Jak to działa
5.0 1 38 0
21.09.2019

Control - Recenzja Gry

Od czasu pierwszego Maxa PayneÔÇÖa gry Remedy zajmuj─ů specjalne miejsce w moim sercu, ale pomimo tego, ┼╝e nie zrobili chyba dot─ůd s┼éabej produkcji - ich ostatnie tytu┼éy mia┼éy o wiele lepsz─ů tre┼Ť─ç, klimat i fabu┼é─Ö ni┼╝ rozgrywk─Ö, bo Quantum Break i Alan Wake by┼éy ┼Ťwietnymi opowie┼Ťciami, ale mechanicznie by┼éy porz─ůdne tylko na tyle, aby nie niweczy─ç wysi┼ék├│w scenarzyst├│w. I oto pojawia si─Ö Control, kt├│re nie jest mo┼╝e tak─ů gameplayow─ů rewolucj─ů jak─ů by┼é w swoim czasie Max Payne, ale wreszcie stara si─Ö zrobi─ç z rozgrywk─ů co┼Ť, aby nie by─ç tylko poprawn─ů gr─ů. Ale zacznijmy od om├│wienia zarysu opowie┼Ťci, minimalizuj─ůc spoilery. Oto Jesse. Jesse, wiedziona tajemniczym impulsem, w┼éa┼Ťnie wkroczy┼éa do siedziby Federalnego Biura Kontroli w Nowym Jorku. Wkr├│tce odnajdzie cia┼éo dyrektora, podniesie jego osobliw─ů bro┼ä s┼éu┼╝bow─ů i - poprzez ten akt - sama stanie si─Ö dyrektorem ca┼éego Biura. Biura zajmuj─ůcego si─Ö izolowaniem i badaniem zjawisk paranormalnych - dziwnych wydarze┼ä oraz codziennych przedmiot├│w maj─ůcych niecodzienne w┼éa┼Ťciwo┼Ťci. Biura, kt├│rego sama siedziba potrafi si─Ö nieoczekiwanie zmienia─ç, ┼Ťciany przemieszcza─ç i obiekty w nim znik─ůd materializowa─ç. Biura, kt├│re w┼éa┼Ťnie zosta┼éo najechane przez tajemnicz─ů si┼é─Ö zwan─ů Sykiem, opanowuj─ůc─ů ludzi i zamieniaj─ůc─ů ich w agresywnych adwersarzy. Pierwszy dzie┼ä Jesse w nowej pracy b─Ödzie naprawd─Ö ci─Ö┼╝ki. I tak, Remedy robi to kolejny raz - dostarcza nietypow─ů, tajemnicz─ů, zaskakuj─ůc─ů i dobrze napisan─ů opowie┼Ť─ç. Jasne, szkielet dostarczaj─ůcy powod├│w do strzelania, czyli ÔÇťz┼éo op─Öta┼éo ludzi w jakim┼Ť o┼Ťrodku badawczym i trzeba ich zabija─çÔÇŁ, brzmi okrutnie sztampowo, ale ca┼éa reszta otoczki, klimatu i pomys┼é├│w na konstrukcj─Ö ┼Ťwiata jest ┼Ťwietna.

