Jak to działa
3.5 2 64 0
09.09.2018

RETRO: Metal Gear 2: Solid Snake (1990)

Sequel Metal Gear 1 to ciekawy incydent, ponieważ nie powstał jeden, a aż 3 kontynuacje, z czego ostatnia, Ghost Babel, wyszła 13 lat po premierze poprzednika.

Obiektem tej recenzji b─Ödzie oczywi┼Ťcie Metal Gear 2: Solid Snake, czyli jedyna kanoniczna kontynuacja historii Solid Snake'a, kt├│ra pozostawia w tyle ├│wczesne gry akcji.
Zaczyna si─Ö ona w roku 1999, gdy ┼Ťwiat miota si─Ö w wyniku kryzysu paliwowego. Dr Kio Marv chc─ůc zapobiec zupe┼énemu chaosowi wynajduje OILIX ÔÇô mikroorganizm przetwarzaj─ůcy rop─Ö naftow─ů na pe┼énowarto┼Ťciowe paliwo. Zysk jest oczywisty ÔÇô rafinerie staj─ů si─Ö zb─Ödne. Ca┼éy ┼Ťwiat nape┼énia si─Ö nadziej─ů na za┼╝egnanie kryzysu paliwowego.
Okazuje si─Ö, ┼╝e genialny biolog zostaje porwany, a w tym samym czasie, w Azji kszta┼étuje si─Ö militarna pot─Öga, jak─ů jest Zanzibar Land. Pa┼ästwo pokona┼éo swoich przeciwnik├│w i zebra┼éo najlepszych najemnik├│w na ┼Ťwiecie, a na dodatek chodz─ů s┼éuchy, ┼╝e jest w posiadaniu broni nuklearnej. Podejrzenia o porwanie Kio Marv'a spadaj─ů na Zanzibar, kt├│ry nie kontaktuje si─Ö z innymi pa┼ästwami.
Aby zakończyć kryzys, Stany Zjednoczone powołały pułkownika Roya Campbella, aby uratował biologa.
Do akcji wkracza Solid Snake, bohater znany ze zniszczenia innego militarnego państwa, Outer Heaven.
Jego zadanie to oczywi┼Ťcie przedarcie si─Ö w pojedynk─Ö do Zanzibaru i uratowanie Marv'a oraz zdobycie danych technicznych dotycz─ůcych OILIX.

Od tej cz─Ö┼Ťci fabu┼éa zaczyna rozwija─ç skrzyd┼éa oraz ukazuje wiele ikonicznych postaci, takich jak McDonnel Miller, kt├│ry jest mentorem Snake'a czy Gray Fox, kt├│ry by┼é wi─Ö┼║niem w Outer Heaven. Pomimo tego, ┼╝e historia jest ubo┼╝sza od pierwszej cz─Ö┼Ťci z dopiskiem Solid, to jak na 1990, Metal Gear 2 jest zdecydowanie najlepsz─ů gr─ů akcji tamtych lat.

Nie zapominajmy oczywi┼Ťcie, ┼╝e opr├│cz akcji Metal Gear stawia nacisk na skradanie kt├│re mimo tego, ┼╝e pierwsza cz─Ö┼Ť─ç wprowadzi┼éa lata temu, dalej by┼éo rzadko spotykanym elementem w grach.
"Once you've awakened the warrior within... it never sleeps again."

