Jak to działa
0.0 0 61 0
15.06.2018

Grand Theft Auto 2 - Psychodeliczny retrofuturyzm

"And Remember, Respect is everything!"

Nim nasta┼éa era 3D serii GTA, Rockstar mocno eksperymentowa┼é z formu┼é─ů cyklu.
Dodatki London do GTA 1 oferowa┼éy nowe miasto, pojazdy ale pod wzgl─Ödem grafiki i rozgrywki nawet w tamtych czasach by┼éa mocno prymitywna, a jedynie prosta i chwytliwa rozgrywka by┼éa mocn─ů stron─ů gry.
Zanim dosz┼éo do rewolucji serii, w formie GTA 3, postanowiono doszlifowa─ç elementy z poprzedniej cz─Ö┼Ťci, a tak┼╝e zmieni─ç setting, tworz─ůc tym samym Grand Theft Auto 2.

Z intra przedstawionego w grze dowiadujemy się... zupełnie niczego, ale jest jednym z lepszych w serii i doskonale wprowadza nas w klimat gry.
Kierujemy Cloude'm Speed'em, kt├│rego g┼é├│wn─ů motywacj─ů (jak i wielu postaci z ca┼éej serii) jest zarobienie absurdalnej ilo┼Ťci pieni─Ödzy i stanie si─Ö szefem miasta, kt├│rym tym razem jest Anywhere City.
Trevor przy Cloudzie wygl─ůda jak wzorowy obywatel i posta─ç o niesamowitej g┼é─Öbi:
G┼é├│wny bohater GTA 2 jest typem socjopaty i psychopaty, cz┼éowieka nielicz─ůcego si─Ö z nikim i z niczym, pope┼éniaj─ůcego najbrutalniejsze zbrodnie bez ┼╝adnych waha┼ä, skrupu┼é├│w, wyrzut├│w sumienia, dla kt├│rego jedyn─ů warto┼Ťci─ů jest posiadany respekt.

W┼éa┼Ťnie, respekt. Jest to bardzo ciekawa mechanika i szkoda, ┼╝e nie zosta┼éa zaimplementowana w nast─Öpnych cz─Ö┼Ťciach. Ot├│┼╝, mo┼╝emy wykonywa─ç zadania w 3 r├│┼╝nych dzielnicach dla 3 gang├│w.
Je┼Ťli b─Ödziemy ci─ůgle wykonywa─ç zadania dla jednego, wtedy respekt u drugiego mo┼╝e si─Ö zmniejszy─ç do tego stopnia, ┼╝e b─Öd─ů nas atakowa─ç, gdy tylko nas zobacz─ů.

Wbrew pozorom, nie musimy wykona─ç ani jednej z tych misji, aby popchn─ů─ç akcj─Ö do przodu. Wystarczy, ┼╝e uzbieramy okr─ůg┼éy milion dolar├│w i mo┼╝emy si─Ö przenosi─ç do nast─Öpnej cz─Ö┼Ťci miasta.
Nast─Öpne kondygnacje r├│┼╝ni─ů si─Ö mi─Ödzy sob─ů; s─ů coraz trudniejsze i daj─ů nam inny sprz─Öt, pojazdy oraz bardziej "odjechane" zadania, ale o tym p├│┼║niej.
"I'm making a gang war, because I'm bored"

Przejd┼║my zatem do mi─Ösa gry, czyli gameplay'u. Jest to rozwini─Öcie GTA 1, czyli wszystkie jest p┼éynniejsze, wygodniejsze i mniej frustruj─ůce, jednak gra nie ustrzeg┼éa si─Ö kilku powa┼╝nych wad. Zanim do nich przejd─Ö, to musz─Ö pochwali─ç model jazdy, kt├│ry jest niesamowicie satysfakcjonuj─ůcy. Poczucie pr─Ödko┼Ťci, ostre zakr─Öty, r├│┼╝ny styl jazdy poszczeg├│lnymi pojazdami s─ů rewelacyjne.
Czasem musimy wyj┼Ť─ç z samochodu w celu przestrzelenia sprite'├│w, ale tu ju┼╝ jest gorzej. W grze w og├│le nie u┼╝ywamy myszki i nie mo┼╝emy strafe'owa─ç, tylko skr─Öca─ç jak w przypadku samochodu, co znacznie utrudnia strzelaniny.
Co, gdy chcemy schować broń i walczyć wręcz?

Szybko wracamy do karabinu i zapominamy o tym pomy┼Ťle: Ok┼éadanie si─Ö pi─Ö┼Ťciami na chwil─Ö powala przeciwnika, ale nic poza tym, co czyni je absolutnie bezu┼╝ytecznym, chyba, ┼╝e kto┼Ť wykonuje pacifist run. Za to jest grupa, kt├│ra walk─Ö wr─Öcz opanowa┼éa do perfekcji, a s─ů to policjanci. S─ů oni niczym Obcy w ├ôsmym Pasa┼╝erze Nostromo - pojawiaj─ů si─Ö znik─ůd, s─ů niesamowicie szybcy, a wej┼Ťcie z nimi w dotyk rozpoczyna nasze ostatnie sekundy ┼╝ycia. S─ů absurdalnie denerwuj─ůcy, ale na szcz─Ö┼Ťcie po z┼éapaniu nie obni┼╝aj─ů naszej puli ┼╝y─ç.

