Jak to działa
5.0 1 208 0
03.03.2022

Retro Sektor XI. Recenzja Twierdzy Krzy┼╝owiec

Witajcie po raz jedenasty w Retor Sektorze, ostatnio w retro przedstawi┼éem wam gr─Ö Twierdz─Ö kt├│ra odrobi┼éa si─Ö swoistego kultu i popularno┼Ťci w Polsce i nie tylko w niej, w twierdz─Ö grali┼Ťcie wy (albo dalej gracie) i pewnie nawet wasi potomkowie te┼╝ b─Öd─ů w ni─ů grali to jest to jedna z tych rodzaju gier kt├│re s─ů d┼éugowieczne ze swej natury. Ale skoro powiedzieli┼Ťmy a to trzeba powiedzie─ç te┼╝ b, no bo jak mo┼╝na nie powiedzie─ç o Twierdzy Krzy┼╝owiec kt├│rej jest pod wieloma wzgl─Ödami lepsze, wi─Öksze, bardziej dopracowana, o wiele bardziej popularniejsze (a przynajmniej tak mi si─Ö wydaje) i co wa┼╝ne kt├│re dostarcza nam o wiele wi─Öcej rozgrywki i mo┼╝liwo┼Ťci. Twierdza Krzy┼╝owiec jest swoist─ů gr─ů swoich czas├│w, o wiele wi─Ökszym rozwini─Öciem swojej podstawowej gry, a o ile Twierdza podstawowa wci─ů┼╝ jest mocno popularna to jednak dodatek do niej Twierdza Krzy┼╝owiec zdoby┼éa ostatecznie serca wszystkich fan├│w i do dzisiejszego dnia gra w ni─ů wielu ludzi. Zapraszam was na kolejn─ů nostalgiczn─ů podr├│┼╝ do czas├│w kiedy gra┼éo si─Ö na starych kompach i olbrzymich monitorach z malutkimi ekranami, do gry kt├│ra pod wzgl─Ödem klimaty przebi┼éa nawet swoj─ů poprzedniczk─Ö a legendarny Polski dubbing tak mocno wbi┼é si─Ö w popkultur─Ö ┼╝e do dzisiejszego dnia mo┼╝na us┼éysze─ç teksty z tej gry. Panie i panowie oto przed wami Twierdza Krzy┼╝owiec. No ale najpierw nieco historii (jak zwykle zreszt─ů) : po niew─ůtpliwym sukcesie jakim dla studia Firefly Studios by┼éa premiera ich sztandarowego projektu Twierdza w 2001 roku tw├│rcy postanowili ku─ç ┼╝elazo puki gor─ůce, ciep┼ée przyj─Öcie i zaskakuj─ů du┼╝a liczba fan├│w tytu┼éu sprawi┼éo ┼╝e studio zdecydowa┼éo si─Ö na kontynowanie prac nad Twierdz─ů w celu jej ulepszenia i poprawienia, no i wydaniu oczywi┼Ťcie dodatku. Aby gr─Ö o wiele bardziej zr├│┼╝nicowa─ç zdecydowano si─Ö na drastyczn─ů zmian─Ö klimatu i otoczenia, tym sposobem musieli┼Ťmy si─Ö po┼╝egna─ç z ┼Ťredniowiecznym wyobra┼╝eniem Zachodniej Europy a przywitali┼Ťmy Bliski Wsch├│d w dobie wypraw krzy┼╝owych i trzeba powiedzie─ç tak rewolucyjna zmiana klimatu i miejsca gry zdecydowanie podzia┼éa┼éa na plus produkcji. Co ciekawe prace nad dodatkiem trwa┼éy wyj─ůtkowo kr├│tko, podstawow─ů wersj─Ö gry opublikowana w 2001 a rok p├│┼║niej zdecydowano si─Ö wyda─ç dodatek do gry po bardzo szybkim tempie pracy nad nim.

