Jak to działa
5.0 1 25 0
27.11.2024

Biblioteka Modów - Gothic 2 Noc Kruka - 9. Bitwa Królów 3

Wspomniałem kiedyś że Gothic można zmodować prawie pod wszystko, bardzo elastyczny silnik który był wzorowany na tym z Tomp Raidera i Morrowinda dawał, ale też wciąż daje, duże możliwości. Uśpione mechaniki fizyki mogą dosyć dużo umożliwić. Ale tak naprawdę podczas modowania jedynie co ogranicza modderów to ich własna pomysłowość oraz sposoby rozwiązywania problemów. Gothica można przerobić prawie we wszystko, nawet na strzelankę trzecioosobową z wolnym sterowaniem jak będziemy chcieli. Sporo możliwość. Abstrahuje zupełnie od tego że fabuła Gothica pozwala na wyciśnięcie z tego uniwersum naprawdę dużo, kiedyś może omówię mody do Total War'a które przenoszą do tej gry świat i lore Gothica. Ale czy pomyśleliście o tym można połączyć Gothica z grą strategiczną, menadżerska i zarządzaniu... czyli taka hybryda Herosów i Gothica. Można, jest to możliwe. Twórca pewnej modyfikacji, wówczas znanej jako Battle Of The Kings (czyli Bitwa Królów) niejaki Milgo pokazał że jest to możliwe. Spróbował on stworzyć nową mechanikę rozgrywki bazując na możliwościach samego Gothica, i powiem tak odwalił naprawdę kawał dobrej roboty. Twórca przez lata tworzył różne wersje tego samego moda początkowo Battle Of The Kings I kontynuowała Battle Of The Kings II które były jedynie podrasowaną wersją oryginału. Ocenie omawiana modyfikacja Bitwa Królów 3 jest końcową wersją tego twórcy, jest najbardziej dopracowana i oferująca najwięcej możliwości ze wszystkich dostępnych. Z tego względu pominę zupełnie recenzowanie dwóch poprzednich odsłon tej samej modyfikacji gdyż albo musiałbym używać auto plagiatu albo też powtarzać w kółko te same sformowania. Dla waszej wiadomości jako że nie ma tutaj fabuły, jest jedynie proste założenie rozgrywki, to poza elementami gry nic nie różni tych gier.

Bitwa Królów 3 jest ostatnią, jak się możecie domyślać trzecią, odsłoną modyfikacji Bitwa Królów. Za jej stworzenie odpowiedzialny jest Milgo, zaś premiera ostatniej najbardziej dopracowanej wersji moda miała miejsce 25 lutego 2009. Jako że modyfikacja jest pozbawiona wątku fabularnego, nie ma jak o nim opowiedzieć :) Jedyna fabuła to ta wynikająca z rozgrywki. Umownie jesteśmy zarządcą jeden z frakcji, a naszym zadaniem jest zabicie króla wrogiego obozu. W grze występuje 3 mapy. Każda mapa jest zaprojektowana w podobny sposób, w jednej części jest nasz obóz a z drugiej obóz przeciwnika. Między oboma obozami jest przestrzeń niczyja pomiędzy którą poruszają się nasi żołnierze, to zazwyczaj w strefie niczyjej dochodzi do największych walk między wojskami. Jeśli chodzi o naszych żołnierzyków są oni w miarę nieskomplikowani, respałnują się w namiocie króla i gnają prosto przed siebie na przeciwnika. Ale ale, to nie jest aż tak proste. W modzie mamy możliwość ulepszenia naszych jednostek a nawet wznoszeniu budynków. Ale pokolei : zacznijmy od tego że grę rozpoczynamy z królem i dwoma doradcami, jeden odpowiedzialnym za ulepszanie naszych ludzi, drugi za wynajem specjalnych żołnierzy. Jednak do ulepszenia naszych żołnierzy, ich szkolenia oraz wyposażenia potrzebujemy dwóch rzeczy : złota oraz materiałów. Złoto pozyskujemy z dwóch źródeł, pierwsze z zabitych wrogów jako łup, jednak jest to słaby sposób na pozyskiwanie gotówki, drugim sposobem jest założenie kopalni złota oraz jak najszybsze wynajęcie największej liczby kopaczy. Za złoto możemy nie tylko wyszkolić naszych wojowników ale musimy im ulepszyć ekwipunek, jednak do tego będzie potrzebna kuźnia. W kuźni możemy opracowywać broń i pancerze, a kiedy ogarniemy już wszystko możemy kowalowi rozkazać produkcje złota. Kiedy po pewnym czasie kowal wykona broń lub pancerz a my zbierzemy odpowiednią ilość złota może wyposażyć naszych ludzi. Co pewien czas możemy tak ulepszać zarówno wyposarzenie jak i umiejętności naszych ludzi. Trzecim elementem jest możliwość wzniesienia Gildii Magów. Samo wzniesienie budynku dla możliwość pojawienia się magów w szeregach naszej armii, ale też umożliwi nam prowadzenie bardziej zaawansowanych badań. W domu magów możemy np opracować ulepszenia naszych wartowników, czy też nowe zaklęcia dla naszych magów lub też ulepszenia dla naszych wojowników. Co prawda wszystko wydaje się proste, ale mod jest tak zaprojektowany aby zmuszał nas do dokładnego balansowania między posiadanymi przez nas siłami. Przeciwnik bowiem nie śpi i ciągle się ulepsza, tym bardziej na wyższych poziomach trudności. Jeśli zle coś zaplanujemy możemy np przysnąć i w momencie kiedy wyposażyliśmy naszą armię w doskonałe miecze i zbroje zaniedbaliśmy ich wyszkolenie... i machają mieczami jak cepem. W tym momencie zbalansowany przeciwnik wpada do nas i wykańcza.

