╝dej kolejnej wymianie ognia.


To napi─Öcie wzrasta jeszcze bardziej, gdy spr├│bujesz przej┼Ť─ç Extraction na wy┼╝szych poziomach trudno┼Ťci. W szczytowym momencie ta gra jest wr─Öcz brutalna. S─ů wrogowie, kt├│rzy wchodz─ů i wychodz─ů z niewidzialno┼Ťci; wrogowie, kt├│rzy mog─ů bezradnie zakorzeni─ç twoj─ů dru┼╝yn─Ö w miejscu; wrogowie, kt├│rzy wystrzeliwuj─ů strza┼éy energii z koniuszk├│w palc├│w. W Extraction nigdy nie ma scenariusza, w kt├│rym zmagasz si─Ö tylko z bezmy┼Ťln─ů hord─ů, i nigdy nie ma szansy, by przeci─ů─ç sobie drog─Ö do celu. Niestety, nie jestem przekonany, czy Extraction jest w stanie utrzyma─ç swoje dobre pomys┼éy na d┼éu┼╝sz─ů met─Ö. Podobnie jak ka┼╝da inna gra wieloosobowa Ubisoftu, ta wersja Rainbow Six ocieka mn├│stwem grind├│w XP, kt├│re same w sobie nie zapewniaj─ů zbytniej motywacji. Tw├│j nadrz─Ödny profil powoli odblokowuje dodatkow─ů amunicj─Ö dla twoich oddzia┼é├│w, w miar─Ö jak wspinasz si─Ö po szczeblach, a ka┼╝dy z twoich operator├│w ma sw├│j w┼éasny level cap, co prowadzi do wi─Ökszej ilo┼Ťci broni i kosmetyk├│w na kolejne biegi. Gra┼éem przez oko┼éo 10 godzin, do momentu, w kt├│rym odblokowa┼éem wszystkie w─Öz┼éy bojowe, a ju┼╝ Extraction zaczyna┼éo si─Ö wyczerpywa─ç z intrygi.


Jest to gra, w kt├│rej w k├│┼éko b─Ödziesz wykonywa┼é te same podstawowe wyzwania, w nieco innych permutacjach, w zale┼╝no┼Ťci od ustawienia trudno┼Ťci i kilku podkr─Öconych pi┼éek, kt├│re podsuwa ci AI w lobby. (Na przyk┼éad, g─Östa mg┼éa spowijaj─ůca map─Ö lub toksyczny szlam pokrywaj─ůcy pod┼éogi). Ubisoft ma w planach cotygodniowe misje i sezonowe wydarzenia, jest te┼╝ specjalny tryb end-game dost─Öpny dla najbardziej do┼Ťwiadczonych operator├│w, ale osobi┼Ťcie do┼Ť─ç szybko zacz─ů┼éem si─Ö m─Öczy─ç. Pogo┼ä za marchewk─ů ma o wiele wi─Öcej sensu, gdy istnieje konkurencyjny splendor, do kt├│rego mo┼╝na d─ů┼╝y─ç, ale nie znalaz┼éem ┼╝adnych tryb├│w rankingowych ani tabel lider├│w, w kt├│rych mo┼╝na by rywalizowa─ç. Jednak w grze kooperacyjnej, takiej jak Extraction, moim najwi─Ökszym priorytetem jest zabawa z przyjaci├│┼émi, i cho─ç ultra rzadka zbroja bojowa wisz─ůca w najwy┼╝szych ga┼é─Öziach drzewek rozwoju wydaje si─Ö by─ç mi┼éa, nie jest tak kusz─ůca, jak mog┼éaby by─ç w Siege. To jest szczerze m├│wi─ůc najwi─Ökszy problem, jaki mam z Extraction. Siege trzyma┼éo mnie w napi─Öciu, poniewa┼╝ pojedynkowanie si─Ö z innymi oddzia┼éami w ramach tego hermetycznego systemu walki jest absolutnie czaruj─ůce. Wzmacniamy mury, wyczarowujemy egzotyczne flanki i u┼╝ywamy szerokiego wachlarza broni, aby zdoby─ç cho─çby najmniejsz─ů przewag─Ö nad przeciwnikami. Extraction daje mn├│stwo frajdy, ale w ostatecznym rozrachunku zapo┼╝ycza jedne z najlepszych mechanik strzelania wszechczas├│w i stosuje je do zestawu przeciwnik├│w, kt├│rzy, po prostu, nigdy nie b─Öd─ů tak kreatywni i dynamiczni jak istoty ludzkie ustawione naprzeciwko nas w grupie zbieraj─ůcej Siege (co┼Ť, co Left 4 Dead omin─Ö┼éo, pozwalaj─ůc dru┼╝ynie gra─ç jako Special Infected, aby nie by┼éo nudno). Ta surowa rzeczywisto┼Ť─ç ogranicza potencja┼é Extraction. To dobry spinoff, ale jednak spinoff. Werdykt
Rainbow Six Extraction to jedna z najodwa┼╝niejszych gier w najnowszej historii Ubisoftu. Nie tylko zamienia sztywny realizm militarny serii na cudownie groteskowe uniwersum, w kt├│rym roi si─Ö od paso┼╝yt├│w, ale tak┼╝e wprowadza szereg mechanik, kt├│re sprawi─ů, ┼╝e b─Ödziemy ba─ç si─Ö ┼Ťmierci. Powr├│t na miejsce nieudanej misji i desperacka pr├│ba wyrwania cia┼éa przyjaciela z gnij─ůcej hordy to jedna z najbardziej ekscytuj─ůcych operacji, jakie kiedykolwiek wykona┼éem w kooperacyjnej grze wideo. Jednak za┼éo┼╝enie Extraction szybko mnie znudzi┼éo, a zestaw powtarzaj─ůcych si─Ö cel├│w, cho─ç dobrze zaprojektowany, nie oferowa┼é wystarczaj─ůcej intrygi, abym by┼é podekscytowany powrotem na tak d┼éugo, jak w przypadku innych podobnych gier. W rezultacie, Extraction przypomina raczej hojny, dobrze wykonany expansion pack, ni┼╝ zupe┼énie now─ů gr─Ö.

Wi─Öc koniec tego artyku┼éu, ja oceniam gr─Ö 8/10, gra nie jaka┼Ť najlepsza, ale nie zmienia to faktu ┼╝e nie fajna, osobi┼Ťcie polecam zagra─ç je┼╝eli macie pieni─ůdze. ┼╗egnam!


5.0 (głosów: 1)
Art napisany przez Kejzer17

Zaloguj si─Ö, aby zobaczy─ç komentarze

Gor─ůce artyku┼éy
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

League of Legends Pocz─ůtki w League of Legends

Poradnik Ara
2

Forge of Empires Perły Architektury - Poradnik

Poradnik SuperFajnyBananek
3

CSGO Prime (B2P) BIG - om├│wienie dru┼╝yny.

Poradnik lynnSSky
4

Czy Crysis to przełom w branży gier wideo?

Recenzja BLAZEJ1
5

Goodgame Empire Wci─ůgaj─ůca, wci─ů┼╝ aktuaklizowana gra.

Recenzja Maciek10089
6

World of Warships Recenzja niemieckich pancernik├│w wows

Recenzja Rozwalacz_328
7

Historia serii Giana Sisters - od klona do czego┼Ť wi─Öcej?

Recenzja Dawid035
8

MovieStarPlanet MSP MSP - Om├│wienie i nie tylko

Recenzja lasencjaa
9

League of Legends Kalista - uniwersalny build

Poradnik Gremlininio
10

Gacha Life Gacha Life moje odczucia

Recenzja Paullisia
Chat