Twierdza Krzy┼╝owiec zadebiutowa┼éa 24 wrze┼Ťnia 2002 na PC (no i tylko wy┼é─ůcznie na nim) za gr─Ö odpowiedzialne jest studio Firefly Studios, za┼Ť wydawc─ů Take-Two Interactive, w Polsce gra zadebiutowa┼éa nieco p├│┼║niej 18 pa┼║dziernika 2003 za┼Ť za zdubbingowanie i polonizacje gry odpowiedzialna jest firma Cenega. Te dodatku zmieni┼éo si─Ö nastawienie do kampanii jakie by┼éo w podstawce, tym razem bowiem kampanii mamy kilka i s─ů one w miar─Ö ┼Ťci┼Ťle historyczne oparte o prawdziwe wydarzenia, bitwy, obl─Ö┼╝enia czy budowle, nie mamy jednej ┼Ťcis┼éej historii a kilka a mianowicie 4 kampanie ka┼╝da po 5 misji kt├│re poprzedza klimatyczna wstawka historyczna i niezapomniany narratora (serio od dziecka pami─Ötam doskona┼éego narratora do kampanii nr 3). Gra osadzona jest realiach Blisko Wschodnich w epoce wypraw krzy┼╝owych, zatem pr├│cz lud├│w europejskich musieli pojawi─ç si─Ö r├│wnie┼╝ Arabowie. W kampanii nie mamy ┼╝adnego osobistego w─ůtku czy charakterystycznych postaci zamiast tego wcielamy si─Ö w rol─Ö w┼éadcy z tej epoki i wczuwamy si─Ö w realia historyczne. Pierwsza kampania kt├│r─ů nam przedstawiono opowiada nam histori─Ö pierwszej krucjaty, rozpoczyna si─Ö jeszcze na dawnych ziemiach Grecji (czyli w Azji Mniejszej) a ko┼äczymy na Zdobyciu Jerozolimy. Druga zmienia nieco rozgrywk─Ö w typowego RTSa gdzie wcielamy si─Ö w rol─Ö su┼étana Saladyna i jego podboje ko┼äczymy zdobyciem ┼Üwi─Ötego Miasta. Trzecia kampania opowiada nam o pr├│bach ratowania Kr├│lestwa Jerozolimskiego przez jego w┼éadc├│w oraz o pr├│bach nowej krucjaty, oczywi┼Ťcie w takim rozrachunku nie mog┼éo zabrakn─ů charakterystycznych postaci z tej epoki, tak wi─Öc mamy oczywi┼Ťcie Saladyna ale te┼╝ Ryszarda Lwie Serce kr├│la Anglii, cesarza Niemiec Fryderyka I Barbaross─Ö czy kr├│la Francji Filipa II Augusta (w trybie normalnej rozgrywki nie zabraknie nam nawi─ůza┼ä do pop kultury bo spotkamy Szeryfa z Nottingham, no i sporo postaci z poprzedniej cz─Ö┼Ťci). Ostatnia kampania rozgrywa si─Ö po pierwszej krucjacie i jest kompletnie fikcyjna jednak w niej b─Ödziemy mieli okazj─Ö odwiedzi─ç starych znajomych, tak wi─Öc spotkamy Szczura, W─Ö┼╝a, Wieprza oraz Wilka kt├│rzy wyprawili si─Ö na wypraw─Ö wbrew jej intencji w celu jedynie zdobycia w┼éadzy i bogactwa. Pr├│cz tych 4 kampanii, mamy jeszcze dwie dodatkowe okraszone mianem szlaku krzy┼╝owca, jedna mapa zawiera 30 potyczek druga 50 w ich trakcie b─Ödziemy musieli pokona─ç r├│┼╝nych przeciwnik├│w i dotrze─ç do ko┼äca wyprawy.