Sterowanie zosta┼éo poprawione, jednak podobnie jak w poprzedniku, nie jest doskona┼ée. Od teraz mo┼╝emy kuca─ç i si─Ö czo┼éga─ç, co pomaga nam w przechodzeniu przez wentylacj─Ö i inne w─ůskie miejsca oraz w unikaniu przeciwnik├│w, kt├│rych inteligencja zosta┼éa poprawiona. Jednak kuca─ç mo┼╝emy wykonuj─ůc kombinacj─Ö dw├│ch przycisk├│w, co zdecydowanie nie nale┼╝y do najwygodniejszych rozwi─ůza┼ä, a wtedy nie mo┼╝emy nawet chodzi─ç.
Element z brakiem mo┼╝liwo┼Ťci chodzenia podczas kucania by┼é w serii znany a┼╝ do Guns of The Patriots, co jest dla mnie mocno niezrozumia┼ée.
Podczas czołgania się możemy też w łatwy sposób rozbroić minę, co zachowało się w serii na długi czas.
Najwi─Öksz─ů zmian─ů w zachowaniu stra┼╝nik├│w jest to, ┼╝e mog─ů wykonywa─ç ruch g┼éow─ů o 45 stopni, co sprawia, ┼╝e musimy bardziej uwa┼╝a─ç podczas przekradania si─Ö przez nich. Podobnie jak w pierwszej cz─Ö┼Ťci mo┼╝na ich chwilowo og┼éusza─ç, a po tym, gdy zauwa┼╝─ů, ┼╝e co┼Ť jest nie tak, mog─ů wszcz─ů─ç alarm ┼╝├│┼étego koloru, w kt├│rym b─Öd─ů przeszukiwa─ç pomieszczenia, ale nie jest on tak powa┼╝ny jak alarm czerwony, kt├│ry oznacza, ┼╝e zostali┼Ťmy zauwa┼╝eni.

Hideo Kojima wprowadzi┼é do gry wiele innowacyjnych element├│w, kt├│re b─Öd─ů te┼╝ wyst─Öpowa┼éy w nast─Öpnych cz─Ö┼Ťciach serii. Czeka nas szpiegowanie ┼╝o┼énierza, kt├│ry wybiera si─Ö do tajnego pomieszczenia czy zmieniania kszta┼étu klucza za pomoc─ů temperatury pomieszczenia. W kilku pomieszczenia spotkamy mn├│stwo atrap przeciwnik├│w, z czego kilka z nich oka┼╝e si─Ö prawdziwymi stra┼╝nikami, kt├│rymi trzeba si─Ö zaj─ů─ç. Nie zabrak┼éo te┼╝ walki w windzie, w spinania si─Ö w po d┼éuuugich schodach podczas ataku t┼éumu ┼╝o┼énierzy, czy walki z fina┼éowym (Big) Boss'em, kt├│ra wymaga od nas ruszenia g┼éow─ů.

Opr├│cz trzech ostatnich walk nasi bossowie to najemnicy zebrani przez prezydenta Zanzibar Land, kt├│rzy posiadaj─ů swoje charakterystyczne cechy, co przybli┼╝a ich do oddzia┼é├│w z nast─Öpnych cz─Ö┼Ťci.

Podczas naszej infiltracji staniemy do walki z Running Man'em, czyli (wed┼éug samej postaci) najszybszym cz┼éowiekiem na ┼Ťwiecie czy Night Sight, kt├│ry u┼╝ywa najnowszych technologi, z kt├│rymi nasz radar nie ma szans.
Podobnie, jak w innych odsłonach serii, pokonanie boss'a zwiększa nasz maksymalny limit życia.
"It doesn't matter who wins here."

Do naszej dyspozycji mamy troch─Ö wi─Öcej sprz─Ötu ni┼╝ w MG1, co w zupe┼éno┼Ťci wystarczy i ka┼╝dy b─Ödzie m├│g┼é znale┼║─ç dla siebie odpowiedni sprz─Öt. Mamy kamizelk─Ö kuloodporn─ů, zdalnie sterowane rakiety, ikoniczne pude┼éko do ukrywania si─Ö przed przeciwnikami czy wiadro, kt├│re pe┼éni podobn─ů funkcj─Ö.

Mimo ┼╝e Metal Gear 2 znajduje si─Ö erze 8 bit├│w, to zawiera kilka zaskakuj─ůcych detali: Gdy za d┼éugo b─Ödziemy przebywa─ç w zimnej wodzie, nabawimy si─Ö kataru, a ┼╝eby go wyleczy─ç b─Ödziemy musieli znale┼║─ç leki, kt├│re s─ů gdzie┼Ť w bazie, a ┼╝o┼énierze nie b─Öd─ů ignorowa─ç naszych kichni─Ö─ç, co mo┼╝e doprowadzi─ç do w┼é─ůczenia ┼╝├│┼étego alarmu. Ich spryt nie ko┼äczy si─Ö na tym, poniewa┼╝ je┼Ťli zauwa┼╝─ů, ┼╝e z pude┼ékiem, w kt├│rym si─Ö ukrywamy co┼Ť jest nie tak, to nie b─Öd─ů si─Ö wstydzi─ç wys┼éa─ç w jego stron─Ö kilka kul.

