Jak to działa
5.0 1 133 0
12.05.2018

RETRO: Castlevania: Bloodlines (1994)

Nast─Öpnym wydawc─ů, kt├│ry chcia┼é mie─ç sw├│j zysk z Castlevanii by┼éa Sega. Ze wzgl─Ödu na sw├│j lu┼║ny styl i "fajno┼Ť─ç" firmy, to idealnie wpasowa┼éaby si─Ö w ni─ů i mog┼éaby by─ç jednym z najbardziej charakterystycznych tytu┼é├│w konsoli.

Wspomniany Mega Drive Segi pozwalał na tworzenie bardzo szybkich gier, a nawet teoretycznie był potężniejszy do SNES'a. Taka wybuchowa mieszanka mogła pozwolić na Castlevanie, która mogłaby naprawić wszystkie błędy poprzedników i udoskonalić formułę serii.
Tak si─Ö oczywi┼Ťcie nie sta┼éo, ale grzechem by┼éoby nazwa─ç Bloodlines z┼é─ů gr─ů. Co wi─Öcej, Sedze uda┼éo si─Ö stworzy─ç w┼éasn─ů gr─Ö, a nie odci─Öty kupon.

Akcja gry przenosi na nas do nie a┼╝ tak odleg┼éego XX wieku. W 1914 dosz┼éo do zamachu na arcyksi─Öcia Austro-W─Ögier, a pog┼éoski m├│wi─ů, ┼╝e w przewodzi┼éa nim dziwna i tajemnicza kobieta. By┼éa to Elizabeth Bartley, kt├│ra wraz z Drolt─ů Tzuentes chce doprowadzi─ç do powstania z martwych swojego Lorda - Draculi. Ogromne zamieszanie wywo┼éane I Wojn─ů ┼Üwiatow─ů ma by─ç os┼éon─ů jej dzia┼éa┼ä, polegaj─ůcych na zbieraniu si┼é z┼éa z ca┼éego ┼Ťwiata. Potomkowie legendarnego rodu Belmont├│w: John Morris i Eric Lecarde podr├│┼╝uj─ů po ca┼éej Europie, aby dopa┼Ť─ç Elizabeth i j─ů powstrzyma─ç.

Samo znikni─Öcie Belmont├│w jest do┼Ť─ç dziwne, poniewa┼╝ w 1999, po 200 lat nieobecno┼Ť─ç powraca kolejny potomek, Julius Belmont, ale nie koliduje to z fabu┼é─ů serii.
Dzi─Öki historii, gra zyska┼éa wiele ciekawych rozwi─ůza┼ä: Od pocz─ůtku gry mo┼╝emy wybra─ç, kt├│rym ┼éowc─ů chcemy gra─ç i ca┼éy czas b─Ödziemy odwiedza─ç zupe┼éne inne kraje, co bardzo sprzyja r├│┼╝norodno┼Ťci.

Owi ┼éowcy posiadaj─ů odmienny styl rozgrywki. John Morris jest wyposa┼╝ony w legendarny bicz, Vampire Killer, kt├│re zadaje du┼╝e obra┼╝enia, ale nie jest szybki, a Eric Lecarde ma w┼é├│czni─Ö, kt├│ra atakuje na du┼╝y dystans, jest szybsza, ale zadaje mniejsze obra┼╝enia.
Charakterystyczny styl Segi

Lokacje sta┼éy si─Ö zupe┼énie liniowe, podobnie jak w trylogii na NES. Dzi─Öki motywie o podr├│┼╝owaniu po Europie zupe┼énie si─Ö od siebie r├│┼╝ni─ů i ka┼╝da z nich posiada charakterystyczn─ů dla danego miejsca architektur─Ö i potwory. Wprowadzono te┼╝ niewielk─ů namiastk─Ö modelu zniszcze┼ä: Podczas poziomu w Rzymie atakuj─Ö nas minotaury z halabardami, kt├│re niszcz─ů pobliskie kolumny. Czasem musimy nawet zniszczy─ç przed sob─ů jakie┼Ť obiekty, aby poruszy─ç akcj─Ö do przodu.

Mimo tego wszystkiego, to graficznie bywa nier├│wno. Poziomy rzeczywi┼Ťcie s─ů r├│┼╝norodne, ale t┼éa cz─Östo stoj─ů w miejscu i nie maj─ů tyle detali, co Rondo of Blood. W grze nie ma takich efekt├│w, jak w IV, czyli element├│w 3D i obracaj─ůcych si─Ö poziom├│w, poniewa┼╝ konsola po prostu nie pozwala┼éa na ich wy┼Ťwietlanie.
Pozwala┼éa za to na odbicia w wodzie, kt├│re do dzi┼Ť robi─ů wra┼╝enie i zwi─Ökszenie liczby wy┼Ťwietlanych potwor├│w.
Reasumuj─ůc: Ka┼╝da os┼éona mia┼éa swoje innowacyjne elementy, ale w innych jest s┼éabsza.