Wspomniałem poziom trudności, są trzy łatwy, średni i trudny. Przeciwnik jest wymagający nawet na poziomie średnim, choć za łatwy na łatwym :) Kluczem dobrej rozgrywki jest odpowiednie zbalansowanie, np dbanie o ekonomie, odpowiednie wyposażenie i wyszkolenie naszych ludzi a także dostarczania im okazjonalnego wsparcia w postaci najemników. Wspomniałem że w rozgrywce mogą być dwa obozy, czerwony i niebieski. Ale za to możemy wybierać pomiędzy frakcjami jakimi chcemy grać, oczywiście są to różnice czysto kosmetyczne. Mamy paladynów, łowców smoków (najemników) a także dodani z czasem strażnicy świątynni oraz nieumarli. Dalsze wersje moda pozwolił również na stworzenie bohatera. Jest to jednostka specjalna która walcząc staje się coraz silniejsza i potężniejsza, bohaterowie nie są mięskiem armatnim, są raczej jednostką specjalną. Można kupować im mikstury leczenia, wyekwipować w lepszą broń i zbroje itp. Walka będzie trwać dopóki król przeciwnego obozu nie padnie. Cała rozgrywka oparta jest o odpowiednie mikro zarządzanie, balansowanie między gotówką, potrzebami i najemnikami którzy w modzie zazwyczaj kończą rozgrywkę gdy się pojawiają. Podsumowując : Bitwa Królów 3 to jeden z modów który nie tylko ciepło wspominam i często wracam, jest tot jeden z tych dobrze zrobionych modów, naprawdę. Jest dobrze przemyślanym, mechanika początkowo wydaje się nudna ale dzięki ciągłej potrzebie pilnowania wszystkie zmusza nas do aktywnego sprawdzania złota, zasobów oraz tego jak radzą sobie nasi wojacy. Bardzo angażujące, przy czym odprężające. Kilka map, poziom trudność i kilka frakcji (nawet jeśli zmiany między nimi są jedynie czysto kosmetyczne) sprawia że mod tak szybko się nie nudzi a my sami chcemy grać dalej, dobierając nowe mapy, nowe konfigurację czy też granie pod konkretną frakcje. A to wszystko wciąż biegając naszym Bezimiennym który jest pozbawiony jakiego kolwiek dotykalnego wpływu na bieg gry, nie możemy zaatakować wrogiej jednostki gdyż nasze ciosy będą ją leczyły (co ciekawe działa to też na nasze jednostki, więc możemy je uleczyć po przez okładanie ich z pięść). Naprawdę nie mam nic co mógł bym zarzucić temu modowi, dlatego też uważam że jako jeden z niewielu modów zasługuje na solidne 10/10, bo spełnia wszystkie wymagania wobec niego, nie popełnia wielkich rażących błędów ale też nie ma wielkich wygórowanych ambicji, nie fabuły jest jedynie rozgrywka z zarządzaniem i strategią i ja to kupuje.

Polecam i pozdrawiam.

Tybero.

5.0 (głosów: 1)
Art napisany przez Tybero

Zaloguj się, aby zobaczyć komentarze

Gorące artykuły
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

World of Tanks World of Tanks - Dlaczego i jak zażyna się kurę znoszącą złote jajka

Recenzja Zani5
2

Diablo III (B2P) Diablo III – Mroczny powrót legendy w nowym świetle

Recenzja Montezuma0987
3

Poczuj się Wielkim Bratem

Recenzja Boomboxpl
4

Big Farm Kilka słów ode mnie... ;3 [Big Farm]

Recenzja NibyFajna
5

Garry's Mod (B2P) Gra bez ograniczeń (Garry's Mod)

Recenzja Yjamix
6

Marsjański RPG który wyczerpał cały potencjał. Recenzja The Technomancer

Recenzja Tybero
7

Stronghold Kingdoms Charakterystyka wrogów SI

Poradnik Bananaczikita
8

Wolni farmerzy Szybkim czy Wolnym farmerem jesteś >?

Poradnik krywlo123
9

"Rayman Origins"(recenzja)

Recenzja Igi pigi
10

Grand Theft Auto V (B2P) Grand Theft Auto V - krótka recenzja

Recenzja wzarek
Chat