Niestety, podobnie jak w MG1 wyst─Öpuje tu innowacyjny element, kt├│ry mo┼╝e definitywnie skre┼Ťli─ç nasze szanse na przej┼Ťcie gry. Sytuacja ta zwi─ůzana jest z racjami, kt├│rych w grze mamy 3 rodzaje. Jedno przej┼Ťcie w bazie jest zablokowane przez 3 ka┼éu┼╝e z silnym kwasem, kt├│ry zabija nas natychmiastowo po zetkni─Öciu si─Ö z nim. Do pokonania nich potrzebujemy trzech racji B1, kt├│re zawieraj─ů czekolad─Ö potrzebn─ů do pokonania ka┼éu┼╝. Nie by┼éoby w tym nic ci─Ö┼╝kiego, gdyby nie jaja, kt├│re mo┼╝emy znale┼║─ç w grze. Z jednego z nich wykluwa si─Ö sowa, kt├│ra pomaga nam oszuka─ç stra┼╝nika, kt├│remu wyda si─Ö, ┼╝e jest noc i otworzy dla nas bram─Ö. Z drugiego natomiast wykluwa si─Ö w─ů┼╝, kt├│ry nie robi nic, opr├│cz pa┼é─Ötania si─Ö po naszym ekwipunku, okazyjnie zjadaj─ůc nasze wszystkie racje, co uniemo┼╝liwia nam pokonanie przeszkody, wi─Öc jedyne co mo┼╝emy zrobi─ç (je┼Ťli nie┼Ťwiadomie zapisali┼Ťmy gr─Ö na tym etapie) to zacz─ů─ç wszystko od nowa.

R├│┼╝norodno┼Ť─ç muzyki wci─ů┼╝ nie jest zbyt wielka, ale wszystkie melodie w grze wpadaj─ů w ucho i nie b─Ödziemy musieli ich wy┼é─ůcza─ç. Podobnie jest z d┼║wi─Ökami, kt├│re zosta┼éy delikatnie usprawnione.

Wiele recenzent├│w z tamtego okresu nazywa┼éo Metal Gear 2: Solid Snake najlepsz─ů gra 8-bitow─ů i...trudno si─Ö z tym nie zgodzi─ç. Mimo kilku wad to jest to najbardziej zaawansowany tytu┼é roku 1990, wyciskaj─ůcy wszystko z MSX'a. Seria godnie zako┼äczy┼éa er─Ö 8 bit├│w, odpuszczaj─ůc sobie 16 bitow─ů epok─Ö i wracaj─ůc potem w glorii i chwale w 1998 roku, ale to ju┼╝ zupe┼énie inna historia.
3.5 (głosów: 2)
Art napisany przez LiquidSnake

Zaloguj si─Ö, aby zobaczy─ç komentarze

Gor─ůce artyku┼éy
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

10 Gier na słabszy komputer 2018

Video ChceBanana
2

Roblox Roblox Lumber Tycoon 2 Jak zdoby─ç czerwone drewno (Lava Wood)

Poradnik LOGIN
3

MovieStarPlanet MSP MSP - Najskuteczniejsze sposoby na fame!

Poradnik bananamother
4

Roblox Jak zdobyc darmowe robuxy? [Bananki.pl]

Video Mr Gracjan
5

Rail Nation Najlepsze lokomotywy

Poradnik buzryk
6

Brawlhalla, gra inspirowana Super Smash Bros

Recenzja Dawid035
7

Hero Zero Obiektywne spojrzenie na gr─Ö

Recenzja wegorz08
8

CSGO (B2P) JAK STAWA─ć SI─ś LEPSZYM W CS:GO?

Poradnik Mesashii
9

CSGO (B2P) Jak wyj┼Ť─ç z silvera i golda?

Poradnik SPEEDDs
10

Roblox Bardzo ciekawa gra w ROBLOX

Recenzja Zi0ło
Discord