Wuthering Waves – nowy gigant na horyzoncie gier akcji i eksploracji
Wuthering Waves to darmowa gra akcji RPG z otwartym światem, opracowana przez chińskie studio Kuro Games – twórców dobrze przyjętego Punishing: Gray Raven. Gra została wydana globalnie w 2024 roku i od razu wzbudziła ogromne zainteresowanie – głównie dzięki spektakularnej oprawie graficznej, dynamicznej walce i porównaniom do Genshin Impact. Jednak Wuthering Waves to nie tylko „kolejny klon Genshina” – to projekt ambitny, z wyrazistą tożsamością i własnym pomysłem na świat oraz mechanikę.
Akcja gry toczy się w postapokaliptycznym świecie, w którym cywilizacja została niemal doszczętnie zniszczona przez tajemnicze katastrofy (Calamities), a społeczeństwo próbuje się odbudować. Gracz wciela się w „Rovera” – bohatera/bohaterkę pozbawionego pamięci, który budzi się w ruinach i rozpoczyna podróż przez zrujnowane, ale piękne krajobrazy planety Solaris-3. Po drodze poznajemy frakcje, inne postacie – zwane Resonatorami – oraz tajemniczą moc, która łączy wszystkich bohaterów.
Rozgrywka opiera się na eksploracji dużego, otwartego świata podzielonego na różnorodne regiony. Można wspinać się, szybowć, biegać po ścianach, a nawet korzystać z grapplingu – co daje ogromną swobodę ruchu. Walki są intensywne, efektowne i bardzo responsywne: każda postać ma własne combo, element żywiołu, superatak (Intro/Outro Skills) i możliwość płynnego przełączania się między członkami drużyny. Styl walki przypomina połączenie Devil May Cry, Nier: Automata i Genshina, ale z większym naciskiem na precyzję i rytm.

Trzonem Wuthering Waves jest szybka, techniczna walka. Każdy Resonator ma swój żywioł, unikalny zestaw ataków oraz pasywnych umiejętności, które można łączyć w drużynie. Kluczem jest odpowiedni rytm przełączania się między postaciami, wykonywania kontrataków i wykorzystywania tzw. Echoes – czyli "zdobyczy" po potworach, które można wyposażyć, by uzyskać dodatkowe umiejętności i buffy. Echoes to coś w rodzaju zwierzaków czy summonów, ale mają też wpływ na styl gry i statystyki.
W grze występuje system klas postaci (np. DPS, Support, Defense) oraz tradycyjny dla gier gacha system zdobywania postaci poprzez losowanie z banerów. Gracz zdobywa „Lustrous Tide” (walutę do losowań), by próbować odblokować 5-gwiazdkowych Resonatorów oraz ich unikalne bronie. Choć gra daje kilka postaci za darmo i oferuje hojny system nagród dla nowych graczy, weterani gier tego typu wiedzą, że drop rate 5★ postaci jest niski, a pełny potencjał (Constellation-like) postaci wymaga wielu kopii. Mimo to, nawet jednostki 4★ są dobrze zaprojektowane i grywalne.
Rozwój postaci polega na ulepszaniu poziomu, broni, umiejętności oraz zdobywaniu materiałów do ascensji. To typowy grind – codzienne bossy, aktywności, farmienie zasobów – ale dzięki systemowi walki jest to przyjemne i satysfakcjonujące. Postacie mają też własne historie, osobowości i relacje – choć na razie fabularna głębia nie dorównuje serii The Last of Us czy Final Fantasy, to prezentacja, voice acting i styl narracji stoją na wysokim poziomie.

Oprawa graficzna Wuthering Waves to jeden z najmocniejszych atutów gry. Styl wizualny łączy anime z estetyką science fantasy – otrzymujemy zniszczone miasta porośnięte roślinnością, futurystyczne ruiny, cybernetyczne technologie i tajemnicze artefakty. Świat wygląda jak połączenie NieR: Automata, Honkai: Star Rail i Blade Runnera, ale bez przesady – wszystko jest kolorowe, nastrojowe i pięknie zaprojektowane. Każda lokacja ma swój własny klimat i architekturę, co zachęca do eksploracji.
Muzyka i udźwiękowienie w grze są bardzo dopracowane. Soundtrack jest dynamiczny, reaguje na wydarzenia w grze i zmienia się w zależności od sytuacji – podczas walki przyspiesza, w eksploracji staje się ambientowy i spokojny. Kompozycje są różnorodne – od smyczkowych tematów po elektroniczne beaty. Voice acting dostępny jest w kilku wersjach językowych (chiński, angielski, japoński, koreański), a każda z nich ma wysoki poziom realizacji. Dźwięki otoczenia i efekty w walce również stoją na wysokim poziomie immersji.
Społeczność Wuthering Waves szybko się rozrosła – gra doczekała się poradników, fanartów, teorii fabularnych i pierwszych turniejów PvE. Twórcy regularnie komunikują się z graczami, wypuszczają aktualizacje i słuchają feedbacku. Choć początkowo gra miała problemy z optymalizacją i dropami FPS, kolejne patche poprawiają stabilność, a wersje mobilna i PC rozwijają się równolegle.