Pod wzgl─Ödem rozgrywki podstawy gry czyli RTSowa i ekonomiczno - strategiczna rozgrywka si─Ö nie zmieni┼éa, rdze┼ä gry pozosta┼é wci─ů┼╝ ten sam, jednak zamiana scenerii musia┼éa poci─ůgn─ů─ç za sob─ů pewne zmiany w rozgrywce. No jakby nie patrze─ç teraz budowali┼Ťmy twierdz─Ö na pustyni, wiadomo o co chodzi do oko┼éo nas piach, piach i jeszcze raz piach, ma┼éo wody i ma┼éo teren├│w zielonych, w┼éa┼Ťnie dlatego rdzeniem naszej rozgrywki sta┼éo sta┼éy oazy jedyne miejsca zielone na pustyni i do tego zasobne w drewno, to w┼éa┼Ťnie w oazach mogli┼Ťmy budowa─ç niezb─Ödne farmy, przez ograniczenie teren├│w zielonych gra sta┼éa si─Ö znacznie trudniejsza, od teraz w rozgrywkach odbywa┼éa si─Ö w za┼╝artej walce o oazy, jako ┼╗e ich przej─Öcie by┼éo kluczowe w rozwoju ekonomicznym ka┼╝dej twierdzy. Do nowo┼Ťci w grze wprowadzono r├│wnie┼╝ nowe oddzia┼éy arabskie, mogli┼Ťmy je werbowa─ç w obozie najemnik├│w, do naszej dyspozycji zostata┼éy oddane oddzia┼éy niewolnik├│w, konnych ┼éucznik├│w, zwyk┼éych ┼éucznik├│w, ci─Ö┼╝ko zbrojnych arabskich piechur├│w oraz assasyn├│w. Wprowadzenie nowych jednostek na pole walki znacz─ůco zmieni┼éo rozgrywk─Ö od teraz mogli┼Ťmy stosowa─ç nowe manewry za pomoc─ů naszych arab├│w kt├│rzy potrzebowali jedynie z┼éota, nowe jednostki poskutkowa┼éy nowymi taktykami w rozgrywce np mogli┼Ťmy atakowa─ç twierdz─Ö naszego wroga szybkimi podjazdami naszych konnych ┼éucznik├│w oraz popala─ç farmy naszego przeciwnika za pomoc─ů oddzia┼é├│w niewolnik├│w, za┼Ť za pomoc─ů assasyn├│w kt├│rzy mogli wspina─ç si─Ö na mury i przez wi─Ökszo┼Ť─ç czasu byli niewidoczni by┼éo mo┼╝liwe zajmowanie niepostrze┼╝enie mur├│w twierdzy przeciwnika, wy┼╝ynanie jego oddzia┼é├│w na wie┼╝ach czy te┼╝ zajmowanie bram i ich otwieranie. Mimo kilku nowo┼Ťci rdze┼ä rozgrywki pozosta┼é ten sam wci─ů┼╝ musimy zarz─ůdza─ç nasz─ů ekonomi─ů oraz wojskiem, prowadzi─ç obl─Ö┼╝enie wrogiej twierdzy czy te┼╝ broni─ç swojej w┼éasnej, i w┼éa┼Ťnie to sprawia ┼╝e Twierdza Krzy┼╝owiec jest genialna, rdze┼ä rozgrywki nie zosta┼é naruszony a jedynie dopracowany i usprawniony. Podsumowuj─ů Twierdza Krzy┼╝owiec wci─ů┼╝ wzbudza we mnie niesamowit─ů nostalgi─Ö ale te┼╝ mimo zgo┼éa 20 lat na karku wci─ů┼╝ jest wyj─ůtkowo dobrze grywalna a grafika jest urocza, s─ů niekt├│re takie gry w kt├│rych zawansowana grafika raczej przeszkadza ni┼╝ polepsza, Krzy┼╝owiec jest w┼éa┼Ťnie tak─ů gr─ů, urocza grafika nadaje grze charakteru. Podsumowuj─ůc gra wci─ů┼╝ genialna, wci─ů┼╝ grywalna, wci─ů┼╝ daj─ůca mas─Ö rado┼Ťci, w dlatego w retro sektorze dostaje ocen─Ö 9/10, no i zach─Öcam do zagrania tym bardziej ┼╝e seria w tym roku ┼Ťwi─Ötuje swoje 20 urodziny.

Polecam i pozdrawiam.

Tybero

5.0 (głosów: 1)
Art napisany przez Tybero

Zaloguj si─Ö, aby zobaczy─ç komentarze

Gor─ůce artyku┼éy
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

Aion Jak zdoby─ç lepszy ekwipunek?

Poradnik JestemKacper
2

Naruto Online Świat ninja

Recenzja BlazeRun
3

World of Tanks World of Tanks - Dlaczego i jak za┼╝yna si─Ö kur─Ö znosz─ůc─ů z┼éote jajka

Recenzja Zani5
4

CSGO Prime (B2P) Przydatne bindy w CS:GO

Poradnik wzarek
5

Paladins Jak dobrze dobra─ç dru┼╝yn─Ö? (Rozgrywki rankingowe!)

Poradnik Quaresma
6

Battlefield 4 (B2P) Battlefield 4 - beta mnie nie przekonała, ale...

Recenzja wzarek
7

Big Farm Kilka słów ode mnie... ;3 [Big Farm]

Recenzja NibyFajna
8

Team Fortress 2 Medyk, czyli drugi TF'owy support!

Recenzja OSKKKKAAAARRRRR
9

Wolni farmerzy Szybkim czy Wolnym farmerem jeste┼Ť >?

Poradnik krywlo123
10

"Rayman Origins"(recenzja)

Recenzja Igi pigi
Chat