Jak to działa
2.6 5 98 0
24.08.2018

Red Dead Redemption - Upadek

Praktyczny brak teren├│w zabudowanych, nieistniej─ůce drogi, ogromna przest─Öpczo┼Ť─ç, wszechobecny dost─Öp do broni i znikomy poziom sprawiedliwo┼Ťci definiuj─ů mityczny (bo z realno┼Ťci─ů nie ma za wiele wsp├│lnego) dziki zach├│d.
Prawie wszystkie filmy ukazuj─ůce t─Ö epok─Ö skupiaj─ů si─Ö g┼é├│wnie na czasach jej ┼Ťwietno┼Ťci, a co za tym idzie - zupe┼énemu odci─Öciu si─Ö od wsp├│┼éczesno┼Ťci i trwaniu w kompletnym bezprawiu. Podobnie jest z grami, kt├│re zazwyczaj kurczowo trzymaj─ů si─Ö zasad Spaghetti Western├│w ni┼╝ czego┼Ť bardziej realistycznego, lecz nie zmienia to faktu, ┼╝e niekt├│re z nich robi─ů to ┼Ťwietnie.
Rockstar Games w przerwie mi─Ödzy wydawaniem kolejnych prostych gangsterskich opowie┼Ťci postanowi┼éo wype┼éni─ç t─Ö nisz─Ö obiektem tej recenzji.

Red Dead Redemption, bo on nim mowa, to zdecydowanie najbardziej ambitny ze wszystkich komputerowych western├│w, poniewa┼╝ pr├│buje on przybli┼╝y─ç nam upadek ca┼éej epoki dzikiego zachodu, kt├│ra jest ch┼éoni─Öta przez post─Öp oraz ujarzmiana przez agent├│w FBI, kt├│rzy zadaj─ů jej powolne, acz ┼Ťmiertelnie ostateczne ciosy.

Pierwsze, co przykuwa uwag─Ö gracza i nie daje jej sobie odebra─ç, to skala ca┼éego przedsi─Öwzi─Öcia, kt├│ra jest oczywi┼Ťcie sta┼éym punktem programu gier samozwa┼äczych rockowych gwiazd.
O ile graj─ůc w kolejne cz─Ö┼Ťci GTA mamy wra┼╝enie, ┼╝e bierzemy udzia┼é w szwankuj─ůcej symulacji Matrixa, co mo┼╝emy zauwa┼╝y─ç w ci─ůg┼éych spacerach klon├│w, nieskr─Öpowanych niczym ludob├│jstwach i fabu┼éach popadaj─ůcych w autoparodi─Ö (tego ostatniego niestety RDR nie unikn─Ö┼éo), to Red Dead pozwala nam poczu─ç si─Ö jak prawdziwy mieszkaniec dzikiego zachodu. Wszechobecna pustka, niewielka aglomeracja, po┼éacie terenu nietkni─Öte r─Ök─ů cz┼éowieka w┼éa┼Ťnie doskonale wpasowuj─ů si─Ö w te realia, pozwalaj─ůc stworzy─ç jeden z najbardziej wiarygodnych otwartych ┼Ťwiat├│w w grach.

Aby jeszcze bardziej wzmocni─ç wra┼╝enie ┼Ťwiata przedstawionego, mo┼╝emy spotka─ç na swojej drodze wiele losowych zdarze┼ä. Jako g┼é├│wny bohater, John Marston, mo┼╝emy do┼é─ůczy─ç si─Ö do kilku os├│b, kt├│re rozbi┼éy ob├│z na polanie, usi─ů┼Ť─ç i ws┼éucha─ç si─Ö w ich rozmow─Ö. Cz─Ö┼Ťciej na swojej drodze raczej spotkamy mniej go┼Ťcinne osoby, kt├│re wo┼éaniem o pomoc zap─Ödz─ů nas w zasadzk─Ö, ukradn─ů konia czy oddadz─ů kilka ostrzegawczych strza┼é├│w w nasz─ů twarz.
Cz─Östo te┼╝ natrafimy na kr├│tkie zadania poboczne, polegaj─ůce na pomaganiu mieszka┼äcom tej krainy poprzez ratowanie ich ze strzelaniny, znajdywanie zapas├│w, zwracaj─ůc konia czy ratuj─ůc z innych opresji.