├ôwcze┼Ťnie by┼éa to najszybsza ods┼éona jaka si─Ö ukaza┼éa. Mega Drive przyspieszy┼é ataki nasze i potwor├│w, chodzenie i ruch platform
Znacznie te┼╝ zwi─Ökszono poziom brutalno┼Ť─ç; pierwszy zamek ociera si─Ö wr─Öcz o gore, a reszta te┼╝ daje rad─Ö. Przeciwnicy dos┼éownie "rozpa─çkuj─ů si─Ö" i odpadaj─ů im r├│┼╝ne cz─Ö┼Ťci cia┼éa. W dalszych etapach gry poziom przemocy spada, jednak dalej stoi na wysokim poziomie

Muzycznie jest nie┼║le. Sega by┼éa znana ze swoich szybkich, rytmicznych i wpadaj─ůcych w ucho twor├│w. Bloodlines nie odstaje od tej zasady.
Musz─Ö przyzna─ç, ┼╝e pozosta┼ée cz─Ö┼Ťci mai┼éy lepsz─ů muzyk─Ö, ale tu nie jest a┼╝ tak gorzej.
Za to d┼║wi─Öki mnie do┼Ť─ç rozczarowa┼éy. D┼║wi─Ök uderzania biczem w potwora to po prostu jaki┼Ť pisk, co zabija wi─Ökszo┼Ť─ç satysfakcji z atak├│w.
Co jest nie tak?

Gra znacznie ograniczy┼éa nasze ruchy wzgl─Ödem IV. Nie mo┼╝emy si─Ö porusza─ç w trakcie skoku ani zmienia─ç jego kierunku. Atakowanie we wszystkie 8 kierunk├│w te┼╝ odesz┼éo w zapomnienie, ale pozosta┼é atak w 45 stopni, wi─Öc nie jest najgorzej i wyj─ůtkowo rzadko mia┼éem sytuacje, gdzie gin─ů┼éem przez nieudany skok. G┼é├│wnych generatorem tych moment├│w by┼éa walka z Gargulcem; platforma, na kt├│rej stoimy ca┼éy czas si─Ö porusza, a boss ca┼éy czas lata nad nami i utrudnia atak. Brakuje mi te┼╝ mocno fizyki bicza z IV, ale to niestety kwestia techniczna.

Dla r├│wnowagi, bronie poboczne otrzyma┼éa dwa rodzaje dodatkowego ataku - s┼éabszy i mocniejszy. Przypominaj─ů te z Rondo of Blood, ale nie czyni─ů ju┼╝ tak ogromnych obra┼╝e┼ä i s─ů bardziej zbalansowane, z wyj─ůtkiem jednej; jest to niebieska kula, kt├│re sieje spustoszenie na ekranie i go "czy┼Ťci". Nie musimy nawet celowa─ç; sama namierza przeciwnik├│w. Jednak po otrzymaniu jednego ataku ju┼╝ j─ů tracimy, wi─Öc jest dedykowana do┼Ťwiadczonym graczom.

Co do boss├│w, to s─ů nie┼║le wykonani i mimo tego, ┼╝e s─ů od nas zawsze kilkukrotnie wi─Öksi, to nie stanowi─ů wi─Ökszego wyzwania, z wyj─ůtkiem wy┼╝ej opisanego Gargulca.

Sega wykona┼éa kawa┼é dobrej roboty tworz─ůc Bloodlines, ale nie unikn─Öli potkni─Ö─ç przez ograniczenia konsoli, ale te┼╝ przez w┼éasn─ů... g┼éupot─Ö? Bardziej nazwa┼ébym to przyzwyczajeniami; tw├│rcy nawet wr├│cili projektem poziom├│w do lat 80. stawiaj─ůc na to co znane, bezpieczne i lubiane (nie jest to mo┼╝e poziom dzisiejszych gier AAA, ale co┼Ť w tym jest).

Bloodlines nie brakuje oryginalno┼Ťci, a wr─Öcz przeciwnie - dostajemy par─Ö bohater├│w i charakterystyczne miejsca w Europie do eksploracji. Jednak brakowa┼éo poprawy b┼é─Öd├│w, kt├│re seria nosi┼éa ze sob─ů przez lata.
Na szcz─Ö┼Ťcie, trwa┼éy lata 90., lata kreatywno┼Ťci, kt├│re zrewolucjonizowa┼éy wiele gatunk├│w i to samo mia┼é sta─ç si─Ö Castlevani─ů.
5.0 (głosów: 1)
Art napisany przez LiquidSnake

Zaloguj si─Ö, aby zobaczy─ç komentarze

Gor─ůce artyku┼éy
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

CSGO (B2P) M├│j pierwszy GamePlay z nowego trybu w CS:GO | "CS:GO Battle Royale" (Danger Zone)

Video IKY
2

Roblox 1 SPOSÓB NA DARMOWE ROBUXY

Video Xsawi2009
3

Moje najciekawsze momenty z darmowym tygodniem Overwatch

Video DEADSHUTFIRE
4

SZALONA GONITWA*ŚMIESZNE*PUBG

Video DEADSHUTFIRE
5

Fortnite P─Ökni─Öcie kostki | FORTNITE BATTLE ROYALE

Video IKY
6

Minecraft MINECRAFT PORADNIK JAK ZACZ─ä─ć?

Poradnik Mesashii
7

Poradnik z komend w minecraft-podstawy

Poradnik Harrty
8

Tibia I ty mo┼╝esz zosta─ç legendarnym wojownikiem

Recenzja Lollfa
9

My Little Farmies Opis gry My Little Farmies

Recenzja playerfull
10

Team Fortress 2 Jak handlowa─ç i zarazem zarabia─ç w TeamFortess2

Tutorial DROBOT
Discord