Dok┼éadnie tak, pierwsze 2 ods┼éony GTA posiada┼éy system ┼╝y─ç, niczym rasowa platform├│wka, co uniemo┼╝liwi┼éo mi przej┼Ťcie tytu┼éu. Po utraceniu wszystkich ┼╝y─ç tracimy ca┼éy nasz post─Öp i l─ůdujemy w tym samym miejscu, co na pocz─ůtku gry.

Muzyka w radiach to zazwyczaj elektronika albo co┼Ť g┼éo┼Ťnego, czasem us┼éyszymy jakie┼Ť ┼╝arciki prowadz─ůcych. Radio wypad┼éo naprawd─Ö dobrze, ale szkoda, ┼╝e nie mo┼╝emy zmienia─ç stacji.
Klimat szale┼ästwa dope┼énia narrator, kt├│ry komentuje ka┼╝d─ů z naszych wi─Ökszych akcji (ARMOR!, PISTOL!, WASTED!, COWABUNGA!).
Ostatnie takie GTA

Je┼Ťli kto┼Ť si─Ö zastanawia, czemu narzekam na system ┼╝y─ç, skoro mog┼éem po prostu zapisa─ç, to spiesz─Ö z wyja┼Ťnieniem. Mianowicie, gr─Ö mo┼╝na zapisa─ç tylko w ko┼Ťciele i to za spor─ů sum─Ö pieni─Ödzy, jak─ů jest 50 000 $, a do dyspozycji nie mamy ┼╝adnej mapy, ba, nie mamy nawet minimapy, wi─Öc musimy posi┼ékowa─ç si─Ö ci─Ö┼╝ar├│wkami z antenk─ů, kt├│rych jest jak na lekarstwo, a niech tylko podczas jazdy do zapisu natrafimy na╠ t╠Âe╠Âr╠Âm╠Âi╠Ân╠Âa╠Ât╠Âo╠Âr╠Â├│╠Âw╠ policjant├│w, kt├│rzy zetr─ů nasze marzenia o zapisie.

Rockstar w tej cz─Ö┼Ťci postawi┼é na odmienne klimaty ni┼╝ w 1, poniewa┼╝ gra dzieje si─Ö 2013 ( z perspektywy gry to przysz┼éo┼Ť─ç) i wsz─Ödzie nam towarzysz─ů neony, ostra sygnalizacja ┼Ťwietlna i osoby przebrane za Elvisa Preslay'a, za kt├│rych przejechanie za jednym zamachem otrzymujemy ogromny bonus pieni─Ö┼╝ny.

Zadanie s─ů tak samo zwariowane jak sam setting. Jeden z naszych szef├│w ka┼╝e na nam zapi─ç 3 osoby z innego gangu, bo to rozp─Öta wojn─Ö gang├│w, a chce j─ů wywo┼éa─ç, poniewa┼╝... nudzi mu si─Ö. Cz─Östo te┼╝ nie jeste┼Ťmy rozpieszczani detalami dotycz─ůcymi misji, poniewa┼╝ w tym przypadku nie wiemy nawet kim s─ů te 3 osoby ani na jakich szczeblach si─Ö znajduj─ů.
S─ů tu tak┼╝e misje, kt├│rych mog─ů pozazdro┼Ťci─ç pseudokontrowersyjne nowsze cz─Ö┼Ťci. W jeden z nich musimy podszy─ç si─Ö pod kierowc─Ö autobusu, zbiera─ç osoby z przystank├│w, a potem zabra─ç je do fabryki, w kt├│rej zostan─ů przerobieni na par├│wki.

Czasem jednak wida─ç, ┼╝e nawet tw├│rcy byli zm─Öczeni tworzeniem nast─Öpnych zada┼ä i odzwierciedlaj─ů to w naszych prze┼éo┼╝onych, kt├│rzy nie s─ů w stanie poda─ç logicznej przyczyny swoich motywacji.
Jak wy┼╝ej wspomnia┼éem, mo┼╝emy ola─ç ca┼é─ů t─Ö otoczk─Ö, znale┼║─ç czo┼ég i przej┼Ť─ç gr─Ö w 30 minut, ale nie preferuj─Ö tego sposobu.

Podsumowuj─ůc, GTA 2 zestarza┼éo si─Ö ca┼ékiem nie┼║le, ale potrzebuje solidnego remaster'a, kt├│ry naprawi┼éby wszystkie niedoskona┼éo┼Ťci.
0.0 (głosów: 0)
Art napisany przez LiquidSnake

Zaloguj si─Ö, aby zobaczy─ç komentarze

Gor─ůce artyku┼éy
Discord