W grze zawarty jest r├│wnie┼╝ system honoru oraz s┼éawy i je┼Ťli ten drugi pasek b─Ödzie wysoki, to pojawi─ů si─Ö ┼Ťmia┼ékowie, kt├│rzy b─Öd─ů chcieli nas pokona─ç w honorowym pojedynku. Zmienne te modyfikuj─ů si─Ö w zale┼╝no┼Ťci od naszych czyn├│w i mog─ů przynie┼Ť─ç nam plus jak i minusy.
"People don't forget. Nothing gets forgiven."

Przechodz─ůc w ko┼äcu do esencji gry, czyli samej opowie┼Ťci, to wchodzimy w buty Johna Marstona - by┼éego cz┼éona gangu Dutcha, kt├│ry efektownie terroryzowa┼é dziki zach├│d morduj─ůc z zimn─ů krwi─ů i obrabiaj─ůc bank za bankiem, okazyjnie niszcz─ůc co popadnie, co nie przeszkadza┼éo mu w zas┼éanianiu si─Ö idea┼éami Robin Hooda. Zdradzony i pozostawiony na pastw─Ö losu, przeszed┼é na stron─Ö prawa osiadaj─ůc si─Ö na farmie z ┼╝on─ů i dzieckiem prowadz─ůc wzgl─Ödnie sielskie ┼╝ycie farmera. Szybko zmienia si─Ö to w raz z przej─Öciem jego rodziny przez rz─ůd USA.
Sam Marston r├│wnie┼╝ jest pod czujnym okiem agent├│w, a oni stawiaj─ů mu propozycj─Ö nie do odrzucenia, kt├│r─ů jest wytropienie starego znajomego z gangu, Billa Williamsona i oddania go w r─Öce agent├│w federalnych. Po jakim┼Ť czasie okazuje si─Ö, ┼╝e to nie koniec zadania, bo lista wyd┼éu┼╝a si─Ö o Javiera Escuella, a p├│┼║niej dochodzi sam lider bandy, Dutch.

Ka┼╝dy z kluczowych bohater├│w dramatu, a nawet sam cz┼éonek FBI staje si─Ö ofiar─ů upadaj─ůcej epoki i zmieniaj─ůcych si─Ö nieub┼éaganie czas├│w. Szef szajki w kulminacyjnym momencie m├│wi nam wprost, ┼╝e nie jest w stanie podda─ç si─Ö ani walczy─ç z nadchodz─ůcymi zmianami. Agent federalny Edgar Ross nie pozostaje bez strat, poniewa┼╝ konaj─ůca epoka daje mu jeszcze o sobie zna─ç. Sam John Marston nie otrzymuje tytu┼éowego odkupienia po wykonaniu swojej misji ani po wykonaniu dziesi─ůtek dobrych uczynk├│w. Nadci─ůga ono dopiero, gdy sam ko┼äczy jako jedna ze swoich bezcelowych ofiar, tym samym staj─ůc przesz┼éo┼Ťci─ů, z kt├│r─ů nie liczy si─Ö nadchodz─ůcy post─Öp.

Reszta ┼Ťwiata r├│wnie┼╝ nie stoi w miejscu i szeryfowie posiadaj─ů coraz wi─Öksz─ů przewag─Ö nad poukrywanymi gangami, pr├│by przest─Öpstw ko┼äcz─ů si─Ö bezceremonialnymi strza┼éami w bandyt├│w, a si┼éa industrializmu zaczyna wychyla─ç si─Ö zza w├│d.