Najs┼éabszym ogniwem s─ů chyba postacie, kt├│re nie s─ů zbyt interesuj─ůce, ale to mo┼╝e mie─ç te┼╝ zwi─ůzek z tym, ┼╝e Control to gra z o wiele mniejszym bud┼╝etem ni┼╝ taki Quantum Break - w ko┼äcu tu wydawc─ů nie jest Microsoft, a 505 Games specjalizuj─ůce si─Ö w grach nisko- i ┼Ťredniobud┼╝etowych. Wi─Öc tym razem Remedy nie ma znanych aktor├│w, serialu zaszytego wewn─ůtrz gry i widowiskowych przerywnik├│w. Rzecz korzysta z prostych, aktorskich nagra┼ä na potrzeby ekspozycji fabularnej, a dialogi prowadzone s─ů przez stoj─ůce lub siedz─ůce naprzeciwko siebie postacie pokazywane z zaledwie kilku, regularnie powtarzanych, uj─Ö─ç. Ale to nie przeszkadza, bo tw├│rcy wiedzieli gdzie ulokowa─ç bud┼╝et, aby uzyska─ç dobre efekty. Zamiast wydawa─ç go na przerywniki pchn─Öli pieni─ůdze w dynamiczn─ů architektur─Ö, ┼Ťwietnie zaprojektowane lokacje, a scenarzy┼Ťci napisali tony notatek s┼éu┼╝bowych i nagra┼ä d┼║wi─Ökowych, kt├│re omawiaj─ů wszelkie aspekty ┼Ťwiata. Niby podobnie by┼éo w Quantum Break, ale tam sporo tych pobocznych materia┼é├│w czytelniczych by┼éo nudne, a tutaj autentycznie czyta┼éem wszystkie raporty o dziwnych wydarzeniach i osobliwych przedmiotach z przyjemno┼Ťci─ů. Te cz─Östo zapowiadaj─ů co┼Ť co napotkamy p├│┼║niej - dzi─Öki lekturze dok┼éadnie wiemy z czym mamy do czynienia i jaka jest historia napotkanej anomalii. Control ma fascynuj─ůcy ┼Ťwiat i t┼éo fabularne. I bardzo osobliwy klimat, mieszaj─ůcy ponur─ů rzeczywisto┼Ť─ç z odrobin─ů delikatnego humoru, a wszystko ocieka absurdem. No, w ko┼äcu to gra, w kt├│rej kobieta przychodzi do biura, podnosi spluw─Ö dyrektora i wszyscy pracownicy po prostu zaczynaj─ů uznawa─ç j─ů za swojego zwierzchnika. Samo to nadaje opowie┼Ťci specyficzny ton, a potem jest jeszcze bardziej osobliwie.

Tu musz─Ö jednak wspomnie─ç o kinowej, polskiej wersji j─Özykowej, kt├│ra nie jest zbyt dobra. Wytrzyma┼éem z ni─ů dwie godziny, a potem zmieni┼éem na angielsk─ů. W grze jest du┼╝o notatek z wyredagowanymi s┼éowami i w wersji angielskiej bez problemu domy┼Ťla┼éem si─Ö co mo┼╝e by─ç ukryte pod zamazanymi na czarno partiami tekstu, a po polsku momentami nie rozumia┼éem co czytam. Do tego t┼éumacz idzie w dziwne rozwi─ůzania. Np. zdobyta na pocz─ůtku Bro┼ä S┼éu┼╝bowa, po angielsku ÔÇťService WeaponÔÇŁ, w polskiej wersji sta┼éa si─Ö magicznie jak─ů┼Ť Serwobroni─ů. Jasne, to jest bardzo nietypowa spluwa, ale Control wielokrotnie nadaje niesamowitym przedmiotom ca┼ékiem zwyczajne nazwy. Wi─Öc to powinna by─ç po prostu Bro┼ä S┼éu┼╝bowa, a nie jaka┼Ť Serwobro┼ä. Control, jak ka┼╝da gra Remedy, nawi─ůzuje do swoich poprzednich tytu┼é├│w, ale nawi─ůzania s─ů szczeg├│lnie silne je┼Ťli chodzi o Alana WakeÔÇÖa. W┼éa┼Ťciwie to nawet nie s─ů nawi─ůzania, bo Control ewidentnie dzieje si─Ö w tym samym ┼Ťwiecie, jest wr─Öcz takim troch─Ö sequelem gry o pisarzu z latark─ů, chocia┼╝ nijak nie kontynuuje tamtej opowie┼Ťci, a jedynie wpasowuje j─ů idealnie w zaprezentowan─ů tu rzeczywisto┼Ť─ç.

5.0 (głosów: 1)
Art napisany przez Kacper12361838

Zaloguj si─Ö, aby zobaczy─ç komentarze

Gor─ůce artyku┼éy
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

Forza Horizon 4 - Recenzja

Recenzja Kacper12361838
2

Gears 5 - Moja Recenzja

Recenzja Kacper12361838
3

BlockStarPlanet Jak wbi─ç szybko level?

Poradnik GRACIA
4

Brawl Stars - Nowa gra supercella

Recenzja BitLayek
5

Minecraft Tryby gry? Tego jeszcze nie widzia┼ée┼Ť!

Recenzja aligdansk
6

Margonem 3 najlepsze gry według Diaza!

Recenzja Felipe Diaz
7

Goodgame Empire Jak zdobywa─ç rubiny w Goodgame Empire?

Poradnik Banankowiec2453
8

Travian Dlaczego warto zacz─ů─ç gr─Ö w Travian?

Recenzja vacper
9

League of Legends League of Legends - Teemo

Poradnik LeeCoper
10

Enigmatis The Ghosts of Maple Creek to hit czy kit?

Recenzja _SkyLone
Chat