C├│┼╝, wypada sko┼äczy─ç te bajki o idealnym Red Dead Redemption i przej┼Ť─ç do wad zaczynaj─ůcych si─Ö w samego dzia┼éania tw├│rc├│w.
RDR cz─Östo otrzymuje miano GTA na dzikim zachodzie, czemu si─Ö nie dziwi─Ö, poniewa┼╝ schematem tej serii Red Dead jest wr─Öcz przesi─ůkni─Öty, co nie wychodzi mu na dobre. Sam Marston jest momentami wr─Öcz popychad┼éem, kt├│re stara si─Ö wykrzycze─ç swoje racje, ale nic tym nie powoduje i wykonuje pos┼éusznie wszystkie powierzone mu zadania. Dow├│dca meksyka┼äskiej rewolucji to z kolei nieudany ┼╝art, kt├│ry bez Marstona za wiele by nie osi─ůgn─ů┼é, co nie przeszkadza mu w ci─ůg┼éym wodzeniu go po wszystkich zadaniach.
Najlepsz─ů cz─Ö┼Ťci─ů skeczu jest sam g┼é├│wny bohater, kt├│ry zarzeka si─Ö, ┼╝e nie b─Ödzie bra┼é udzia┼é w konflikcie, kt├│ry przetacza Meksyk, ale co rusz wspiera strony konfliktu staj─ůc si─Ö popychad┼éem z nik┼éym charakterem.
"I dropped 100 fools like you!"

Sam schemat zada┼ä nie jest lepszy, poniewa┼╝ to klasyczne pogadaj, dojed┼║, ZABIJ. Z tym ostatnim mam najwi─Ökszy problem, poniewa┼╝ w grze ┼Ťcielimy trupem ogromne ilo┼Ťci przeciwnik├│w, co momentami zupe┼énie odbiera jej jak─ůkolwiek wiarygodno┼Ť─ç i immersje. O ile graj─ůc w Quake'a poddaj─Ö anihilacji setki przeciwnik├│w z wielk─ů przyjemno┼Ťci─ů, to Red Dead w kt├│rym momencie mnie obrzydza┼é absurdalnymi hordami wrog├│w, kt├│re gin─Ö┼éy z naszych r─ůk. Nie wyobra┼╝am sobie, ┼╝e do pilnowanego przez policj─Ö miasta po cichu wesz┼éo ok. 40 bandyt├│w oraz w to, ┼╝e do pokonania jednego, starego bandyty powo┼éano kilka sporych oddzia┼é├│w ameryka┼äskiej armii, kt├│r─ů wsparli agenci FBI z grup─ů Indian. W Westernie pt. Pistolet dla Ringa zdawa┼éo mi si─Ö, ┼╝e liczba jednostek szturmuj─ůcych jedno ranczo jest przesadzona, ale Rockstar zawy┼╝y┼é poprzeczk─Ö na sam szczyt. Samo strzelanie jest porz─ůdnie zaprojektowane, bullet time (zwany tu Dead Eye) dodaje taktyki, szybkie egzekucje to udany pomys┼é, ale ujmuj─ůc to w prostych s┼éowach - co za du┼╝o, to nie zdrowo.

Wracaj─ůc jeszcze do interakcji ze ┼Ťwiatem, to szybko staj─ů si─Ö one powtarzalne i m─Öcz─ůce, psuj─ůc ca┼é─ů pieczo┼éowicie tworzon─ů iluzje.

Opr├│cz tego jest do wykonania kilka zada┼ä pobocznych, w kt├│rych tw├│rcy pokazali kreatywno┼Ť─ç, kt├│rej zabrak┼éo w misjach g┼é├│wnego w─ůtku. Jedno z nich polega g┼é├│wnie na rozmowie z kobiet─ů le┼╝─ůc─ů przy drodze, kt├│ra zarzeka, ┼╝e nic jej nie jest, a drugie to ci─ůg ma┼éych zada┼ä przeplatanych rozmowami z tajemniczym jegomo┼Ťciem, symbolizuj─ůcym samego boga.

Do naszej dyspozycji mamy r├│wnie┼╝ lasso, kt├│re pozwala rozprawi─ç si─Ö z bandytami w spos├│b w miar─Ö pokojowy i zanie┼Ť─ç ich do szeryfa, i otrzyma─ç nagrod─Ö. Posiada ono jednak jedn─ů powa┼╝n─ů wad─Ö: Ot├│┼╝, je┼Ťli zarzucimy lasso na delikwenta i go z niego wypu┼Ťcimy, to nagle dostaje on parali┼╝u i le┼╝y na ziemi, a jedyne co mo┼╝emy w tym przypadku zrobi─ç, to zastrzeli─ç go. Najbardziej to denerwuje w misjach pobocznych, polegaj─ůcych na z┼éapaniu bandyty ┼╝ywego lub martwego, a za ┼╝ywego oczywi┼Ťcie otrzymujemy wi─Öcej pieni─Ödzy.

Muzyka pojawia si─Ö do┼Ť─ç rzadko, ale jak ju┼╝ j─ů us┼éyszymy, to oka┼╝e si─Ö, ┼╝e jest przyjemna dla ucha i doskonale wpasowuje si─Ö w klimat. Nie s─ů to typowe brzmienia jednostrunowej gitary, a bardziej stonowane utwory.

Je┼Ťli kto┼Ť jest szcz─Ö┼Ťliwym posiadaczem XBOX ONE, to mog─Ö z czystym sumieniem powiedzie─ç, ┼╝e oprawa graficzna nie zestarza┼éa si─Ö w og├│le. Do dzi┼Ť mo┼╝e zachwyca─ç fenomenalnie wykonane niebo czy ┼Ťwietna woda, same modele postaci te┼╝ nie maj─ů si─Ö czego wstydzi─ç. A┼╝ ci─Ö┼╝ko wierzy─ç, ┼╝e Red Dead Redemption wyszed┼é 8 lat temu!

Podsumowuj─ůc, Red Dead Redemption to nieoszlifowany diament, kt├│ry sta┼é si─Ö ofiar─ů w┼éasnych tw├│rc├│w, kt├│rzy zbyt wpatruj─ů si─Ö w swoje najs┼éawniejsze dzie┼éo. Wielki krokami nadchodzi ju┼╝ trzecia ods┼éona serii Red Dead i czy oka┼╝e si─Ö ona najlepsza? Pod wzgl─Ödem rozgrywki mam nadziej─Ö, ┼╝e tak, jednak wida─ç, ┼╝e tw├│rcy id─ů w lu┼║niejszy klimat cofaj─ůc si─Ö w czasie, co od razu sprawia, ┼╝e RDR 2 jest o wiele mniej ambitnym tworem, ale trzymam kciuki za nast─Öpn─ů cz─Ö┼Ť─ç martwego odkupienia.
2.6 (głosów: 5)
Art napisany przez LiquidSnake

Zaloguj si─Ö, aby zobaczy─ç komentarze

Gor─ůce artyku┼éy
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

Roblox [Roblox] TOP 10 Serwer├│w na kt├│rych warto zagra─ç.

Recenzja Shadow YouTube
2

Roblox Roblox - Top 6 Tycoon├│w

Recenzja Sucharek39
3

Margonem Nowy kolos na 63 poziomie ju┼╝ w grze! + minievent sierpniowy

Poradnik Deez
4

Travian Travian gra która uczy strategii i na pewno spędzisz w niej długie godziny!

Recenzja Crisovski
5

L.A noire czyli ┼Ťwiat pe┼éen tajemnic i krymina┼éu

Recenzja impuls54
6

Roblox Szybkie spos├│by na Lamborghini. w trybie Jailbreak.

Poradnik ketty
7

Roblox Chcesz zarabia─ç na graniu ? To co┼Ť dla CIEBIE

Video Florep
8

World of Tanks 5 najmocniejszy czołgów premium (Moim zdaniem)

Recenzja King_Tomson_IV
9

Team Fortress 2 Team Fortress 2 - Ciekawe akcje!

Recenzja Cesere
10

Grand Theft Auto V (B2P) Grand Thef Auto 5 - Czy warto kupowa─ç?

Recenzja ÔśůÔťśđŻ╬▒cđ║╬ÁdÔťśÔśůÔäó
Discord